• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

carita1974 skrev 2009-10-19 13:48:23 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-19 13:39:51 följande: Tack...idag behövs dom..det känns...det var lite jobbigt att få det på papper..även om jag visste att något inte var som det skulle...usch...TACK för ert stöd!!Ni är sååå GULD VÄRD!!!
    Kramar i massor

Alexandra fick ju ADHD diagnos i måndags förra veckan (och idag var vi hos läkaren på BUP )men det kändes helt okey för jag var så inställd på det men jag fasade för just det att dom kanske hittade nåt som inte jag sett... men det blev inga större överraskningar...inte större än att hon skulle börja medicinera, det hade jag inte riktigt räknat med, men imorgon börjar hon med Ritalin
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-20 08:21:15 följande:
    Idag åt Frodo ingen frukost. Lyckat, han hällde ut gröten över bordet och den togs bort. Han fick gå hungrig (om han nu var det) till skolan... idag skulle de inkludera honom i en vanlig klass för första gången. Få se hur det går utan att han har ätit... de har honom vissa timmar med stöd i vanlig klass allt eftersom han orkar. Så fort de känner att nu räcker det så tar de honom till specialklassen igen. Var på komet igår och nu ska vi köra igång belöningssystemet ormen. Hoppas det kan passa, tror nästan det. Vi ska börja med matsituationerna. Att han ska äta utan att kladda ut maten. 3 grejer per dag ska belönas. Matsituationen är 2 ggr, morgon och middag. Sen sticker han jämt ut i trappuppgången när vi ska gå ut innan vi är klara. Där ute rycker han i brevinkastet, plingar på ringklockan och upptar hissen så ingen annan kan åka. Vi ska belöna att han står i hallen och väntar tills vi är klara. Få se hur det lyckas. En av de som håller komet var en av de som gjorde vår utredning. Vi har inte haft någon samtals/stödkontakt där sen dess men nu bad jag om det för bara läkaren med det medicinska räcker inte. Bra att få komma dit och prata av sig och få lite stöd hur vi ska gå till väga med olika saker. Vi ska dessutom få hjälp av barnpsykolog att berätta för Frodo om diagnosen. Så givande dag igår... idag är det föräldramöte på skolan. Hoppas det blir lika givande...
    Det där första var ju mindre bra men den andra delen lät ju riktigt bra istället

Jag hoppas oxå på en givande dag och att Ritalin fungerar på Alexandra coh att vi inte kommer att se några biverkningar, jag håller oxå på att utforma ett belöningssystem till Alexandra med pokermarker för ormen passar inte på henne.
    Peter gick komet i våras men det verkar som det mesta gick rakt igenom...ja ja han har ju iaf pärmen hemma och kan kolla lite då och då
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-20 08:57:52 följande:
    Just det, det var idag hon skulle börja med ritalin. Har ni sett nån effekt än?? När Frodo testade concerta första dagen märktes effekten inom en halvtimme Biverkningarna var ju hopplösa i början men det gav med sig... hoppas ni slipper dom. Ja, alla belöningssystem passar ju inte alla barn. Jag tror ormen passar Frodo eftersom den är utformad som ett spel. Han är ju ganska lättköpt så jag tror det motiverar honom. Just det att man ska dra chanskort, han gillar ju sånna överraskningar. Funkar inte det så har vi testat i allafall. Vi fick den laminerad... bra för annars skulle den vara sönder första dagen. Han skulle riva ner den med en gång och slita den i stycken vid ett utbrott...
    Nja kan inte säga att jag märkte nåt direkt innan hon gick till skolan (ca 40-45 minuter efter hon fick Ritalin) men jag har bett att läraren ska observera henne och maila mig i slutet på veckan och berätta om hon märkt nån skillnad, sen ska hon på kyrkans verksamhet i em så jag har bett dom kolla om dom märker nån skillnad oxå.
    Men generellt hade hon en dålig morgon med kass attityd och allmänt fula uttryck

JA Frodo är ju yngre oxå och Alexandra har u baktankar med allt så hon skulle se tilla tt hon fick belöningarna men endast för den skull inte för att ändra beteendet, henne måste man ju hela tiden vara 3-4 steg framför i tanken för annars hinner man inte med men ajg hoppas det funkar på FRodo och jag hoppas att jag snart får ihop ett system som funkar på Alexandra
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-20 09:15:07 följande:
    Håller tummarna för medicinen Jobbigt med dålig morgon. Det är det värsta jag vet för hela dagen blir lätt konstig sen. Haha, ja de är ju smarta. Frodo skulle nog göra det med för belöningarna men jag hoppas att han omedvetet ändrar beteende och när det är färdigt med belöningar så är han vad vid ett annat beteende... man kan ju hoppas
    Ja absolut, här handlar det ju om att vara smartare än henne och det tar så otroligt mycket tid och energi. Hon har ju en baktanke med allt och gör inget utan ett syfte så amn måste ju försöka lura henne till att sluta det beteendet.
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-20 09:47:11 följande:
    Ja, de är sluga. Frodo är ju ganska lättlurad och går på det mesta fortfarande. Han brukar inte genomskåda mig. Fast ibland kan han säga att han skiter i belöningar och om han inte bryr sig om han får dom eller inte så är det ju ingen vits.
    Näe precis så är det ju, jag lä'r ju få göra ett till Sebastian också fölr annars kommer vi ha krig om att det är orättvist varje dag *pust*
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-20 10:36:19 följande:
    ja, du får nog knåpa ihop två då... hoppas vi har kommit ifrån belöningssystem när Elias blir så gammal att han kan förstå. Visserligen är det ju något som kan hänga med långt upp i åldrana eftersom det anpassas efter barnet men i alla fall...
    Fast Elias kommer ju alltid veta att Froda är annorlunda och kräver saker som inte Elias kommer att behöva så i erat fall är det nog ändå lugnt, här är dom så nära varandra i ålder, är ju bara 2½ år.
    Sen är Alexandras största sport här i livet att reta gallfeber på lillebror så att han får utbrott så att vi får ännu mer att göra
  • elegi
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-27 12:51:48 följande:
    Måste berömma min duktiga Frodo Vi har beställt på läkarens rekomendation ett annat omgea3-preparat som heter E-epa. Den har annan samansättning än eye-q och svår adhd-problematik har fått bättre resultat med den. Den har mer koncentrerad EPA-syra än eye-q. Värt att testa i alla fall... Det var sväljbara kapslar och de var ENORMA. Trodde inte Frodo skulle fixa dom. Men jag la den på en sked med youghurt och han svalde som ingenting han är så enormt duktig på att svälja tabletter, bättre än mig. Håller tummarna för att det ska bli bättring. Det var bättring då vi körde stora dosen eye-q, han var inte lika arg men stora dosen blir så himlans dyr i längden. Och lilla dosen har ingen som helst effekt. Dessa är en kapsel om dagen för det är högkoncentrerat.
    Enligt BUP läkaren här så "ska" man ligga på höga dosen jämnt på eyeQ om man har ADHD detta för att få bästa effekten.
    hoppas att den nya funkar
  • elegi
    Kims mamma skrev 2009-11-03 19:26:30 följande:
    Tack... tackar för att du inget säger på FB... jag säger till när det är aktuellt där. Det är så att jag måste ta det med chefen först och sedan brukarens familj... brukarens mamma är på FB med. De lär inte bli glada. Eftersom jag började jobba där i jan i år. Å det tar ett bra tag att introducera en nattpersonal. Å, de som har denna kompitens som jag har har inte många. Men, nu har det blivit som det har blivit.
    Jo det är klart men det är ju inget att göra åt just nu, nu är det ju som det är och förhoppningsvis förstår dom och blir glada för er skull
    Kram
  • elegi
    Petra78 skrev 2009-11-04 12:35:35 följande:
    Vi började med våran utr. i april. Men då har de redan gjort en i småland för ca 3-4år sen med visktest mm. Men eftersom han är normal eller tilloch med ibland över normal begåvad så sa de att han bara var ett aktivt barn som behövde mer egentid eftersom han hade småsyskon. Men efter han gått i skolan några år så har det ju som sagt märkts mer och mer att det inte står rätt till så då tog jag tag i det igen. Så här har vi blivit bättre bemötta. Vi ska träffa läk på måndag sen ska V träffa läk. nästa fredag och sen ska vi få återgivning. Kram till Alla!!!!
    Alexandra gjorde ju Wisc i somras och hon lågpå genomsnitt eller högre genomsnitt på det mesta men vi fick iaf en ADHD utredning, skönt att jag slapp strida då iaf för jag har ju fått strida lite innan för att komma nånvart.
    nu har hon ju fått sin ADHD diagnos dessutom
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig