Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Flapper: vi har med haft dessa problem. Det har dock gett med sig nu men det är så jobbigt. Vår läkare sa med att det har med diagnosen att göra. Det var värre innan vi började med concerta. Innan dess var det ständigt, varje dag i princip. När vi började medicinera så blev det mest i samband med att han var orolig. Tex vid kalas/nåns födelsedagae, jul, påsk, ledighet etc.
    Han kunde med gömma det. I blomkrukorna brukade jag hitta. Det var riktigt jobbigt. Vi fick bara rådet att inte göra nån grej av det. Bara säga att nu byter vi kläder och inget mer. Han slutade med det av sig självt sen. Men nu gör han andra liknande grejer. Han måste ha hjälp på toa att torka när han bajsat men han struntar ofta i att säga till utan går där ifrån utan att bli torkad. Det händer ofta och hans kalsonger ser ju inte fräscha ut efter det. Man får liksom passa på toan varje gång han är där så han inte smiter om han gjort nåt.

Skickar kramar till dig!!

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben

Hoppas ni har haft en bra jul hittills allihopa... dagen igår gick bra. Han hade både concerta och atarax och vi satte tydlig struktur på dagen och gav julklapparna på morgonen och då funkade det bra. På kvällen vid 7 tiden var både concerta och atarax ute ur kroppen och då varvade han upp. Fick bryta där och lägga honom i vanlig tid innan han urartade men annars så var dagen bra. Det staffade sig för denna dagen började med ett vansinnesutbrott som heter duga och han var uppe strax efter 5. Nu är han något lugnare när concertan gjort sitt men ändå orolig. Vi ska till min farmor och äta middag och det stissar upp honom lite. Han vet att min pappa kommer dit med julklappar med så det är tjat om det. Det ska bjudas på rostbiffsstek och potatisgratäng. Det kommer jag aldrig att få i honom, inte ens lönt att försöka så vi tar med korv med bröd som han kan äta.
    Hur gör ni andra när ni är bortbjudna och har barn som är svåra med maten? Tar ni med eget?? Egentligen låter det ju fel att ta med eget om man pratar om "normalstörda" barn utan jag själv blev ju uppfostrad att äta det som serverades så länge det inte rörde sig om allergi.

• Trollet Ludenben

Bläääääääääää vilken dag Frodo var vild och galen redan i morse. Sen åkte vi iväg till farmor på middag. Där höll han sig i skinnet ända tills sista halvtimmen. På hemvägen braka han loss totalt. På bussen hoppa han upp och ner på sätet, kladdade med sitt spott på bussrutan, gapade och kastade skräp. När vi kommer till angered där vi ska byta buss får vi stå 10 min och vänta på att den ska komma. Då har han riktiga illvrål för sig, spottar vilt omkring sig, hänger sig i min arm och låter allmänt illa. Väl på bussen får jag hålla i honom för han är närgången på sätet framför och besvärar dom. Av på vår hållplats och vägen hem skriker han "fuck you" nonstop... usch vilken resa hem....
    Nu ska vi så fort som möjligt ta bort julgrejerna så allt ser normalt ut så han kan börja fungera igen. Det är julen som gör detta. Nu längar jag bara tills skolan börjar och han har bara haft jullov i 3 dagar usch, ge mig styrka!!!!!!!!!
    Nåja, gårdagen var bra i alla fall. Jag gör mitt bästa frör att tänka på den, att det gick bra igår när denna dagen (förutom ett par timmar) har vart gräslig.'
    Vi hade korv till honom hos farmor föresten. Alla accepterade det utan invändningar förutom farmors svägerska som alltid ska vara en sån surkärring

Tristiania: välkommen tillbaka. Vi har saknat dig här Skickar lite kramar för att ni kämpar på med nemo.

• Trollet Ludenben

Unicorn och karina. tack för kramarna. De värmde och kom väl till pass. Frodo vaknade såklart på fel sida. Det slår aldrig fel, är det dåligt på kvällen så hänger det kvar tills nästa dag och han vaknar ilsk. Han hade riktigt vaninnesutbrott med. Fick ta honom till sitt rum och ligga med honom där tills han hade skrikit ut allt. Då blev han mycket lugnare sen. Hans rum angränsar bara till en av grannarna och det är till den under. På busshållplatsen igår stod grannen som bor vägg i vägg med oss. Han tittade jättekonstigt på Frodo och hans beteende. Den grannen känner inte vi särskilt väl för han bor i trappuppgången bredvid men funderar på att knacka på där sen och be om ursäkt för att vi stör ofta på morgonen och förklara läget. Till de man möter i vår trapp har vi sagt att Frodo har funktionshinder, att han kan störa genom att skrika, panga i dörrar och kasta saker men att vi gör allt vi kan för att grannarna ska få ett trivsamt boende. Han där på andra sidan väggen måste ju unda vad som försigår egentligen här{#lang_emotions_undecided}
    Karina, hoppas att din son inte blir allt för orolig inför skolstart och att ni rider ut stormen utan krossade bilrutor eller andra tråkigheter. Vi räknar ner tills skolan börjar. 1 vecka och 6 dagar. Frodo längtar dit med men tror han kommer med att känna lite oro. när skolan slutar och han blir hemma är det ju gamla rutiner med skolan som bryts och att vara hemma är nytt. Det tar ett tag att komma in i. När det är gjort blir det som nya rutiner igen när skolan börjar om och det tar lite tid för honom att ställa om sig där med.

jojjo75: välkommen hit

• Trollet Ludenben
    Esmiso skrev 2009-12-26 08:59:02 följande:
    har läst lite i tråden. Är glad att min son inte har problem med förändringar i nån större utsträckning. Jullov funkar utmärkt och julen avlöpte smärtfritt Det är mer helhetsbilden och minne samt fokus som är största svårigheterna för honom.
    gött att julen funkar bra för er. här är alla dagar som heter nåt annorlunda som jul, påsk osv jobbiga för han bygger enorma förväntningar. Till och med sånt som tex alla hjärtans dag som inte är nåt särskilt blir en grej för honom. Det räcker att han hör på bollibompa att det är alla härtans dag så är den dagen förstörd.

Såg att du skrivit i presentationstråden om vårdbidrag. Du ska vara berättigas till minst 1/4 vårdbidrag, kanske mer beroende på svårigheter, merkostnader och merarbete. Bra att du ska ta hjälp av en kurator att skriva den för det är viktigt att få med allt för att fk ska kunna göra en rättvis bedömning.
  • Trollet Ludenben
    Esmiso skrev 2009-12-26 09:09:37 följande:
    jo, det är en djungel att lära sig hitta i nu känns det som. Jag jobbar ju själv inom NPF, men just sådana bitar har jag ingen erfarenhet av, mycket pga att jag jobbar med vuxna. Nackdelen (om det finns nån) att jobba med det själv är att jag blir så arg på mig själv när jag inte fixar att vara lika pedagogisk hemma som på jobbet men jag antar att det är så... Jag är mamma i första hand liksom.
    Ja, det är ju skillnad på att ha yrkesmässig kompetens och att hantera saken ur ett föräldraperspektiv. Man blir väl mer känslomässigt engagerad när det är ens barn och inte en vårdtagare. Det är ju mer krav på en mamma med. Nu har inte jag jobbat inom vården på det viset själv men svärmor har jobbat med div funktionshindrade vuxna, vissa autisktiska.
  • Trollet Ludenben
    Esmiso skrev 2009-12-26 15:56:51 följande:
    upplever ni att ni fått hjälp av habiliteringen med t ex hjälpmedel? Isåfall vilka hjälpmedel?
    skulle svara förut men så försvann det.

Vi har fått hjälp från hjälpmedelscentralen, bup har remitterat dit men hab kan göra det med.
    Vi har fått sigvarttavla, timstock och väntar på bolltäcke.
  • Trollet Ludenben

Nu har jag äntligen införskaffat en laminator. Känner mig nöjd, nu ska det göras massa bilder/foton till sigvarttavlan.
    Vilken skitdag det har varit... idag har jag bara önskat att nån kunde komma och rädda mig från situationen med Frodo. Han har vart ohanterlig, särskilt nu på eftermiddagen.
    Och sovit sämre än han gjort på  MYCKET länge. Han vaknade och somnade om minst 4 ggr innan han fick atarax. Hade tänkt skippa dom ikväll för de ska inte ges för ofta för då tappar de verkan efter en tid. Men ikväll gick det inte utan han fick den. Imorgon ska han vara hos mamma en stund. SKÖNT!!! Jag vet att han mår dåligt, därför är han så. Jag är ju inte arg på honom och då känns ju det samtidigt så hemskt att önska sig lite andrum från honom när han inte kan hjälpa sitt beteende.
    Jag önskar att tiden går fort till skolan börjar så allt blir lättare, både för honom och oss andra.

• Trollet Ludenben

Elegi: önskar dig det samma Och ett gott ntt år till alla andra med här inne Vi är sjuka här. Frodo är frisk (än så länge) och Elias har nästan 40 graders feber. Sambon och jag är jättesnoriga... fin nyår. Tur att vi bara ska vara hemma.

• Trollet Ludenben
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-01-01 09:06:23 följande:
    Åhhhh.... Börjar längta till FEBRUARI Julen var hyffsat lugn, men lite för mycket flackande tydligen, trots att vi försökte begränsade det så mycket som möjligt. De 3 sista dagarna här har varit skitjobbiga och eftersom vi haft en lugnare höst börjar man fundera över hur vi igentligen orkade när det var såhär mycket bråk jämt innan (ska sanningen fram så orkade vi väl inte alls). Tänkte att allt blir bra bara Julen är över och skolan börjar igen, men kastade en blick i almenackan och så att hela Januari är fullbokad. M har 4 besök på BUP och 1 tandläkarbesök, maken ska på kurs i Stockholm 1 vecka och sist men inte minst så har vi en vecka i fjällen med svärmor inbokad. Geeeee mig Styyyyrka!!!                                  GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!                                                  
    Kramar kommer här!! i massor!! God fortsättning på det nya året önskar jag dig (och alla andra här inne) med.
    Jobbigt när man känner att man har så fullt upp efter att det vart jul och allt. Hoppas att veckan utan maken och veckan i fjällen kommer att avlöpa så smärtfritt det bara går.
    Vi har med januari och större delen av februari uppbokad på BUP. De besäken är så täta, en gång per vecka plus det ordinarie läkarbesöket där för att stämma av concerta-behandlingen.
    Hoppas att tandläkarbesöket inte innebär några svårigheter för er. Har hon jobbigt med tandläkare?? Frodo har inga problem med det. I så fall är problemet att få honom att sitta still i stolen så att tandläkaren kan undersöka men han har ingen rädsla eller så.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig