Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Petra78 skrev 2009-10-14 19:13:51 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-14 18:17:59 följande: En liten fråga? för att få dispens måste barnet ha fått diagnosen redan eller räcker det med att de går på utredning. Jag har ju som sagt en som går på utredning som snart är klar och en som ska påbörja via bvc. Och jag är mammaledig så mina barn är ju hemma ganska mkt. Och ibland känner jag att jag inte får ngn luft, att jag inte orkar mer. Har många ggr tänkt på stödfamilj men tycker inte heller om den tanken.
    Jag fick dispens innan vi ens hade utredning. Frodo hade resursavdelning då för det var redan klart att han behövde extra resurs långt innan utredning påtänktes. Jag tog kontakt med min socialsekreterare på familjeenheten och bad om ett intyg till förskolechefen. Socialsekreteraren skrev mail till förskolechefen och förklarare att jag behövde tid hemma att göra alla hushållsarbeten som inte går med Frodo hemma och ladda batterierna för att orka vara steget före honom hela tiden. Det var aldrig nåt snack om saken utan det godkändes med en gång. Det är samma person som har han om placeringar både på förskolan och fritids här så det var bra att vi slapp byta. Vi får han honon så länge som vi känner att vi har behov av det, de har inte satt någon tidsgräns.
    Ta kontakt med familjeenheten på ditt socialkontor och hör om du kan få någon hjälp där. Om inte de kan hjälpa dig, hör med bup eller vilka de nu är som utför utredningen om de kan skriva intyg. Eller ring till den som har hand om barnomsorgsplaceringar i din kommun och hör vilka krav de har.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    elegi skrev 2009-10-14 19:48:13 följande:
    Uj uj uj nu har nån trapat i klaveret Någon har varit inne och kommenterat i min blogg "varför vill man ha en diagnos? Visst, barnet kan få hjälp i skolan efter en diagnos, men som det verkar så har barnet inga problem i skolan (Vad gäller adhd, att inte ha kompis hör ju inte alls ihop med adhd!!!) Om inte resursteamet ser några problem, vad är då problemet? Adhd-problematik visar sig oftast i skolan, att vara överaktiv hemma beror oftare på att de har tråkigt. Nu har ditt barn stämpeln för resten av livet och kommer knappast att få fler kompisar av det! Hur är ni gentemot barnet? Att behandla barnet som friskt gör barnet ofta friskt, för enligt min mening, som har stor erfarenhet av adhd, verkar ditt barn inte ha sjukdomen?! Hoppas att hon slipper diagnosen och att allt löser sig!!" Välkomna in att kommentera
    jag har lämnat mitt tassavtryck där
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-10-14 20:32:33 följande:
    Jag har kommenterat . Vilken idiot måste jag säga.....blir bara så förbaskad på förstå-sig-påare. De borde verkligen läsa på riktigt ordentligt!!
    håller med... riktigt irriterad är jag. Det finns verkligen folk till allt måste jag ju säga.
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-10-14 21:18:08 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-14 20:48:33 följande: Japp det finns ju tydligen det. Bara så himla trist för det straffar ju våra barn i slutändan....alla dessa okunniga människor. Svåraste är ju att få okunskapen att vändas till kunskap.....fast det lär väl aldrig hända....
    ja och på nätet vågar folk uttrycka precis vad som helst med. Det som de tänker men ofta inte vågar stå för IRL, det ploppar upp i ett forum eller i en blogg. Jag slår vad om att den som skrivit det där inlägget inte skulle våga säga så rättframt öga mot öga.
  • Trollet Ludenben

Blärk.... vilken morgon. Frodo vaknade vid 6 och helt uppe i det blå. Sambon kom hem igår efter ha vart på älgjakt sen i söndags och då blir Frodo alltid så stissig. Han gapade, slängde sig mot tv:n (tur att vi har en tung tjocktv), trummade och bankade, stampade i golvet och flög runt i soffan och över borden...  fick ta till nödfallsmedicinen atarax tillsammans med concertan och när han skulle gå till skolan hade de verkat så då var han någorlunda lugn... men nu är jag helt slut.
    Idag ska vi på utvecklingssamtal till skolan. Ska bli spännande att höra vad de har att säga...

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-10-17 12:47:15 följande:
    Hej alla!! Hur har ni det?? Vi har varit o lämnat de små trollen hos farmor o farfar. (avlastningshelg) o vi ska hämta dom imorgon!! Inatt ska det alltså soooooooooovas:) så underbart häääärligt:) Idag ska jag sanera hela huset;) damma, dammsuga o svabba, byta alla sängkläder o ta toaletterna. Sen ska det höstas i trädgården o jag hoppas hinna med lite pluggande oxå. Äldsta dottern är hos sin biomamma denna helgen o vi har bara äldsta killen hemma 11år. Ska mysa o äta gott ikväll o rå om varandra!! Brukar alltid ha dåligt samvete när vi lämnar de små denna helgen men INTE idag. Hade en hemsk morgon efter en hemsk natt OCH en bedrövlig vecka där det handlat om att överleva timma för timma i princip! Idag ville de små till farmor oxå o det underlättar ju o känns såååå mycket bättre då! Hoppas att ni alla får en bra lördag! Kramar i miljoner
    åh, njut av den barnlediga tiden och njut av varandra... även om de små är borta och äldsta sonen hemma men det blir ju nästan som barnledigt i alla fall. Hoppas ni får sova ut med så inget kommer och stör

Här har vi haft en bra dag... vi har vart i stan och köpt gympadojor till Frodo. Han skötte sig faktiskt bra. Några små missöden men det är inget att tala om... tänk att vi har kunnat åka till stan och gå i affärer utan att folk blängt ögonen ur sig

Kraaaaam
  • Trollet Ludenben

Carita: skickar med ett gäng kramar!!!!!!!

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-10-19 16:05:04 följande:
    Vad fan nu e jag förbannad!!! Hur gör ni andra under jullov o sommarlov?? Här stänger de igen o öppnar på ett annat dagis o har inte ens matildas egna personal. BUP sa att de fixar vilka intyg FK behöver så att jag ska kunna vabba då. Har ju bara 25 semdgr om året o i somras var jag hemme 7 veckor pga stängningarna.. Fick nu svar av FK att det inte går att vabba då barnet inte är sjukt!!!! Men va fan ska jag göra då? Kan ju inte vara hemma utan ersättning!!! MORR
    Så har de gjort här med, föst ihop avdelningarna. Frodo har fått vara hemma för det mesta. De dagarna de vet att det vart lite barn har han kunnat gå men färre timmar. Ingen ersättning här heller. Så jäkla dåligt.
    Förstår om du är arg!!!
  • Trollet Ludenben

Idag åt Frodo ingen frukost. Lyckat, han hällde ut gröten över bordet och den togs bort. Han fick gå hungrig (om han nu var det) till skolan... idag skulle de inkludera honom i en vanlig klass för första gången. Få se hur det går utan att han har ätit... de har honom vissa timmar med stöd i vanlig klass allt eftersom han orkar. Så fort de känner att nu räcker det så tar de honom till specialklassen igen.

Var på komet igår och nu ska vi köra igång belöningssystemet ormen. Hoppas det kan passa, tror nästan det. Vi ska börja med matsituationerna. Att han ska äta utan att kladda ut maten. 3 grejer per dag ska belönas. Matsituationen är 2 ggr, morgon och middag. Sen sticker han jämt ut i trappuppgången när vi ska gå ut innan vi är klara. Där ute rycker han i brevinkastet, plingar på ringklockan och upptar hissen så ingen annan kan åka. Vi ska belöna att han står i hallen och väntar tills vi är klara. Få se hur det lyckas.
    En av de som håller komet var en av de som gjorde vår utredning. Vi har inte haft någon samtals/stödkontakt där sen dess men nu bad jag om det för bara läkaren med det medicinska räcker inte. Bra att få komma dit och prata av sig och få lite stöd hur vi ska gå till väga med olika saker. Vi ska dessutom få hjälp av barnpsykolog att berätta för Frodo om diagnosen. Så givande dag igår... idag är det föräldramöte på skolan. Hoppas det blir lika givande...

• Trollet Ludenben
    elegi skrev 2009-10-20 08:36:02 följande:
    Det där första var ju mindre bra men den andra delen lät ju riktigt bra istället Jag hoppas oxå på en givande dag och att Ritalin fungerar på Alexandra coh att vi inte kommer att se några biverkningar, jag håller oxå på att utforma ett belöningssystem till Alexandra med pokermarker för ormen passar inte på henne. Peter gick komet i våras men det verkar som det mesta gick rakt igenom...ja ja han har ju iaf pärmen hemma och kan kolla lite då och då
    Just det, det var idag hon skulle börja med ritalin. Har ni sett nån effekt än?? När Frodo testade concerta första dagen märktes effekten inom en halvtimme
    Biverkningarna var ju hopplösa i början men det gav med sig... hoppas ni slipper dom.

Ja, alla belöningssystem passar ju inte alla barn. Jag tror ormen passar Frodo eftersom den är utformad som ett spel. Han är ju ganska lättköpt så jag tror det motiverar honom. Just det att man ska dra chanskort, han gillar ju sånna överraskningar. Funkar inte det så har vi testat i allafall. Vi fick den laminerad... bra för annars skulle den vara sönder första dagen. Han skulle riva ner den med en gång och slita den i stycken vid ett utbrott...
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig