• åsau

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Vi har nog fått en ungefärlig diagnos på min son. Han har ADHD men de vill vänta med att sätta hela diagnosen eftersom hans läkare på BUP redan har bestämt att han också har något inom autismspektrum men kuratorn och psykologen vill gå igenom utredningen igen innan de verkligen håller med läkaren.

Därför dröjer det innan vi får diagnosen/rna i handen..

Vi misstänker nu att pojken blir smygmobbad. Allt är så bra på skolan enligt honom och fröknarna - men emellanåt har det kommit fram saker - och jag börjar verkligen bli orolig. Han är den typen som inte säger någonting, nämligen, och två av hans klasskamrater har varit elaka mot honom en morgon, de sprang och gömde sig (de har sällskap till skolan på morgnarna) och ringde upp hans mobil och sa att han var dum.. Några säger att han inte får vara med och spela fotboll för han är dålig på det. Och de undrar varför han följer efter dem.
    Inga klasskamrater är med honom efter skolan. De hör inte av sig, frågar inte, kommer inte på besök.

Igårkväll fick han ett sms... Där stod det kort och koncist: "BAJS"
    Misstankarna går till en av klasskamraterna - jag har kontaktat föräldrarna men de har inte svarat på om telefonnumret går till deras son.....

Nu känner jag ångest. Han blev ordentligt mobbad i sin gamla skola. Och vägrade gå dit. Han var rädd för skolan helt enkelt. Grät, vägrade. Mådde dåligt.. Och jag visste inte vad det hela handlade om (som sagt, han är en tyst person som inte berättar såna saker) Men en dag så släppte allt och han började berätta vad som hade hänt i skolan. Några av sakerna har varit hemska. Han har blivit jagad, gömt sig i buskar, blivit påhoppad liggande (på huvudet), tvingad att dra ner byxorna och kissa och sådana saker.

Nu är han inte rädd för sin nya skola, men jag misstänker starkt att han blir smygmobbad.

Upplever ni att mobbingen gentemot barn med ADHD är större? Hur löser man problemet? Fröknarna ser inga problem i skolan.......!

Förtvivlad mamma..

• åsau

Hej hallå!

Är det vanligt att barn med ADHD har problem med sociala regler och att avläsa andra människor?

Vår son verkar ha problem med detta både i hemmet och på skolan. Han verkar också missförstå andras avsikter. Han skall nu gå på träning hos sin BUP-psykolog i och med detta.

Är detta vanligt bland barn med ADHD eller är det så att han faktiskt också har autistiska drag (det finns misstanke om det, dock har han inte det diagnotiserat ännu)

En del saker verkar vara lika inom ADHD och autismspektrum. Vad är den tydliga skillnaden?

Hälsningar Åsa

• åsau

Hej Elegi

Det häftet som du nämner, skulle vi också kunna få ta del i den? Vi vet inte riktigt hur vi skall göra med vår son 9 år och hans kamrater. Sonen själv vill inte ha ADHD för då blir han retad av de andra i klassen säger han. Fast egentligen verkar han ha accepterat det som en förklaring till svårigheterna som han har.

Häftet kanske kan vara till hjälp här tänkte jag då.
    Om det går bra för dig? :o)

Åsa

• åsau

Hej igen Elegi

min adress är maddox79@gmail.com

Tack tack så mycket för häftet :o)

Till Mamita:
    Våra (min sons) svårigheter har varit så stora att ingen av oss kunde förstå vad det hela egentligen handlade om. När vi så fick komma till BUP för att lösa konflikterna i hemmet kom det fram att det var dags för en utredning. Under utredningens gång sade vi allihop att vi gör detta för att det ska bli färre konflikter hemma.

Under tiden kopplades BUP till skolan och intervjuerna med oss föräldrar + skola gjordes. Sammanfattningsvis hade han mycket troligen ADHD.

När utredningen så äntligen blev klar, efter ca 3 månader, så konstaterades misstanken om ADHD (och ev. drag av autism men detta tar vi senare)

Under hela denna tiden sa vi ingenting till sonen om varför vi gjorde detta.
    För några veckor sen bestämde jag mig för att berätta för honom. Han accepterade inte det, ville inte vara någon "damp-unge" och han var rädd att de andra i klassen skulle reta honom för damp om de fick veta.

Sedan tog det lite tid men det verkar som han faktiskt börjat smälta sin diagnos - eftersom han själv ville kolla runt på ADHD-sidor och "snubbeltråden".

Nu är han väldigt glad eftersom en av min sambos nära vänner tillika innebandytränare och duktig ishockeyspelare också har ADHD - och han vill så gärna träffa vår son för att prata lite. De har ungefär lika svårigheter (nu är vännen ju vuxen, men som liten hade han ungefär lika svårigheter som vår son)

Min son gick runt med ett brett leende långt efter vi berättade om kompisen med ADHD - eftersom han känner honom ;)

Jag känner att det är rätt att han ska få veta om sin diagnos och få en förklaring till sina svårigheter - igår hände faktiskt något som jag har svårt att tro skulle kunna hända - och jag tror att det har med att göra att han nu är medveten om vad det hela handlar om...... Han kom till mig och kramade mig ordentligt efter ett utbrott....! Utan några krav, utan att "jag sa förlåt, då ska jag få.." som han annars brukar..

Han bara gick fram och gav mig en varm kram.. Nu sitter jag med tårar - det här är så... underbart!

• åsau

Otroligt envis. Trotsåldern gick aldrig över. Svårt med att klä på sig, äta etc. Lätt att ge upp vid "misslyckanden". Ja ständiga konflikter...

Som bebis var han krävande, skrek mycket, vägrade vara ifrån mig, skygg för andra människor, störande dygnsrytm... Hmm...

• åsau

Ni som har barn med adhd + autism - vilket schema fungerar bäst? dags eller veckoschema? Vi vill gärna hitta ett schema som visar 2-3 dagar åt gången istället för 1 hel vecka vilket vi tror fungerar bäst men vi kan tro fel ;)

• åsau

Hej Flapper

Gå in i vår blogg, där kan du läsa om vår kamp mot min sons kissproblem - han är 9 ½ år och blöt i byxorna varje dag. Han gör som din - gömmer kalsonger lite varstans och det luktar urin om honom + i hans rum + i vår ena soffa som nu nästan bara han använder.

Hans avföringsproblem har avtagit - det har numera bara hänt någon gång lite då och då att han har bajs i byxorna.

www.blogtown.se/blog.php

Vi är frustrerade och ledsna även om vi försöker hålla skenet uppe. Men, den tiden då han förblir torr, kommer vi att känna oss väldigt lättade. Det är som en tyngd över oss alla - och tvättberget bara växer och lukten är inte så trevlig alltid.

MEN... det är inget han kan rå för - däremot måste han ha tillräckligt med motivation att jobba med det själv. Det upplever vi som att han inte har ännu.

KRAM!!!

• åsau

Hej!

Tänkte bara berätta att i eftermiddag skall sonen göra några tester och därefter ska vi ha ett dataprogram hemma som han ska jobba med dagligen en tid. Vi ska också på föräldrautbildning ikväll.

Det är en studie i datoriserad kognitiv träning för barn med ADHD i åldersgrupperna -01 -00 och -99 tror jag att det var.

Det ska bli spännande!

Tipset fann jag här på familjeliv.se och nu ska vi se hur det funkar ;)

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig