-
ingen aning. Man märker att Frodo är lite udda...Minus skrev 2009-11-19 18:09:02 följande:Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 17:55:20 följande: Jo har med funderat på AS. Men är det svårt att se skillnad?
-
karina: håller med tummarna
-
Det låter ju mer som autism än ADHD måste jag ju säga... kan hon inte ha bägge diagnoserna då??pcalma skrev 2009-11-19 21:02:52 följande:Alltså..hur blind kan man vara?? Jag har aldrig tyckt att M är svår i kontakten, men att hon ibland kan "försvinna" o inte gå att nå. På 5,5 års kontrollen idag säger läkaren att han känner att M är mer autistisk än adhd för att hon är så egen o svår i kontakten. Hon kan inte svara på frågor o han har svårt att få ögonkontakt med henne. När han väl får det så är det i en sekund. Jag berättade att hon ska utredas vidare för detta pga samma misstankar från BUP. Han tyckte att det var bra. Farmor var med o underhöll M i väntrummet medans vi pratade o när vi gick o farmor sa hej då ett par tre ggr så fick hon ändå ingen ögonkontakt med M eller ens ett hejdå tillbaka. I bilen på väg hem så berömmer jag henne o säger att hon varit sååå duktig mm o hon avbryter mig o frågar "har vi ballerina hemma" Hon är liksom inte med! Maken kommer hem o säger hej, får inget gehör från henne. Varje morg när han går till jobbet säger han hej då, syskonen säger hej då men matilda tar ingen notis.. Min väninna sa att hon upplever M likadant. Hon får aldrig ett hej när hon kommer för M tar ingen notis om henne. Hon sa: "hon hade inte brytt sig om man så kom kl 02 på natten, för hon hade inte märkt det. Man försöker prata med henne, men när man inte får kontakt så ger man ju upp, dumt nog. Ni kanske inte upplever det så för att ni känner henne så väl o vet hur ni ska göra, samt att ni är hemmablinda" När jag tänker efter så är det ju så här!! Varför har jag inte sett detta?? Var utvecklingssamtal idag ang Anton. han är jätteduktig o kan det han "ska" kunna, men har stora problem med koncentrationen o styrs helt av sina impulser. Han klumpig! han behöver en vuxen som styr upp honom o en liten grupp för att funka någorlunda. detta visste vi ju redan. Hon sa också att han är empatisk (visste vi oxå) o att han där skiljer sig från sin syster! När de pratade om M sa de oxå att hon visst leker med de andra barnen men hon måste styra, annars går hon därifrån.. Nu känner jag mig övertygad om att hon inte har adhd utan inom autism! Vad tror ni??
Och man blir hemmablind. Det där med ballerinagrejen, det låter som Frodo. Sist han vart med på apoteket var hn så duktig, satt och lekte med lego vid ett bord. När vi gick därifrån berömde jag honom att han vart så duktig på apoteket. Han lyssnade inte alls, det gick inte in. Han pratade om annat precis som din M med ballerinan. Så gör han ofta. Ibland får man helt relevanta svar, ibland får man svar på nåt helt annat och ibland får man inget svar alls.
Har ni fått nåt besked om när hon kommer att utredas för detta?? Hoppas det blir snart så ni slipper undra. Det du beskriver låter ju inte typiskt ADHD utan mer typiskt autism. -
håller tummarna för att tiden ska gå fort till februari...pcalma skrev 2009-11-19 21:51:43 följande:Tack för svaret ludenben!! Ja visst låter det så o i kombination med allt annat jag har berättat om, som maten, sömnen, rutiner o ritualer, perceptionen mm. Utredn startar i feb!!
Fick inte våra ungar diagnos ungefär samtidigt sist?? Frodo fick ju den där autismdiagnosen och du skrev att du trodde att M skulle få den med men det var nåt som gjorde att hon inte fick den... eller minns jag helt fel?? -
Okej. Ja, de kan ju inte ställa samma krav på en som är 3 år och en som är 5. Frodo kan återberätta och leka enklare lekar, han har fantasi och kan någorlunda hålla en ömsesidig kontakt. Därför blir jag så osäker på hans diagnos trots att jag är helt hundra på att han har mer än ADHD. Han är inte verklighetsmedveten på samma sätt som alla andra. Han relaterar inte till saker som andra gör. Han kan ha svårt att se samanhang och ser mer detaljer.pcalma skrev 2009-11-19 21:58:36 följande:Nej du minns rätt!! Anledningen, har jag fått veta, var att hon var för liten. Hon hade svårt för detta då med, men de visste inte vilken fart utvecklingen skulle ta o en 3,5 åring kan man inte kräva lika mkt av som på 5,5 åring. NU ska hon kunna återberätta o hålla en ömsesidig kontakt, men det kan hon inte!!
Bara en sån grej att man inte kan släppa ut honom ensam för han går iväg från bostadsområdet. De andra barn jag träffat med ADHD har problem med uppmärksamhet/koncentration/impulsivitet/agression men de är förövrigt "normala"... eller normala låter väl knäppt för Frodo är ju inte onormal men du förstår säkert vad jag menar De är verklighetsmedvetna och förstår saker. Frodo är så himla udda. Han kan börja prata med en granne i vår hiss om tex scener i nån tecknad film (när muminpappan var lite är det nu) och prata precis som om alla visste vad det handlade om. Grannen står där som ett levade frågetecken och fattar inget alls. Han uttrycker sig helt annorlunda, leker annorlunda... han är väldigt social och kontaktsökande. Inte alls en enstöring på nåt sätt utan tvärtom, överdrivet kontaktsökande. Ändå är han inte typisk autistisk eftersom han kan återberätta, leka rollekar (enklare i alla fall) och han är social. Din M stämmer mer in på den autistiska beskrivningen än vad Frodo gör, i alla fall när du berättar. Men ändå så kan han inte bara ha ADHD. Ska bli skönt när utredningen drar igång nästa vecka. Jag är nojjig att de inte lyckas sätta diagnos på honom, att han blir utan trots tydliga svårigheter. -
ungefär sån är Frodo. Han känner alla. Begreppet känd och okänd existerar inte hos honom.TwistedSister skrev 2009-11-19 22:07:11 följande:Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 18:13:12 följande: Hmm svårt att veta vad är normal blygsel. I har då aldrig visat några tendenser till någon som helst blygsel, har aldrig sett det som udda på något sätt iaf han är sån bara. Sätter sig i knäet på främlingar utan att ens säga hej först, inte nu då han är stor för att sitta i knäet nu. Men ibland undrar jag hur han törs gå fram och börja bråka med helt okända vuxna i affären eller ute jag hade inte vågat det som barn. Jag tycker det är otäckt bara att tänka att han skulle kunna följa med vem som helst utan att fundera mer på det.
En händelse som är typisk honom.
Vi var på stranden i somras. Andra barnfamiljer var med där. Han gjorde sig kompis med ett annat barn. Det andra barnet gick och satte sig för att fika med sina föräldrar på deras filt. Frodo slog sig ner där och var "en av dom" trots han aldrig sett dom innan. Han vill med ha deras fika, det finns liksom inte i hans värld att man gör inte så. Man kan inte sätta sig på alls filtar och ta från allas fika för att man lekt med deras barn på stranden 10 min. Jag får ju ta honom därifrån. Jag pratar med honom om att han fikar med oss. Han får leka med andra barn på stranden men inte sätta sig på allas filtar och ta fika från alla. Han blir jättearg och han förstår inte detta. Sånna saker dyker upp ideligen. -
pcalma: har M ett "normalt" förhållingssätt till leksaker?? Det har inte Frodo alls. Bilar och liknande är han inte intresserad av. Pojkleksaker som är för hans ålder tex lego city och sånt är på tok för avancerat. Nästan alla leksaker bankar han med eller har i munnen. Om han kommer till nåt nytt ställe kan han börja leka just för att det är nytt. Köper man hem det, efter ett par timmar är nyhetens behag över och han bankar eller äter upp dom.
Det han gillar är tex en batteridriven leksakssåg. Sånt kan han tycka om där han får leka att han är någon. Men sakerna är ju inte hela länge för så fort han blir arg kastar han sönder dom. Denna sågen har vi fått ta undan när han är på surt humör för att den ska hålla sig hel.
Han gillar sånt han får lov att banka och slå och vara våldsam med.Tex svärd och pistoler. Nu tjatar han om starwars lasersvärd (eller vad det är förnåt). Aldrig i livet att han skulle få det för han är tillräckligt våldsam som han är. Det räcker att han lever ut våldet här redan. Känner du igen detta hos nån av dina barn?? Att allt bara handlar om våld?? Förstöra så mycket som möjligt, slå på allt man kommer åt. Råkar det ligga lite reklampapper på bordet får det inte liggas där utan det ska strimals i miljoner bitar av Frodo. Så har det alltid vart och det är ingen alls skillnad på honom gällande den saken som när han var 2-3 år.
-
twistedsister: min son gör exakt samma med tuggummiautomater. Frågar närmsta person efter pengar. Och folk ger honom pengar. När vi handlar på våran lilla ICA Nära, så klarar han av att sitta i den där bilen man stoppar pengar i utanför kassan och där är ju tuggumina med. Då har jag någorlunda koll på honom för affären är så liten. Det funkar bättre än om han är med inne. Men varje gång innan måste jag prata med honom att han har inga pengar och han kan inte åka bilen eller köpa tuggumi från automaten och han får bara fråga mig efter pengar. Absolut inga andra. Ibland har han fått i alla fall från nån.
-
www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/diagnoskriterier/diagnosmanualen_icd_10/icd_diagnoser_utan_kriterier/index.htmlKarina09 skrev 2009-11-19 22:41:04 följande:Ja, men att de utreder honom beror ju på att han har svårigheter åt det hållet, att det faktiskt är troligt t o m, men var det landar vet man ju först efteråt. Det där är så svårt och konstigt. Vår son har också konstaterade as-svårigheter och det fanns där när de utredde honom för drygt sex år sedan, men det uppfattade jag faktiskt inte då. Nu trillar poletten ner.. Nu förstår jag varför spec.pedagogen tipsade dagispersonalen om en småbarnsvariant av sociala berättelser för att göra honom mer medveten om skeenden i vardagen.. Det där med samspel och att kunna tolka människors avsikter, sätta sig in i tankar/känslor. Han är mycket utåtriktad och gladlynt men hänger ändå inte riktigt med utan kör sitt eget race. Allt handlar liksom att "samla poäng". Sonen fick inte tillräckligt många sådana poäng. Det blev ADHD-poäng men med tydliga spretigheter åt en rad andra håll. På sätt och vis en Aspergerkille, men klarar lite för bra av kontakter med människor, bara lite.
min son har just nu denna diagnos, inom autismspekrat. F84.9 är ICD-10 koden. Den är ganska dum för den säger genomgripande utvecklingsstörning ospecificerad. Den säger ju egentligen bara att det finns problem men att man inte kan peka på vad. Den sätts när ingen annan autismdiagnos kan sättas men att problemen finns i så stor grad att en diagnos måste sättas. Då var han 4 år när han fick denna. Nu hoppas de på att kunna specificera den.
Sociala berättelser är bra. De körde de mycket på hans förra förskola. -
Frodo gillar med att bygga kojor. Och det ska vara exakt som han vill. Han blir spritt språngande tokig om madrassen välter. Han skyllder alltid på madrassen, den är dum. Han ser inte saker som saker utan han "förmänskligar" dom och det är sakernas fel när det inte går som han vill. Han får tokbryt och vrålar : jag vill inte ha den här, den dum. Och sen skäller han på den. Och det är för minsta lilla grej. Jag försöker rädda upp situationen med att säga: kom så fixar vi kojan ihop, jag ska hjälpa dig med madrassen. Men icke, han är vansinnig. Så jag är så trött på kojbyggande för det slutar oftast i katastrof.pcalma skrev 2009-11-19 22:49:10 följande:Trollet Ludenben skrev 2009-11-19 22:41:09 följande: Nej M har inget normalt förhållningssätt. Hon gillar inte hårda saker, kan leka med gosedjuren med storasyster, men annars leker hon inte. Hon gillar att bygga kojor, men då ska det vara EXAKT så som hon har gjort upp en bild om inne i huvudet, o det blir det ju aldrig. Då blir det tokbryt. Hon gillar att rita, men det måste oxå bli perfekt liksom. Hon hakar upp sig på detaljer.. Hon tar inte sönder leksaker. Men papper , video/dvdfodral o sånt som ligger framme, tar hon sönder. Anton tar sönder o plockar i molekyler. Men han leker relevant! rollekar säger dagis (har ej sett själv visserligen) men bilar o tågbanan gillar han mycket. Mest radar han upp fina led eller parkerar i rader men han kan köra oxå. Blir det motgång, mintsa, så flyger de o då går ju saker sönder. Mycket tar han sönder men det är mer i hans utbrott. han slängde syskonens WII i golvet en dag så det gick sönder, o inget kan ju ligga framme. Slet bort S:et o B:et från datorn. Varje dag är det något, men det är när han inte "hinner" tänka mest..