• elegi

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

mammat2 skrev 2009-12-02 17:35:51 följande:
    BEHÖVER RÅD För ca en vecka sedan började concertan helt sluta funka. Han är helt upp och ner. fattar ingenting Vi fick 2 alternativ 1. sluta med concertan och börja med ritalin 10 mg, den åt han i somras & slutade då helt att äta. Sov dåligt men hade bättre effekt än concertan. Men jobbiga biverkningar 2. Sluta helt med concerta och se hur dan han är utan mediciner Då är ju risken att det blir mer kaos här än vad det är nu. Vad hade ni gjort, concertan har ju funkat bra tills för en vecka sedan. Men nu är det som den inte funkar alls. Fattar ingenting. Behöver råd,
    Men 10 mg hur mycket väger han?
    Alexandra som är en tunn och spinkig liten tjej på 24 kg fick böra på 20 mg och sen även testa 30 mg det var ingen skillnad dom emellan så vi gick ner till 20 mg igen.
    Enligt läkaren så låg hon viktmässigt mitt emellan dessa två doser
  • elegi
    mammat2 skrev 2009-12-02 18:29:23 följande:
    testade ritalin 10 mg i somras den gav betydligt bättre effekt. men biverkningarna var inte värd effekten. Han blev aggresiv med massa utbrott, slutade äta, sov inte, m.m
    Aha Alexandra var så första dagarna men sen planade det ut, nu somnar hon ungefär som innan men framförallt är hon trevligare oah lugnare på dagarna.
  • elegi
    mammat2 skrev 2009-12-02 18:53:17 följande:
    lutar väl nog åt att börja med ritalin igen. men vad ska man göra åt biverkningarna i såfall.
    Försök att tänka positivt, vet att det är svårt
    Men om man tänker så här
    1. Är ju meningslöst att ge medicin som inte gör verkan...så långt känns det ju lätt
    2. Ge Ritalin en chans till och hoppas att biverkningarna inte är lika som när ni testade sist, det är ju ändå samma verksamma ämnen i Ritalin och Concerta.
    3. Ger Ritalinet lika dåliga biverklningar som sist, prova utan medicin så du vet vad du har att bolla med, då har du ju provat iaf.

Har du provat att ge eyeQ och fortsätta ge den höga dosen på 6 kapslar/dag? Om inte ge det en chans
    Många kramar
  • elegi
    mammat2 skrev 2009-12-02 19:51:14 följande:
    trodde att när man har fått rätt dos och det att det gällde ett tag iallafall. inte att det helt plötsligt slutade funka. men nu vet jag det. nu gäller det att se det positiva i det hela. ska bara hitta dem först
    Enligt våran BUP läkare så var skillnaden mellan Ritalin och Concerta väldigt små
    Ritalin verkar 4-6 timmar och Concerta ca 8 timmar men annars ska dom vara väldigt lika men alla reagerar ändå olika
  • elegi
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-02 20:46:13 följande:
    Tack Nu ska vi boka ett möte med lärare och rektor också. Har plockat fram all dokumentation sedan 2 år tillbaka när M gick i förskoleklass, psykologutlåtande (som alla inblandade på skolan har haft tillgång till) Lärarens egen bedömning till Bup (inför fördjupad utredning) samt åtgärdsprogram (som inte följts upp på 7 månader). Läst igenom allt och dokumentationen lyfter tydligt fram Ms behov och inte en enda punkt i åtgärdsprogrammet följs, men nu har jag på fötterna och känner lite "jävlar-annama "
    You Go Girl !!!
    På dom bara, ge dom vad dom tål

Massor kramar som hjälper dig med extra stöd
  • elegi
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-09 12:54:48 följande:
    Är det någon som vet om BUP brukar ha "stödträffar" för barnen? Tänker på om de ordnar så att barn med samma diagnoser och erfarenheter får möjlighet att träffas och lära känna andra i samma sits?
    Jag har inte hört något om nåt sånt här men det hade varit väldigt bra
  • elegi
    elegi skrev 2009-12-09 20:47:54 följande:
    Jag har inte hört något om nåt sånt här men det hade varit väldigt bra
    Tillägg
    Däremot har jag gått med i Attention och ajg har anmält Alexandra som familjemedlem till ungdomsprojekt...vad det kommer generera i vet jag inte än då vi precis blivit medlemmar.

Fö så orkar jag inte läsa/följa tråden på samma sätt just nu, är sällan på fl överhuvudtaget, det har varit vb ansäklan som ajg får ångest av att fylla i och bara skjuter upp, men nu är det klart, hoppas jag får höjt, sen har jag börjat jobba 10 timmar i veckan för några månader sedan och det går men det är inte mycket mer...
    Det jag vill ha sagt är att ajg försöker följa/läsa men kommenterar sällan och det beror inte på att jag inte bryr mig (tänker på er alla) för det gör jag men det är lite mycket häromkring just nu...iaf så finns jag här i bakrunden, vill ni mig nåt inboxa, skriv i gb eller ni som har mig på fb skriv där för här kan jag lätt missa ni skriver ju massor
  • elegi
    sol1 skrev 2009-12-10 07:10:43 följande:
    sonen grät hela kvällen igår fick honom inte lugn fören vid halv elva igår kväll. ringde och avbokade hans taxi för det är inte att tänka på nån skolgång i dag mycket för att ordinarie lärare och assistent är sjuka. tanken var att han skulle få följa med mig på kursen i dag men min sambo kom hem nu på morgonen så han får vara hemma med min sambo istället å hitta på nåt hemma. vågar inte skicka honom till skolan för risken för utbrott är väldigt stor när det har blivit så här. skickat mail om läget till dem på soc så jag hoppas att dem tar beslutet att inte låta pappan få nåt umgänge nu framöver. å så skulle chefen på soc och min advokat prata per telefon i dag om vårdnadsfrågan så jag hoppas nu att dem kommer fram till att jag kan lämna in en stämningsansökan å vinna vårdnaden trots att det pågår en lvu men det visar sig. advokaten å jag måste ju ha uppbackning från soc helt å hållet för å få igenom det trots lvu.
    Skickar massor kramar  till dig och hoppas att det ordnar sig för din sons del och det helst för ett bra tag sedan Hoppas att du får några glädjande besked idag

Kram kram
  • elegi
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-08 08:05:19 följande:
    Tack solskina och ludenben för svaren M vill igentligen inte ta medicin alls, men som skolsituationen ser ut så vill vi att hon testar. Vi har diskuterat fram och tillbaka här hemma och hon har gått med på att ge det en chans. Blir kanske lite konstigt att börja precis innan jullovet, men det kanske hjälper lite mot oron som ALLTID uppstår när inget är som vanligt.
    Alexandra får ju Ritalin som är typ samma lite kortare verkningstid bara
    Iaf ang. detta med att inte ta på helgerna så har det aldrig varit uppe i diskussion hon har tagit hela tiden nu i lite mer än 1 månad, men i fredags råkade vi glömma att ge henne, var lite körigt på morgonen och det kan jag säga att vi fick sota hela helgen för så det gör vi inte om, hon får äta vajre dag verkar som att det funkar bäst för henne.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig