• pcalma

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Ludenben: Hoppas att din pappa blir bra snart. Förstår att du e orolig o att det smittar av sig på Frodo. Hoppas att han kommer att sova gott!!

• pcalma

elegi: Du som är duktig på att länka o så.. du skulle inte vilja lägga in länkarna i tipstråden med de byxorna som det står om på sidan 41? mjuka jeans med muddar från ellos o h&m. Hade varit bra att de ha länkarna där:)

• pcalma

Jo du måste ha ett läkarutlåtande på barnet för att vårdbidrag. Däremot behöver inte utredningen vara färdig eller diagnos fastställd. Be läkaren som träffat barnet att skiva ner ett läkarutlåtande som styrker vilka svårigheter barnet har!!
    Efter att din ansökan inkommit till Fk så har du 3 mån på dig att inkomma med läkarutlåtande. Du får retroaktivt från den mån din ansökan inkommer till FK.. så sätt igång o skriv;)

• pcalma

Jo det var nog otydligt då. Annars kan ju vem som bara hitta på lite;)

• pcalma

Petrah: min dotter kombinerade Theralen 15 droppar o 6 mg Melatonin.

Ludenben: Hoppas att utredningen blir bra o att allt flyter på!!!

• pcalma
    TwistedSister skrev 2009-11-09 21:42:56 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-09 19:26:53 följande: Håller alla tummar och tår men det blir svårt att skriva :-P
    funkar med näsan;) eller tungan, men det blir blött o dregligt..
  • pcalma
    carita1974 skrev 2009-11-10 15:34:51 följande:
    Sen J´s medicinering så har hans AS blivit mer framträdande...mår ruskigt dåligt nu...känns som om jag vill ta bort all medicinering Äsch..jag vet inte.... usch...idag känns livet pest och pina .-( J och O slåss mer...numera typ dygnet runt...vet inte vad jag ska ta mej till...försöker sära på dom men dom bara SKA leka med varann...*suck*
    Så är det här med mellan mina två minsta. Så rycker de två äldre in hela tiden o är poliser o gör saker än mer värre! Har inga råd till dig, vill bara säga att du inte är ensam:(
  • pcalma

Ang vårdbidrag: Det spelar ingen som helst roll vad du tjänar. Det som spelar roll är hur mycket MERARBETE du har med ditt/dina barn. Merkostnder är något annat som du också kan ansöka om på samma blankett. Där skriver du ner alla kostander du har för ditt barn pga funktionshindret, tex extra slitage på kläder, extra slitage i hemmet, saker som glöms, extra tvätt, mediciner, resor till o från BUP, sjukhus mm o även till o från apotek, samt parkeringsavgifter vid dessa, medlemsavgifter i tex Attention FUB mm, litteratur om funktionshindret, matrial till ev schemabilder, färgpatroner osv..
    För att få minsta belopp av merkostnder så ska de godkända kostnderna uppgå till ca 7000 kr/år. Då får du 18% av prisbasbeloppet (42000 ca år 2009) det beloppet delas upp på 12 månader o är skattefritt. Detta läggs till på ditt VB o betalas ut samtidigt..

Själva vårdbidraget grundrar sig som sagt på merarbetet. Det är viktigt att du får med ALLT som ditt barn kräver, som inte andra barn i motsvarande ålder gör. Bra är att skriva dagbok o att ha ett block nära till hands o skriva ner saker/situationer som man kommer på efter hand. Man blir ju lätt hemmablind..
    Beskriv så detaljerat du kan om matsituationer, dusch, läxor, sociala situationer, planering i familjen, rutiner, schemaläggning, nattning, sömnen/nätterna, kompisrelationer (om barnet har några) konfliketer, påminnelser, tjat o gnat, påklädning o tvättning, jobb med blöjor fast större barn? medicinering? Hur funkar det? Allt som det är en kamp om.. Allt som behöver planeras o förberedas för att det ska fungera o hur ofta det inte fungerar trots detta o hur det blir då.. etc etc etc .. Skriv allt du kommer på. Kan barnet vara hemma ensamt fast det borde det i förhållande till sin ålder? Varför inte o hur löser du det då? Hur funkar hämtning/lämning?
    Lycka till!!

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig