Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-04 08:14:24 följande:
    Och här kommer ett lass fredagskramar till ALLA
    tack,jag tar den!! Och skickar tillbax givetvis till dig och alla andra i tråden.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben

Var på utvecklingssamtal med Frodos fröken idag. Först positivt att han var jätteduktig med matten och att han har snappt upp detta med läsningen. Men sen sa hon att han har blivit oroligare och stissigare på sista tiden och att han har mycket konstiga ljud för sig som nästan ser ut som tics. Hon sa att när han triggar igång sig så kan han inte styra det eller avbryta. Skumma skrik och sånt. Vet att han hade mycket sånt innan starten av concerta. Han låser sig i detta likosm... Nån annan som har barn som håller på så??

• Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-12-04 18:50:36 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-04 17:37:17 följande: Skönt att höra att matten funkar & att han börjat komma igång med läsningen. Det där med konstiga ljud & plötsliga skrik har min son oxå....jag har börjat undra om det tillhör de autistiska dragen som min son har...vet dock inte om det är så eller om det är annat som gör det. Det att din son är mer orolig & stissigare nu kan kanske vara för att julen närmar sig & att det finns julpynt & sånt framme överallt....bara en tanke...min brukar bli orolig när det är typ 2 veckor kvar innan jul & jullov...både vi här hemma märker det & personalen på skolan, här går det liksom hand i hand. Vet nu när de skulle bowla med skolan & sen veckan efter var det nätverkskväll på skolan...då märktes det både här hemma & i skolan direkt.....när det var saker de skulle göra som han såg framemot.
    ja, julen är riktigt jobbig här med. Förmodligen det med julen som ställer till det. Vi ska inte pynta mer än nödvändigt för ju mer pynt, desto jobbigare. Vi ska vara hemma i jul med. Känner att vi inte har ork att åka för vi får ta smällen sen med att Frodo blir desto jobbigare. Vi var hos svärpäronen julen 2007 och både jag och sambon var dödströtta. Vi kände ingen julglädje alls för vi fick jaga Frodo oavbrutet hela vistelsen där. När vi kom hem fick vi lämna honom till mamma för att vi skulle få vila ut och andas.
    Tror med det med ljuden tillhör det autistiska... den diagnosen kanske inte är så tveksam ändå...
  • Trollet Ludenben
    mammat2 skrev 2009-12-04 18:54:27 följande:
    Skickar varma vinterkrama till er alla. Har läst alla inlägg och känner att ni behöver så mycket kramar ni kan få.
    Suger åt mig kramar och skickar tillbaks till dig (och till er andra med givetvis)
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-12-04 20:06:41 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-04 19:49:37 följande: Nä man ska ju kunna känna glädje över julen. Då är det bättre att vara hemma & så kan Frodo liksom känna sig mer som vanligt så att säga. Blir ju bara jobbigt om det inte funkar borta vid jul....man ska ju ha trevligt & känna julmys ju . Ja det är en teori jag har...eftersom min son har autistiska drag...vilket jag & personalen tycker börjar visa sig mer & mer...så de tycker att vi ska se till att han får gjort en ny utredning innan han börjar högstadiet...ska oxå då få kollat hans läs & skrivsvårigheter (skolpersonalen håller koll på det & gör tester). Är så himla nöjd med skolan & personalen...idag har sonen har sonen varit hemma 1:a dagen för att han är sjuk sen han började på den skolan.
    Ja, känns ju som det ingen vits med jul om man inte kan få njuta av den...

Gott att ni är nöjda med skolan. Frodo är heller inte ofta sjuk och han trivs där. Är det med mindre klass som din son går i?? På den som Frodo går är det 4 elever men plats för 6 st. Innan denna klassen gick han sista året på förskolan i en grupp på 5 barn. Men innan det från han var 1-5 år så gick han i större barngrupper (med resurs) och då var han jämt sjuk.
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-12-04 21:45:43 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-12-04 20:10:58 följande: På skolan där min son går finns det 13 andra pojkar...oxå med NPF. Men de delar ju in barnen i olika grupper efter hur många barn de klarar av att vara i klassrummen(de har 4 rum att vara i)...de är ju totalt 9 personal på dessa 14 barn. Barnen klarar mer & mer ju längre de är på skolan...så oftast får de börja i det minsta klassrummet för att sen kunna vistas i det allra största. Men jag ska ju säga att när man kommer dit skulle man inte kunna tro att där är några barn...där är tystare där än vad där är på en vanlig skola & inga nyfikna barn som far upp från stolarna utan de sitter kvar & jobbar, tyst & stilla. Min son var oxå ofta sjuk innan han fick börja på denna skolan....men sen här på denna skolan så har de idrott 4dgr/vecka(varav en dag är det bad) & så är de mycket ute & det gör en hel del.
    Er skola verkar helt fantastiskt. Nu går Frodo i en bra klass men de växer ju inte på träd. Jag önskar att det fanns sån skola som ni har här. Med blandad NPF... har man ren ADHD, tourette eller liknande i denna stan så är det vanlig klass som gäller oftast. Har man däremot en autismdiagnos med då har man bättre valmöjligheter med en gång. Det är orättvist mot de barnen som har ren ADHD för de trillar mellan stolarna om de inte har väldans tur. Bra med så mycket idrott och bad med. Frodos klass har idrott en gång i veckan men det ska ökas upp till 2 gånger så småningom. De går dessutom en gång i veckan till skogen. Det gillar Frodo. De tar med sig lärandet ut och använder både svenska, matten och naturkunskap i skogsvistelsen. De har mysigt, gör upp lägereld och gör maten ute. Det gillar jag.

Bara jag online här just nu. Otroligt... klockan är inte ens 7 och det är lördag. Men men, man är van nu. 05:30 gick han upp. Sova ut på helgerna existerar inte här. Och inte är han särskilt lugn heller... velar mest omkring...
  • Trollet Ludenben

unicorn: ja visst är det knasigt att autism berättigar till så mycket mer hjälp för problematiken kan ju vara minst lika stor. De med ADHD "bara" behöver ju med massa träning, hjälpmedel och resurs i vardagen. Så länge som inte ADHD berättigar till hjälp så känns det som att synen på ADHD fortfarande är att det har med uppfostran att göra. Att det inte i samhällets/myndigheters ögon klassas som funktionshinder. Det är riktigt dåligt och jag hoppas att det kommer att ändra sig.

Bra att din son sover mer än normalt när han är sjuk. Det gör inte Frodo... han vaknar desto tidigare och bara grinar oavbrutet.
    Nu är han fullt upptagen med polisen så nu har han lugnat sig här Det verkar ha vart nåt rån eller nåt i affären här för polisbilen, piketen och helikoptern var här. De stannade utanför affären och körde sen efter en stund i ilfart härifrån. Så nu är han helt inne i detta. Det kan han vara ett tag för då tänker han på nåt annat än att trotsa mig här...

Tar kramen och skickar tillbaka

• Trollet Ludenben
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-05 11:08:49 följande:
    Ser att julen varit på tapeten. Vi blev tidigt bortbjudna och tackade ja, men nu har barnen börjat prata om att de vill vara hemma. Vi pratade med makens syster (dit vi ska) och föreslog att vi kunde vara hos oss istället (för Ms skull), det skulle ändå bli samma folk, men hon tyckte att nu har vi bestämmt och då är det såhär! Hon har själv vuxna barn med NPF så man tycker att hon borde ha förståelse, men icke....
    Jobbigt... hoppas att det blir bra i alla fall. Trist när släkten inte är villig att kompromissa.
  • Trollet Ludenben

Karina09: ja det ver verkligen underhållning, i alla fall för sonen och sambon. Själv hade jag fullt upp här på fl
    Bra att stratteran har effekt på din son. Och bra att skolsituationen har löst sig för er. Det är ju så viktigt att det fungerar i skolan.
    Här var det värom. När vi samsov alla tillsammans så sov Frodo längre. Han kunde sova till 7-7:30. Vi sov ihop till han var 4 år sen funkade det inte längre. Den enda som sov bra var han. Jag höll på att bli galen, jag hade en smal tarm att ligga på längst ut på kanten och han tog all plats. Så han fick flytta till eget rum och egen säng. Sen dess har han vaknar mellan 4:00 till 7 ungefär. De gångerna han sover till 7 kan jag räkna på min hand men det händer i alla fall ett par gånger per halvår eller nåt.

• Trollet Ludenben

timstock har vi just fått. Den har vi till maten och det funkar kanon... äggklockan hade vi innan och den funkade med ganska bra men timstocken är bättre. Han springer ifrån bordet ibland men då leds han tillbaka. Han är taggad över att vinna över timstocken. Men nu nöjer han sig oftast att sitta med halva rumpan på stolen och resten av kroppen ser ut som den ska lämna stolen nåja, det är bättre att han sitter så än inte sitter där alls. Men timstocken är verkligen att rekomendera.

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig