Inlägg från: två lingon och ett blåbär |Visa alla inlägg
  • två lingon och ett blåbär

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Kims mamma skrev 2009-12-16 19:15:09 följande:

Är en stolt mamma till KIM...Han har lärt sig att knyta skorsnören. Vi och han som har kämpat så genom åren. Å, helt plötsligt kan han det bara. Han är så stolt nu. Mammas duktiga kille. Så skönt att han kan det nu. Det blir så mycket lättare att hitta skor åt honom nu.
    Härligt när barnen lär sig något nytt, en kick både för självvförtroendet och självkänslan

Fick kallelse från bup idag.
    M ska dit undre 3 tillfällen ibörjan på januari för att testa medicin.
    Det har hela tiden varit prat om concerta, men nu stod det i brevet att hon ska testa ritalin.
    Vet att det stått tidigare i tråden ( men lat som man är orkar man inte leta tillbaka) vad är det för skilnader på concerta och ritialin?

Första besöket ska hon göra ett QB-test utan medicin i kroppen och vid de två andra tillfällena ska hon göra samma test med 5 resp. 10 mg ritalin.
    Är det någon som gjort ett QB-test och vet vad det är?

elegi skrev 2009-12-17 20:56:55 följande:
    Vad jag förstått är det ingen direkt skillnad, mer än att Ritalin har en verklningstid på 4-6 timmar och concerta på 6-8 timmar.Alexandra har Ritalin och det valdes för att hon varit lite så där med att svälja tabletter och concerta är större samt att Ritalin är i kapsel som kan delas så man kan ta pulvret med ex. yoggi.Men det ska vara ungefär samma verksamma ämnen
    Tack elegi.

Låter som att ritalin kan bli bra. M har stora problem att svälja tabletter så då passar väl de bättre.
    Märks det tydligt när ritalinen går ur kroppen eller sker det långsamt? M ska ju medicineras för att öka koncentrationen i skolan, men om den bara håller i 4 timmar så har hon mer än 1/3:e del kvar av skoldagen.
    Fast all koncentration (om en så liten) som förhoppningsvis blir resultatet är bättre än vad det är idag
    Leonid skrev 2009-12-19 21:32:02 följande:
    Jag måste bara skriva av mig lite. Jag vet inte om det är att vi fick en lite psykiskt jobbig diagnos, om det är pms eller något annat som gör att jag just nu tycker att livet är väldigt orättvist.Jag är så trött på alla normala familjer med normala barn som kan göra normala saker hela tiden, när vi hela tiden måste planera, förbereda och ha det kämpigt hela tiden. Obland känns det som att vi samlar diagnoser och vi ligger nog nånstans på någon topplista. Med två barn med väldigt skilda och stor funktionshinder, en med Atypisk autism (senaste i raden av diagnoser) och adhd och en med Charge syndrom, helt döv utan hörselnerv och balanssinne, hjärtfel, tillväxthämmad ja jag kan fortsätta ett bra tag. Jag känner mig rätt trött just nu. Varför har vi fått det såhär? Jag frågar mig om och om igen hur man kan ha sån otur. Vi har ingen ärftlighet i det här utan det är helt enkelt slumpen. Och vilken slump sen. Två barn som har så extremt skilda behov. Ett barn som är impulsivt och utåtagerande och inte kan ta det lugnt och eller vara försiktigt och ett barn utan balanssinne som trillar vid minsta lilla knuff - hur går det ihop? Svaret är: det gör det inte. Det är ett helvete emellanåt. Jag var bara tvungen att skriva av mig lite.
    Skickar varma kramar i vinterkylan.

Jag tycker att denna dikten ger styrka och mening (trots att jag själv inte tror på gud)

I år kommer nästan 100 000 kvinnor att bli mammor till handikappade barn. Har du aldrig undrat hur mammorna till handikappade barn blir utvalda?

Jag ser på något vis gud sväva över jorden, väljer sina instrument med noggrannhet och medvetenhet. Medan han observerar ger han sina änglar instruktioner att skriva i en stor dagbok Gud ger ängeln ett namn och ler "Ge henne ett handikappat barn" Ängeln blir nyfiken, "Varför just henne Gud? hon är så lycklig" "Precis", ler Gud. "Kan jag ge ett handikappat barn till en som inte kan skratta? det vore grymt" "Men har hon tålamod?" frågar ängeln "Jag vill inte att hon ska ha för mycket tålamod för då skulle hon drunkna i en sjö av självömkan och vanmakt. När väl chocken och misstron har lagt sig kommer hon ta itu med det. Jag har tittat på henne idag. Hon har rätt känsla för sig själv och en självständighet som är ovanlig och som så väl behövs hos en mamma. Du förstår, barnet som jag ska ge henne lever i en egen värld. Hon måste hjälpa honom att leva i hennes värld och det kommer inte bli lätt". "men herre, jag tror inte ens hon tror på dig". Gud ler. " det spelar ingen roll, det kan jag ordna. Hon är perfekt. Hon är tillräckligt självisk". Ängeln flämtar, "Självisk? är det en dygd?" Gud nickar. "Om hon inte kan skiljas från sitt barn ibland kommer hon inte överleva" Ja, här är en kvinna som kommer välsignas med ett barn som inte är perfekt. Hon vet inte om det men hon kommer avundas. Hon kommer aldrig att betrakta ett steg som vanligt. När hennes barn säger "mamma" för första gången så har hon ett mirakel och hon kommer veta det. När hon beskriver ett träd eller en solnedgång för sitt blinda barn, kommer hon vara en av de få som någonsin får se mina verk. "Jag ska ge henne kraften att se det jag ser...okunskap, grymhet, fördomar och ge henne styrkan att stå över detta. Hon kommer aldrig vara ensam. Jag kommer vara vid hennes sida varje minut, varje dag hela hennes liv, lika säkert som att hon står nu vid min sida. "Och hur bli det med en skyddsängel?" frågar ängeln. Gud ler. "En spegel kommer vara tillräckligt"

Kikar bara in en snabbis!

Hoppas att ni haft en bra jul allihop, önskar er alla ett gott slut på året!

Ser att ni är några nya här, Varmt Välkomna hit

Åhhhh....
    Börjar längta till FEBRUARI Julen var hyffsat lugn, men lite för mycket flackande tydligen, trots att vi försökte begränsade det så mycket som möjligt.
    De 3 sista dagarna här har varit skitjobbiga och eftersom vi haft en lugnare höst börjar man fundera över hur vi igentligen orkade när det var såhär mycket bråk jämt innan (ska sanningen fram så orkade vi väl inte alls).
    Tänkte att allt blir bra bara Julen är över och skolan börjar igen, men kastade en blick i almenackan och så att hela Januari är fullbokad. M har 4 besök på BUP och 1 tandläkarbesök, maken ska på kurs i Stockholm 1 vecka och sist men inte minst så har vi en vecka i fjällen med svärmor inbokad.

Geeeee mig Styyyyrka!!!

GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!

Kram till ALLA i trråden och några extra styrkekramar till er som behöver

Jag håller med dig Karina09, ibland hjälper det inte att förbereda. Vissa gånger känns det dumt att börja prata om något för det sätter igång "orosmaskineriet" istället för att dämpa oro och ångest.
    Släktträffar är en sådan sak som vi försöker undvika att förbereda. Vi talar om det så sent som möjligt och eftersom M alltid sköter sig borta så får vi ta smällen när vi kommer hem istället och M slipper oron och stressen över att vi ska åka.
    Men vi får alltid bedömma från fall till fall när vi tror att det kan underlätta med förberedelser och när vi bör avvakta. 

Elegi, förstår dig fullt ut.
    Är själv bara här inne sporadiskt och känner av att stämningen på FL har förändrats.
    Kan inte heller sätta fingret på vad det är, men det kan hända att FB tagit över lite.
    Ovsett vad du bestämmer dig för (stanna här eller ej) så hoppas jag att vi kan hålla kontakten via FB.
    M vill gärna ha kontakt med A men jag måste ordna en mail till henne först.

Ha det gott och sköt om dig!

Kram

elegi skrev 2010-01-03 21:13:13 följande:
    Självklart ses vi på fb Bara att du hojtar till när du har det klart, här får dom en mailadress via skolan i åk2, jag kan be A skriva ett första mail till M om du vill för A är inte den blygsamma sorten
    Vore toppen. M får väll räknas som en blyg viol i sammanhanget

Jag hojtar när adressen är klar
    norgesessan skrev 2010-01-04 16:18:38 följande:
    Emil har nu ÄNTLIGEN städat sitt rum...Det tog 5 minuter från när han började på riktigt tills det var klart...Innan har han bara samlat allt i en hög och flyttat på högen....Började på golvet, sen i en av sängarna, sen flyttade han på en säng och fyllde tummrummet vid väggen med saker....Verkar som en riktigt jobbig metod...Han har ju städat en hel lägenhet om det hade varit på riktigt hela dan...
    Låter underbart att han städat sitt rum själv!
    Jag och maken fick ta ett ordentligt röj inne hos dottern när hon var ute i pulkabacken igår
    Vi försöker hjälpa henne att strukturera upp hur hon ska göra, var hon kan börja och vad hon ska fortsätta med osv, men hon låser sig totalt!
    Nu funderar vi än en gång hur vi ska ordna hennes rum för att underlätta för henne med städningen. Detta är ett återkommande problem.
    norgesessan skrev 2010-01-04 16:34:31 följande:
    Har hom mängder med leksaker och andra saker på rummet? Det underlättade när vi tog bort allt (hade storstädning), och sen portionerade ut lagom mängd med leksaker...(Han var inte helt utan, vi städade bara ut allt först för att sedan fixa till så det blev snyggt..)
    Nej, hon har inte så mycket grejor, men hon "skapar" ett totalt kaos!
    För lite drygt ett halvårsedan (det kan va längre, tiden går så fort ) så tömde vi hennes rum på det mesta (men endel saker som hon lekte med mycket fick vara kvar) och gjorde iordning i klädkammaren med hyllor och la allt i backar och sorterade. Dörren var från början låst och hon fick be om det hon ville ha. Det fungerade ganska bra och den sista tiden har dörren varit upplåst och hon har kunnat hämta som hon vill, det funkar INTE.
    Det stora problemet är nog att hon lägger allt på hög när hon ska städa och högen växer och så hittar hon intte det hon behöver och så sprids allt ut igen. När hon letar efter det hon ska ha så hittar hon något annat och glömmer det hon höll på med vilket gör att det bara tas fram mer och mer om vi inte är med och hinner stoppa henne.
    Vi får nog låsa dörren igen, men vilken annan 8 åring måste be om sina leksaker, känns ju lite dumt när kompisar är här, de börjar ju undra

Ser att det är fler än mitt barn som är samlare och som sparar på allt, även skräp
    Är det ett typiskt ADHD-drag? Läste en artikel om en 62 årig kvinna som hade en 3-rumslägenhet men som endast kunde vara i köket pga all bröte som var i lägenheten. Hon genomgick en vuxenundersökning och fick ADHD-diagnos.

Tristania skickar kramar till dig och hoppas att de svarar på familjestödsprojektet i morgon så ni kan få hjäp fort nu.

Åh, vad datorn krånglar den lever sitt eget liv idag, jag kan inte citera och sidorna hackar sig fram. Jag får försöka att samla ihop mina kommentarer i ett inlägg.

pcalma, förstår din ilska över den förlorade 8:an, min M åt upp 5 och 3 på min mobiltelefon när hon var 2,5. (men jag kan skratta åt det idag )

tristania, du har iallafall begränsat ditt samlande till noga utvalda prylar, eloge till dig

Angående rättvisa, här är ingenting rättvist så länge M inte får mest, men hon har kommit in i ett stadie där hon börjar dela med sig liiiiiiite.

Sedan var det säkert något mer jag tänkte på, men det har jag glömt nu

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig