Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Unicorn73 skrev 2009-11-13 18:54:47 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 08:01:34 följande: Ok, ja de är ju så olika dessa barn. Min brukar oxå komma ihåg läskiga drömmar & brukar säga detsamma som din gör... Brukar din kunna berätta vad han drömt om?? Min berättar sällan el aldrig...han säger alltid att han inte kommer ihåg.... Jobbigt när de drömmer mardrömmar. Hoppas dock att din Frodo släpper drömmen & kan sova ordentligt.
    Nä det är inte ofta han berättar vad han drömt om. Det enda gången jag har hört han berätta är denna som var sist. Det var kring halloween och det var för mycket snack om död, gravar och kyrkogårdar precis överallt, till och med på bollibompa. Han hade drömt att nån lagt honom i en kista eller vad det var. Tydligen var det väldigt skrämmande eftersom han fortsätter tänka på det när han ska sova. Men det är enda gången han har återberättat drömmar.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    sommarblommor skrev 2009-11-13 13:26:33 följande:
    Hej på er allihopa! Har följt eran tråd här ett tag. Jag känner igen så mycket i det ni skriver och det känns så skönt att läsa att man inte är ensammen med dom här problemen. Jag har en son på 8 år som fick sin Adhd diagnos redan vid 5 års ålder. Adhd med koncentrationssvårigheter . Vi har försökt in i det sista att vara utan medicinering men nu går det snart inte längre. Min sons pappa och jag är separerade sen han var 2,5 år ocgh tror definitivt att det var det som utlöste hela den här karusellen. Idag har jag en ny man och en 3 månaders bebis. Det känns fantastiskt men min son är inte lika lycklig. Han har otroligt svårt att hantera det här och jag törs inte lämna honom en sekund ensammen med bebben. Känns otroligt jobbig att inte veta vad han skulle kunna få för sig att göra. Dom senaste veckorna har han även börjat få fruktansvärda raseriutbrott som man inte rår på överhuvudtaget . Sen vänder det på 10 sekunder och då är allt så fantastiskt. Nu har även skolan börjat flagga för att vi nog måste göra nåt för att han ska kunna fungera i skolan och med kamrater. Hela han känns så himla olycklig. Mardrömmar är nåt han också har. Det har han varje kväll ca 1 timme efter han somnat. Vaknar då helt hysterisk. Man undrar vad som rör sig i deras små hjärnor. Som mamma har jag sådana skuldkänslor för att det blivit så här och gråter mig till sömns nästan varje kväll. Inser att vi måste börja med en medicinerin men är livrädd för biverkningar och vad som kommer att hända i framtiden. Oj, vad långt det blev. Hoppas ni orkar läsa. Kram på er alla som kämpar där ute!
    hej och välkommen hit

Min son, Frodo är 7 år. Han fick sin ADHDdiagnos några veckor innan han skulle fylla 5. Han har även en autismdiagnos som ska granskas på nytt med start denna månaden.

Min sons pappa och jag separerade när han var 1,5 år. Fram till 2,5 bodde han ensam med mig och då vid 2,5 träffade jag min nuvarande sambo. Jag och min sambo fick en bebis i februari detta året. Så vi är i liknande livsituation som dig. Bebisen föddes prematurt i v 31 för att det blev graviditetskomplikationer. Det var jättesvårt för Frodo att hantera detta. Först att jag var dålig, bebis på sjukhus över en månad och att han faktiskt blivit storebror. Han belv riktigt förfärlig faktiskt. Han mådde så dåligt och allt var kaos. Vi fick höja hans medicin, concerta. Först från 18 mg, sen till 27 mg och sen till nuvarande dos 36 mg. Vi fick även atarax att komplettera med.
    Nu först de sista 2 månaderna känner vi att han har kommit in i detta med att vara storebror. Det har tagit sin tid att hantera detta och nu känner vi att vi är på rätt väg.
    Han har inte vart elak mot lillebror, han älskar lillebror och vill kramas mycket med honom. Men svartsjuka och alla andra känslor har han haft men det har han tagit ut på oss vuxna. Han har slagits, spottats, sparkats mm och haft raseriutbrott utan dess like.

De råden jag har fått av Frodos läkare är att ge Frodo mycket egen tid. Att man ägnar sig åt honom utan att lillebror är med. Och mycket konkret beröm och uppmärksamhet har vi försökt ge honom. När vi får hem släkt/vänner vill vi att de ska hälsa på Frodo först och inte bara rusa fram till lillebror och gulla. Samma med presenter till den lille. Alla har köpt till Frodo med för att han inte ska känna att lillebror får allt.

Så det blir bättre, men det tar tid. Och de måste få den tiden. Det är ju en kris för alla barn att få småsyskon och för ett barn med funktionshinder blir den resan sju gånger värre. Jag var helt förtvivlad när jag såg hur han blev i början så jag förstår hur det känns.
  • Trollet Ludenben
    sommarblommor skrev 2009-11-13 21:39:19 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 20:08:07 följande: Intressant att läsa om eran familj då vi är nästan i samma situation. Hur länge har din son fått medicinering. Hur lång tid tog det innan ni märkte nån förändring och vad blev förändringen. Har varit i kontakt med Bup idag att vi behöver påbörja det här så fort som möjligt. Men det tar ju tid så hon hoppades att vi skulle få träffa en läkare före jul. Pratade även med fritids personal idag om hur dagen varit. Och idag hade min son haft en fantastisk dag. Det känns så skönt när man får höra det. Det du skriver om att ge honom ensam tid är något vi ständigt försöker jobba med.
    Han har ätit medicin i nästan 2 år. Ville vänta men det blev ohållbart hemma så vi fick det januari 2008. Innan han fick medicin så var allt kaos. Han kunde inte leka, inte vara i barngruppen på förskolan på ett normalt sätt utan fröknarna fick ta honom ensam och hitta på saker. Han lyssnade inte alls på någonting. Han hade svåra aggressionsutbrott som varade från en halvtimme till 2-3 timmar och det var flera sådana om dagen. Han sov jättedåligt på natten och var tvungen att sova middag på dagen för att palla öht. Han kunde inte sitta vid bordet och tex pussla eller liknande. Han kastade iväg grejerna om det inte gick på första försöket.

Nu är det bättre. Hans utbrott varar max en kvart och är inte lika mycket. Han kan leka med kompisar även om han fortfarande behöver vuxenstöd och han kan vara i gruppen i skolan. Han lyssnar bättre, följer uppmaningar bättre. Han sover på nätterna och ingen middagsvila och hela han är lugnare. Han mår mycket bättre och är mycket gladare. Med medicinen kommer den goa ungen han egentligen är fram. Det fina goa som man aldrig ser för hans funktionshinder står i vägen. Visserligen har vi fortfarande jobbigt men inte alls som vi hade innan. För mig är medicin guds gåva till människan för det har förändrat tillvaron totalt. Sen förstår jag att man som förälder är tveksam till medicin för det är ju trots allt medicin med biverkningar och sånt. Och det är klart att man vill vänta så länge som det går för ingen vill ju mediciner sitt barn i onödan. Men när man känner att det behövs och barnet svarar bra på medicinen, då får man ett annat liv.
  • Trollet Ludenben
    yrrol2 skrev 2009-11-13 21:50:49 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 22:05:06 följande: ja nattskräck hade min son med och det var inte roligt, vaknar helt hysterisk bara skriker och skriker helt okontaktbar,vilt uppspärrade ögon och slår omkring sig, han fick då någonting att dricka det var det enda som kunde lugna
    åh, fy jag är så livrädd för det. Har vissa nojjor som jag aldrig någonsin skulle vilja att mina ungar hade och det är just nattskräck... och sen är det feberkramper. De två klarar vi oss helst utan. Fy vad läskigt när du skriver om det. Finns det nån förklaring till nattskräck??
  • Trollet Ludenben
    yrrol2 skrev 2009-11-13 22:03:35 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-13 21:57:41 följande: Nej inte vad jag vet,men det vi fick förklarat för oss är att barnet kommer inte ihåg någonting av nattskräcken utan det sover fastän dom skriker som besatt och svarar ibland på tilltal och verkar vaket men dom kommer inte ihåg något på morgonen sedan. Det är ju bra men fy vad rädd man blev första gångerna när han fick det,
    läskigt att de inte minns något. Det brukar väl vara värst i småbarnsåren och avta sen när de blir lite större va??
  • Trollet Ludenben

Då hoppas jag att vi slipper nattskräck. Har han inte haft det tidigare och nu är han 7 år så tror jag inte han får nån.
    I morse vaknade han i alla fall kvart i sex. Ett framsteg mot att han vaknat halv fem och runt 5 den senaste veckan. Och morgonen är hyfsat lugn... Idag kommer svärpäronen på besök så hoppas att han är lugn även efter de har åkte hem sen. Han brukar stöka till det efter han har vart nånstans eller vi har haft besök.

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-14 10:34:33 följande:
    Här är det kaos som vanligt o jag vet inte hur vi ska få ihop dagarna. Jag får liksom INGET gjort. De bara slåss o springer runt de två små o är på ALLT som överaktiva 1-åringar. Måste vara med dom heeela tiden för att de inte ska i hjäl varandra eller riva huset. Hur fanken ska man då kunna slänga in en maskin tvätt, eller plocka undan saker som ligger öööverallt, eller dammsuga?? När jag dammsuger så drar M ut sladden hela tiden med för att hon hatar ljudet! Äldsta tjejen maler o maler o tålamodet tryter mot henne. Äldsta brodern tycker att det jobbigt med skrikande småsyskon, samtidigt som han tycker att det är såå roligt att kiva med dom, o äldsta tjejen är polis på dom..Gaaaahhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Var bara tvungen att skriva av mig. .
    kan inget annat än att skicka ett gäng kramar. Så har vi det med, men skillnaden är att jag bara har en av denna sorten. Har jag det jobbigt så måste ju du ha 10 ggr så mycket värre. Det är mycket jobb med en men med flera så förstår jag hur övermäktigt det måste kännas. KRAAAAM!!!
  • Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-14 10:57:58 följande:
    TACK för kramarna de värmer o de behövs idag. Har noll tålamod är såå irriterad! Nu har maken en kamp uppe i badet med de små så jag passar på att titta in här o få lite energi av er. Ni är så bra på det!! Ja det känns verkligen övermäktigt ibland!! Hade iaf lillemna varit NT så hade det varit mkt lättare. M o A i kombination är inget bra alls!!
    ja, visst är vi bra på att dela med oss av energi, du med jobbigt det låter med de små ihop. Hoppas det blir någon ordning på resten av helgen för er.
  • Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-14 11:11:24 följande:
    Jag är evigt tacksam för att jag inte har något NPF för då hade det varit lättare att ta repet (ironi) Äldsta tjejen har adhd+ autistiska drag 12 år M på 5,5 år adhd+bipolär sjukdom o lilleman 3,5 under utredning adhd o mellan gossen på 11 år är helt NT stackaren... Min man misstänker jag har ADD för att det händer INGET o jag får dra hela lasset o planera o strukturera o tala om för hponom vad han ska göra!! Han har ingen förmåga att känna empati heller o fattar inte att jag ibland är trött på skiten, helt enkelt.. Han ska på ett första möte på NP-teamet på måndag o jag hoppas att de kommer att utreda honom för jag blir galen på detta..
    Hoppas han får utredning då för så här kan ni ju inte ha det. Man behöver ju stöd av varandra liksom för att orka med barnen. Hoppas att det blir bättre med er situation för detta låter ju helt förfärligt (inte att mannen ev har add utan det att du får dra hela lasset låter helt förfärligt).
    Nu måste jag in och duscha, sen kommer svärpäronen och innan dess måste jag ut med Frodo innan han river hemmet. Här har det vart race i soffan sån det räcker. Nu måste vi ut... kramar till dig som har mer än en unge att hålla efter.
  • Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-15 12:22:57 följande:
    Bara en tanke.. såg att adhd-tråden ligger som "barn med speciella behov"...??? alla andra trådar om barn med funktionshinder ligger som "barn/funktionshinder" Anses inte adhd som ett funktionshinder av FL eller varför är det så någon som vet??
    Det var ju jättemycket tjafs om detta ett tag mellan deltagarna i denna tråden och fl. Vi anses som en medlemsgrupp, därför har vi hamnat här. Det säger jag inget emot men vad som stör mig är att som du säger så alla andra liknande trådar under barn/funktionshinder. Det blir som du säger att detta verkar inte räknas som funktionshinder från fl:s sida verkar det som. Ligger vi under denna rubriken så tycker jag de andra ska göra det med. Autismtråden och aspergertråden, de är ju lika mycket medlemsgrupper som vad vi är. Det var medlemsgrupp därför att vi inte avsåg att diskutera en enda sak utan här diskueras många saker som har med funktionshindret att göra. Dåligt av fl tycker jag...
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig