ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
Allt gott önskar jag er på det nya året!
Misslyckades igen... Sonen blir stortokig när vi ska ge oss iväg på någon familjeaktivitet. Det verkar vara någon sorts separationsångest som fastnat som "fix idé. Det gängse rådet är ju att förbereda barnet, men jag tycker inte det verkar hjälpa. Att han verkligen vill själv spelar ingen roll. Om det är något han inte gillar så är det nog så att han kan säga det på ett normalt sätt. Nu trodde vi det skulle gå lättare, för efter medicineringen har det mesta blivit bättre. Icke! Sedan vi igår em berättade att vi ska på släktkalas och träffa kusiner några mil bort, så har vi knappt haft en lugn stund. Den ursprungliga planen var att vi skulle åka mitt på dagen, käka hamburgare, gå på museum. Åka tåg för att slippa riskera livet. (Jag / vi får allt svårare med mörkerkörning och här är halt). Provokationer, utbrott, försök att hota, kasta saker etc. Vår strategi är att försöka ignorera det dåliga beteendet. Så många släkttillställningar som vi varit på i höst dit vi kommit med andan i halsen och mycket ledsna av allt bråk. Väl där funkar det för sonen för han trivs med människorna han träffar och alla gillar honom. Själv har jag suttit med en klump i magen och ett järnband runt hjärtat och inte kunnat känna mig glad eller avslappnad. Idag valde jag att inte följa med. När sonen hela tiden ändrarde sig och ömsom sa att vi skulle åka tåg och ömsom hotade med att slå sönder tvn om inte jag följde med så valde jag till slut att stanna hemma. Vill inte vara med om det här, vill inte. Är jätteledsen.
Tack för att ni finns iaf
Det ni berättar ovan bekräftar vad jag tänkt om att bara säga till strax före. Det är innan vi ska åka och under förden som det blir katastrof. När vi väl är där funkar det och han håller ihop sig. Oftast är det heller ingen oro när vi kommer hem (bara när han varit utan oss föräldrar borta ett dygn, då brakar det loss). Inte var det några problem sedan de väl kom iväg igår heller - det är bara jag som fortfarande känner mig chockskadad eller hur jag ska beskriva det. Det slår om så fort... Från harmoni till kaos.
Ändrade rutiner och improvisationer leder ibland till kaos, men mer när han var mindre. Ta en annan väg för att uträtta ett ärende på väg hem från dagis gick inte, men nu fixar han sådant. Semester går bra, men man får räkna med kaos före utflykter där också.
Bra hur som helst, att få ta del av era erfarenheter!
Norgessan och Tristania - håller med Ludenben. Det blir bättre. Vi har också funderat på detta med att skaffa var sitt boende för att få det hela att gå ihop. Många, många kvällar har jag somnat med armarna runt min dotter och mina händer som levande hörselskydd för att stänga ute vrål, svordomar och ljudet av krossat glas. Nemo gör inte så, men jag begriper att det kan vara påfrestande på motsvarande sätt. Kan inte komma på någon annan lösning än avlastning. Efter regn kommer sol heter det ju, dvs det blir bättre, men det är så lagom kul att höra om man är nernött till fotknölarna. Önskar också att jag kunde hjälpa till med en mikropaus! Kramar...
Hmm. Borde kanske kolla upp Komet. Gick en föräldrautbildning för 6 år sedan, men mycket har fallit iglömska och allt är så mycket tydligare nu, efter diagnos.