• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

sol1 skrev 2009-12-09 19:54:28 följande:
    tack ni e gooa ni vet inte vart jag skulle ta vägen om ni inte fanns. visst jag får stöd från en av soctanterna men det känns som hon inte riktigt förstår men det vet jag att ni gör
    Skickar också mängder med kramar till både dig och sonen
    pcalma skrev 2009-12-09 21:05:05 följande:
    Sol1: Kram till dig!!! Elegi!! Håller tummarna för din vb-ansökan!! Hoppas att det flyter bra på jobbet!! Kramar
    Tack, ja jobbet där är det lugnt, städar ju i barnlokaler i ett församlinghem så där är lugna gatan
    mamita skrev 2009-12-10 12:15:51 följande:
    Hej Min son fick sin adhd diagnos idag, han är 7 år gammal, får jag var med här? Jag har lite frågor: Hur har ni resonerat när det gäller att berätta/inte berätta för klasskompisar och deras föräldrar? Eftersom min son är omtyckt i klassen och har många vänner, som gärna kommer och hälsar på, tar med honom hem, bjuder på kalas etc så vill jag inte riskera att "förstöra" det genom att okunniga föräldrar säger eller agerar på ett sätt som är ofördelaktigt för min son, därför tycker inte jag att jag behöver berätta något alls, men klassföretsåndaren tycker det vore bra om hon fick infomera om detta, så jag blir lite kluven, hur har ni gjort???
    Självklart, välkommen

Vi har berättat för Alexandras kompisar för där började det ta rejält på kompisrelationerna sen är det för henne inte konstigare än att hon har astma, det gör att hon är lite annorlunda men med rätt hjälpmedel så fungerar det ok.
    Fröken i skolan använde boken Varföär vill ingen leka med Dennis samt ett häfte som jag fick från BUP, vill du kan jag maila det till dig, inboxa isf din mail.
    Boken Varför vill ingen leka med Dennis är väldigt lik snubbeltråden
    Min Alexandra är 9 år och går i en integrerad åk 3-4 på en väldigt liten skola med totalt 56 elever, tror nog att alla vet att hon har ADHD end et har inte mottagits konstigt av någon utan alla har tagit det naturligt och med ro
  • elegi
    mamita skrev 2009-12-10 20:50:28 följande:
    Min 7 årige son vet inte själv att han har adhd, vi har inte berättat det och tänker inte göra det heller, jag tror inte man behöver sätta namn på det som är problematiskt, därför tror jag inte heller att kompisarna och föräldrarna behöver veta att det är adhd utan det räcker väl med att förklara att han har problem med att kontrollera sina impulser så de förstår att han inte gör tokigheter med flit. Resonerar jag sunt nu eller beror detta kanske på att jag inte riktigt smält det här själv ännu?
    Ursäkta min uppriktigthet (menar inget illa) men jag tror nog att du fortfarande kan vara lite i förnekelsestadiet.
    Klart att namnet kanske inte behövs men namnet beskriver ju själva problematiken, läs igenom häftet jag mailar dig och fundera på om det inte kan vara rätt väg att få honom att förstå sina egna svårigheter.
    Min uppfattning är att barnen "tjänar" på att själva veta att de har svårigheter och vilka svårigheter de har då de annars kan gå ocmkring och känna sig utanför och annorlunda det hör man ju på vuxna som fått diagnos som får värsta Aha uppklevelsen för äntligen förstår dom varför allt kändes så fel.
    Men det är min åsikt och min tanke om det hela...alla är vi olika, kanske behöver du inte berätta nu men tids nog så behöver han veta för han kommer ändå känna det.
    Kram
  • elegi
    åsau skrev 2009-12-10 20:03:57 följande:
    Hej Elegi Det häftet som du nämner, skulle vi också kunna få ta del i den? Vi vet inte riktigt hur vi skall göra med vår son 9 år och hans kamrater. Sonen själv vill inte ha ADHD för då blir han retad av de andra i klassen säger han. Fast egentligen verkar han ha accepterat det som en förklaring till svårigheterna som han har. Häftet kanske kan vara till hjälp här tänkte jag då. Om det går bra för dig? :o) Åsa
    Inboxa din mailadress så kommer häftet
  • elegi
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-17 19:15:10 följande:
    Fick kallelse från bup idag. M ska dit undre 3 tillfällen ibörjan på januari för att testa medicin. Det har hela tiden varit prat om concerta, men nu stod det i brevet att hon ska testa ritalin. Vet att det stått tidigare i tråden ( men lat som man är orkar man inte leta tillbaka) vad är det för skilnader på concerta och ritialin? Första besöket ska hon göra ett QB-test utan medicin i kroppen och vid de två andra tillfällena ska hon göra samma test med 5 resp. 10 mg ritalin. Är det någon som gjort ett QB-test och vet vad det är?
    Vad jag förstått är det ingen direkt skillnad, mer än att Ritalin har en verklningstid på 4-6 timmar och concerta på 6-8 timmar.
    Alexandra har Ritalin och det valdes för att hon varit lite så där med att svälja tabletter och concerta är större samt att Ritalin är i kapsel som kan delas så man kan ta pulvret med ex. yoggi.
    Men det ska vara ungefär samma verksamma ämnen
  • elegi
    Esmiso skrev 2009-12-26 15:56:51 följande:
    upplever ni att ni fått hjälp av habiliteringen med t ex hjälpmedel? Isåfall vilka hjälpmedel?
    Hoppar in lite i diskussionen

Vi väntar på att få komma till HAB, remiss är skickad från BUP, hoppas på timstock..sigvardtavla vore också kanon
  • elegi
    elegi skrev 2009-12-27 18:01:55 följande:
    Hoppar in lite i diskussionen Vi väntar på att få komma till HAB, remiss är skickad från BUP, hoppas på timstock..sigvardtavla vore också kanon
    sån kläd termometer kan jag tänka mig också då A har väldigt svårt att förstå vädret.

Passar på att säga VÄLKOMMEN till de som är nya i tråden
  • elegi

Tråden är snart dags att förnya men jag känner mig inte längre lika hemma här, stämningen i tråden har ändrats och jag känner att jag gång på gång lägger inlägg utan att nån verkar se, så var det inte tidigare...

Iaf så är jag sällan på fl över huvudtaget guidesituationen på fl är ohållbar och jag funderar starkt på att avsäga mig guiderollen då det mer känns som ett tvång än att göra fl till en bättre plats på nätet.
    Det har fullständigt tagit bort glädjen för mig med fl som jag känner just nu kan mitt medlemsskap på fl lika gärna vara hur det blir får jag se men det är så jag känner nu iaf.

Jag har några av er på fb och det räcker långt just nu

Iaf så lämnar jag härmed öppet för nån annan att ta över ts..jag är inte motiverad

• elegi
    pcalma skrev 2010-01-03 19:47:49 följande:
    Elegi: Tråkigt att du känner så, men jag förstår dig. Jag är inte inne lika mycket heller längre. Vet inte vad det är som har förändrats bara??
    Kan inte riktigt sätta fingret på det men det är inte som tidigare, kan till viss del hänga ihop med att guiderollen gjort min fl tid mer tvångsmässig än för nöjes skull men det är inte bara det heller känns det som...men ajg ahr som sagt tappat lusten med fl generellt
  • elegi
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-01-03 20:55:53 följande:
    Elegi, förstår dig fullt ut. Är själv bara här inne sporadiskt och känner av att stämningen på FL har förändrats. Kan inte heller sätta fingret på vad det är, men det kan hända att FB tagit över lite. Ovsett vad du bestämmer dig för (stanna här eller ej) så hoppas jag att vi kan hålla kontakten via FB. M vill gärna ha kontakt med A men jag måste ordna en mail till henne först. Ha det gott och sköt om dig! Kram
    Självklart ses vi på fb
    Bara att du hojtar till när du har det klart, här får dom en mailadress via skolan i åk2, jag kan be A skriva ett första mail till M om du vill för A är inte den blygsamma sorten
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig