Inlägg från: Karina09 |Visa alla inlägg
  • Karina09

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

norgesessan skrev 2009-12-31 20:12:49 följande:
    Gott nytt år!! ni är bäst i världen!!!
    Jaa, tack för att ni finns alla!
    Allt gott önskar jag er på det nya året!
  • Karina09
    pcalma skrev 2010-01-01 16:14:00 följande:
    Gott nytt år alla kämpande föräldrar till underbara barn här inne!!! Hoppas att alla hade en bra nyårsafton!!!Vi hade våra bästa vänner här hemma efter att ha träffats ute i derass skog kl 12 o grillat korv. Så mysigt o underbart väder med 12 minus o strålande sol.Sen efter dusch o så så kom de hem till oss. Vi åt gott o hade trevligt. de har2 flickor varav ena tösen har funktionshinder så vi går sååå bra överens o anpassar oss efter varandra! kanon!De små var livrädda under raketskjutandet trotrs att vi var inomhus, annars gick allt bra!!Vi har ett tufft år framför oss. Redan 5 besök inbokade i januari o mer blir det. Sen får vi besked om As utredning i slutet på jan(början på feb. efter det så startar Ms utredning med fokus på autism. den blir intensiv så att det blir klart snart o vi kan börja dra i trådarna inför hennes skolstart.
    Härligt att ni hade en trevlig nyårsafton. Skönt med vänner som man slipper förklara för. 
    Här tuffar det på rätt bra med bara lite krångel. En lugn ledighet där både barn och föräldrar kommit till ro. Skönt efter ett mycket prövande år.
    God fortsättning till er och alla andra.
  • Karina09
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-01 23:26:10 följande:
    min sambo pratade om peltor kids, att de var bra grejer. Vart har ni köpt era?? Vet att man kan köpa från jaktia.se (sambons favoritsida) men finns det nån butik som säljer dom eller är det bara på nätet som gäller??
    Jag är osäker på märket, men rosa och gröna för barn har jag sett på Claes Ohlsson - där köpte vi våra för några år sedan.
  • Karina09

Misslyckades igen... Sonen blir stortokig när vi ska ge oss iväg på någon familjeaktivitet. Det verkar vara någon sorts separationsångest som fastnat som "fix idé. Det gängse rådet är ju att förbereda barnet, men jag tycker inte det verkar hjälpa. Att han verkligen vill själv spelar ingen roll. Om det är något han inte gillar så är det nog så att han kan säga det på ett normalt sätt. Nu trodde vi det skulle gå lättare, för efter medicineringen har det mesta blivit bättre. Icke! Sedan vi igår em berättade att vi ska på släktkalas och träffa kusiner några mil bort, så har vi knappt haft en lugn stund. Den ursprungliga planen var att vi skulle åka mitt på dagen, käka hamburgare, gå på museum. Åka tåg för att slippa riskera livet. (Jag / vi får allt svårare med mörkerkörning och här är halt). Provokationer, utbrott, försök att hota, kasta saker etc. Vår strategi är att försöka ignorera det dåliga beteendet. Så många släkttillställningar som vi varit på i höst dit vi kommit med andan i halsen och mycket ledsna av allt bråk. Väl där funkar det för sonen för han trivs med människorna han träffar och alla gillar honom. Själv har jag suttit med en klump i magen och ett järnband runt hjärtat och inte kunnat känna mig glad eller avslappnad. Idag valde jag att inte följa med. När sonen hela tiden ändrarde sig och ömsom sa att vi skulle åka tåg och ömsom hotade med att slå sönder tvn om inte jag följde med så valde jag till slut att stanna hemma. Vill inte vara med om det här, vill inte.  Är jätteledsen. {#lang_emotions_cry}

• Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-02 17:44:30 följande:
    KRAMAR!!!Emil har det också tufft nu...Berg och dalbana till tusen...Fortsätter det så efter skoan har varit igång måste han nog börja medicineras, hoppas det bara handlar om julen och allt som hör till...
    Tack, medicinering hjälper, men med tanke på biverkningar så skulle vi inte valt det om det fanns andra utvägar. Det har blivit bättre1 Häromdagen gav vi oss ut på en skidtur. Sonen frös om tårna och vände själv och åkte hem efter ett tag. Jag var lycklig efteråt - hade samma sak inträffat för ett år sedan så vet man inte hur det slutat. Nu är han självständig och trygg nog för att återvända hem och sysselsätta sig själv medan vi tar en skidtur (=lyx). Är bara så svältfödd på umgänge, träffa människor utanför familjen... känner mig instängd.
    Har nu tömt min garderob och har inga saker kvar i mitt/vårt sovrum. Lillasyster och jag sover på madrass på golvet i annat rum. Det ärbesvärligt att inte ha tillgång till sin garderob.
    Ingen av våra anhöriga fattar att vi har det såhär. M som är så trevlig!!
  • Karina09
    Petra78 skrev 2010-01-02 20:07:39 följande:
    Här är det oxå berg och dalbana verkligen, vi höjde ju concertan till 27 men märks ingen skillnad. och sen har V varit hos sin pappa och dagarna innan han åkte var han hemsk och idag kom han hem och det börjar med utbrott direkt och håller fortfarande på men jag sitter här uppe nu och ignorerar det och andas för annars blir jag tokig. Var bara tvungen att skriva av mig en snabbis.Kram på Er
    Andas, ja... Lugnar mig en aning efter att fått höre allt detta. Jag borde ha ork efter en rel. lugn helg. Kokar - överreagerar. Nu spelar jag ensam hemma opera på HÖG volym. (Sonen fixar inte opera på låg vol - blir helknasig). Nu passar jag på!
  • Karina09

Det ni berättar ovan bekräftar vad jag tänkt om att bara säga till strax före. Det är innan vi ska åka och under förden som det blir katastrof. När vi väl är där funkar det och han håller ihop sig. Oftast är det heller ingen oro när vi kommer hem (bara när han varit utan oss föräldrar borta ett dygn, då brakar det loss). Inte var det några problem sedan de väl kom iväg igår heller - det är bara jag som fortfarande känner mig chockskadad eller hur jag ska beskriva det. Det slår om så fort... Från harmoni till kaos.
    Ändrade rutiner och improvisationer leder ibland till kaos, men mer när han var mindre. Ta en annan väg för att uträtta ett ärende på väg hem från dagis gick inte, men nu fixar han sådant. Semester går bra, men man får räkna med kaos före utflykter där också.
    Bra hur som helst, att få ta del av era erfarenheter!

• Karina09
    ebelra skrev 2010-01-04 10:44:00 följande:
    Hejsan alla...brukar läsa denna tråd,,så skönt att veta att man inte är ensam. Jag har en son på 9 år som har adhd. Jullovet har gått ganska bra, Elias har varit ganska lugn, några utbrott har det varit men han verkar må bättre. Före jul så va det totalt kaos i skolan, han ville inte vara med på lektionerna och allt blev fel hela tiden, bups läkare trodde att han har en höstdepresion. Elias äter concerta 36ml sen i september. det va totalt kaos här.Nu tycker jag att han mår bättre men om en vecka börjar ju skolan igen, gruvar mig redan. Jag är arb.lös men måste hitta en praktikplats till på måndag så då blir det ju både skola och fritids, och han hatar verkligen fritids.....suck....men en positiv sak är att vi har fått ett 1/2 vårdbidrag för Elias, det underlättar ju ekonomiskt för allt som går sönder och tappas bort, även för alla gånger vi måste åka till skolan när allt är kaos där. Vi har möten inbokade med Bup och läkare och med skolan nu i januari,,,hoppas att de kan göra något så Elias får bättre hjälp.Själv känner jag mig helt slut, vet inte vart jag ska få energi ifrån....
    Hej och välkommen - jag har sett dig i presentationstråden.
    Känner igen mig i det du skriver. Min son 12 år, brukar också slappna av när det blir mindre krav. Här har vi både concerta och strattera.
    Kommer någon från Bup med då ni har möte med skolan? Det låter som om det är bråttom med att försöka ordna det bättre för honom i skolan. Har sett att det finns syskon också så jag föstår att du är slut. Berätta hur det går.
  • Karina09
    ebelra skrev 2010-01-04 11:32:37 följande:
    Karina09  Ja bup är med när vi har möten med skolan...Vi ska träffa bup själva nu nästa vecka och veckan efter så har vi möte med läkaren på bup och veckan efter möte med skolan och bup....Det måste bli en lösning i skolan, går inte fortsätta som det varit.
    Håller tummarna för er, det är så mycket lättare för dem att berätta om vad som behövs.
  • Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-04 11:33:40 följande:
    Jag läser också, oftast varje dag...Emil är i en tuff och krävande period nu...Inte fysisk, men psykisk..Som just nu galer han någon egenkomponerad melodi...Texten är tuuut tuuut....Det är så påfrestande efter någon timme...Och han gör allt för att locka lillebror med på saker man inte får....Nu håller han på att städa sitt rum, men det tar hela dagen...Är han motiverad städar han snabbt, men inom 2 timmar är sakerna utöver hela rummet igen...(Och då har vi redan tömt hans rum för endel leksaker, han har tex. inte fri tillgång till sitt lego..)Han samlar papper och andra sopor som han river i mindre bitar och samlar på olika ställen på sitt rum, det är det som gör det mest stökigt...
    Känner igen... men det mesta är lättare nu, med enstaka (men rejäla) dippar. Förstår att du oroar dig för skolstart det gjorde jag med. Men vi hade tur och fick en toppenbra resurs och den klass Mikael började var toppenbra, trots att den var stor. Resursen och han lämnade ibland klassrummet för att jobba ostört på annan plats. Det stora raset kom när han startade åk 4 - en förfärlig tid. Nu är det dags att oroa sig för högstadiet. Har han uppnåt målen så att han kan börja? Var och hur ska han gå? Hur reagerar han som är känslig för förändringar och beroende av stabilitet, rutiner, trygghet? 
    Hoppas, hoppas att det ordnar sig bra och försök gärna ta reda på i förväg hur de planerar. Fast här har vi oftast inte fått veta något om nästa läsårs resurstilldelning förän en vecka in på sommarlovet, det har visst med tilldelning av pengar att göra. 
  • Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-04 12:38:11 följande:
    Han går på en vanlig skola. Förskoleklasserna är i en egen byggnad, och äter i matsalen tidigt, så de hinner äta innan skolbarnen kommer. (Redan 10:30).När han börjar 1. klass kommer det att vara bara en lärare, men hoppas han får ressurs om han behöver det, rektorn verkar jättebra, så jag hoppas det går bra.Emil och hans ressurs ska börja besöka 1. klass nu under våren, när dom vet för säkert viklen klass han hamnar i, och med vilken lärare, ska den läraren bli känd med Emil också.Fritids blir nog problematisk eftersom han då måste vara med alla skolbarnen, nu är det bara förskoleklasserna (förutom dom som hämtas sent, men Emil går bara för sin egen del, så det gäller inte honom just nu).Det är nog minst en månad sen vi fick veta (om inte 2) att ressursen han har nu ska stanna under vårterminen med.
    Med det du beskriver så vore det ju jättekonstigt om han inte får fortsatt resurs. Det är ju rektorn som bestämmer, så om ni har bra kontakt så borde det ordna sig. Min son gick heller inte på fritids under förskoleåret - han var helt slut när han kom hem. När han började åk 1 fick han börja fritids, men jag hämtade tidigt, direkt efter eftermiddagsmellis. Då orkade han med att bryta upp och åka hem. Kom jag fem minuter för sent hade han hunnit börja leka och det kunde bli väldigt besvärligt att få med honom. Nu hade vi sån tur att hans resurs jobbade på fritids på eftermiddagen som fritidspedagog. Då var hon ju inte resurs förstås men det var jätteskönt att när som helst kunna byta några ord om hur dagen gått och för sonen var det tryggthet med någon som kände honom lite extra. Ring rektorn - du har all anledning att försöka ta reda på.
  • Karina09
    elegi skrev 2010-01-03 18:58:02 följande:
    Tråden är snart dags att förnya men jag känner mig inte längre lika hemma här, stämningen i tråden har ändrats och jag känner att jag gång på gång lägger inlägg utan att nån verkar se, så var det inte tidigare...Iaf så är jag sällan på fl över huvudtaget guidesituationen på fl är ohållbar och jag funderar starkt på att avsäga mig guiderollen då det mer känns som ett tvång än att göra fl till en bättre plats på nätet.Det har fullständigt tagit bort glädjen för mig med fl som jag känner just nu kan mitt medlemsskap på fl lika gärna vara hur det blir får jag se men det är så jag känner nu iaf.Jag har några av er på fb och det räcker långt just nuIaf så lämnar jag härmed öppet för nån annan att ta över ts..jag är inte motiverad
    Tycker också det är tråkigt att höra att det blivit sämre stämning, men jag är ju ny och har inget att jämföra med.
    För mig betyder tråden jättemycket. Att det är krävande ibland att vara förälder, vet alla. Det händer att jag oroar mig över min dotter också ibland, men hon har inget NPF, bara "normala" bekymmer där. Men allt småprat jag får i förbifarten med vänner och bekanta räcker där. Man hittar gemensamma bekymmer och kan dela tankar. När jag pratar om sonen når jag sällan fram till "vanliga" föräldrar. De delar inte mina erfarenheter.
    Hos oss har livet med sonen alltid varit krävande och bekymmersamt (självklart roligt också). Vi fick tidigt hjälp och stöd från Bup och var länge mycket nöjda med hur skolan tog hand om honom. Han utvecklades i stort sett normalt och trots oroliga perioder tuffade det på. När han började åk 4 så "rasade" allt som byggts upp och livet blev ett totalkaos med många, långa och kraftfulla raseriutbrott. Han stannade i utvecklingen och halkade efter i skolan, tappade kontakt med kompisarna. Om kvällarna satt lillasyster gömd bakom mig när jag lagade mat för att få skydd mot saker som kastades. Hennes lärare sa att hade väldigt livlig fantasi "för vet du vad hon berättade om hur det var när hon åt frukost?" Jag förklarade såklart att hon inte fantiserat utan att det var som ett slagfält hemma och att man ständigt måste vara beredd på att en tallrik mat kan komma flygande... Vi levde länge för att överleva ännu en hemsk dag och knep och strategier vi en gång lärt oss vekade inte hjälpa ett dyft. Med diagnos och medicin verkar vi nu vara på väg att hämta oss och sånen verkar vara mottaglig för försök att styra upp de regler och rutiner som han absolut behöver. Då är det så skönt att kunna bolla ideer, skriva av sig och dela erfarenhet med er som finns här.
    Jag är glad och tacksam över att tråden finns. Jag är även ny medlem på FB, där håller jag kontakt med släkt, vänner och bekanta. (Ni är också välkomna att besöka mig där). De flesta vet att jag har ett barn med ADHD och de som känner mig närmare vet att vi haft det riktigt tufft i 2 1/2 år. Men jag pratar bara med ett fåtal personer om det och då blir det mest för att informera, inte prata av sig.

Tack för att ni finns!
  • Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-04 15:12:32 följande:
    Karina, han går på fritids nu, men det är eget fritids för förskoleklasserna i deras lokaler.Nu lämnar vi barnen (Jonathan, 4, går på förskola) till frukosten, för morgonen förvärras om dom måste äta frukost hemma..Det är uppbrottet för att gå till skolan som är boven, inte frukosten i sig, därför är det bäst att dom bara vaknar,gör sig i ordning och går till skolan...Nu jobbar maken bara ett par veckor till eftersom han är uppsagt, han kör barnen på morgonen när han jobbar, så dom börjar ennu tidigare då...(Men jag hämtar tillsvarande tidigare).personalen på skolan ville dock att Emil ska gå lite på fritids efter skolan med, dom märkte en skillnad när vi bytte till morgonfritids (hade efterskolan fritids innan).Samtidigt ska Jonathan få heltid när det blir plats, eftersom han har problem med språket. Det är samma sspecialpedagog för både förskoleklassen och förskolan, så det underlättar med samma pedagog till båda barnen.I Augusti ska jag söka jobb igen. Har varit ringvikarie innan, hoppas på nåt med långvarigt eller fast denna gång..(Förskola).
    Jo, Så var det här också - eget fritids för förskolan. Med egna lokaler på skolan. För vår son var det bra att det var samma byggnad för måna ansikten var ju redan bekanta då.
    Uppbrotten är inte kul. Morgnarna var länge den värsta stunden här.
    Ser att det är många lösa pusselbitar för er. Hoppas allt faller på plats. Kramar!
  • Karina09
    norgesessan skrev 2010-01-04 16:18:38 följande:
    Emil har nu ÄNTLIGEN städat sitt rum...Det tog 5 minuter från när han började på riktigt tills det var klart...Innan har han bara samlat allt i en hög och flyttat på högen....Började på golvet, sen i en av sängarna, sen flyttade han på en säng och fyllde tummrummet vid väggen med saker....Verkar som en riktigt jobbig metod...Han har ju städat en hel lägenhet om det hade varit på riktigt hela dan...
    Applåder! Min son som regel inte, men de få gånger han gör det är han ett under av effektivitet. Detta är ett av våra mest akuta problem. Han leker i hela huset och jag har hela hösten förundrat mig över att kompisarnas föräldrar låter sina barn komma hit. (Som barn såg jag nog aldrig ett så rörigt hem som vårt). Men de kommer faktiskt hit, kompisarna, och jag har lovat mig själv att inte stänga dörren även om det är rent förskräckligt.
    Fick lite inspiration att ta itu med det igen!
  • Karina09

Norgessan och Tristania - håller med Ludenben. Det blir bättre. Vi har också funderat på detta med att skaffa var sitt boende för att få det hela att gå ihop. Många, många kvällar har jag somnat med armarna runt min dotter och mina händer som levande hörselskydd för att stänga ute vrål, svordomar och ljudet av krossat glas. Nemo gör inte så, men jag begriper att det kan vara påfrestande på motsvarande sätt. Kan inte komma på någon annan lösning än avlastning. Efter regn kommer sol heter det ju, dvs det blir bättre, men det är så lagom kul att höra om man är nernött till fotknölarna. Önskar också att jag kunde hjälpa till med en mikropaus! Kramar...

• Karina09
    tristania skrev 2010-01-05 18:57:58 följande:
    Tack för din berättelse :)Vi kanske oxå borde spänna fast Nemo - även om det låter hemskt...Ett bra tips som jag ska fundera på:)Vi har fasta rutiner på pojken, det är nog oxå därför han är extra vild nu när det är jullov och vi ruckar lite på rutinerna...Igår var det kaos. Jag grät mej till sömns... Han sov 1 timme på dagen (han brukar det), och jag la honom som vanligt i sängen vid 18.30. Jag var beredd på att det skulle ta 1 timme att få honom till sömns, men det tog mycket längre tid. Han snurrade runt i sängen tills klockan var 22.30 :( När jag inte orkade ligga kvar hos honom, gick han upp och lekte istället för att sova, bl a rev han ut alla sina kläder...Jag skulle haft Nemo på dagis även under lovet, jag förstår det nu...Och har tydligen lärt mej en "läxa". Jag försökte ringa till familjestödsprojektet idag, men utan resultat, det gör mej skitsur. Dom svarade inte ens under deras telefontid. Nytt försök på torsdag - vi måste ha hjälp.Jag ringde socialen, pratade med en trevlig tjej där som hade hand om barn med funktionshinder.. När jag beskrev Nemo för henne så sa hon "Med tanke på att både du och din 13 åring har ADHD så tycker jag att du ska vara mycket uppmärksam även på Nemo, det låter som att han har någon inre oro..." Och visst är det så. Jag är uppmärksam, och vi måst eha hjälp - och det nu.Tack igen :)
    I akuta lägen är det svårt att få hjälp, konstigt... Kramar till dig!
  • Karina09
    TwistedSister skrev 2010-01-06 22:46:24 följande:
    Hmm låter som två av mina fastrar, min farfar, min mamma, mina barns pappa och min styvpappa :-/Jag har istället fått dille på att vara tvärtemot. Slänger allt, även saker som jag behöver :-O Så går det när man gör innan man tänker..
    Jodå, toarullar, mjölkpaket, pinnar... Allt som går att bygga med. Fantastiska konstruktioner, men röran...
  • Karina09

Hmm. Borde kanske kolla upp Komet. Gick en föräldrautbildning för 6 år sedan, men mycket har fallit iglömska och allt är så mycket tydligare nu, efter diagnos.

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig