åsau skrev 2009-10-30 14:09:31 följande:
Vi har nog fått en ungefärlig diagnos på min son. Han har ADHD men de vill vänta med att sätta hela diagnosen eftersom hans läkare på BUP redan har bestämt att han också har något inom autismspektrum men kuratorn och psykologen vill gå igenom utredningen igen innan de verkligen håller med läkaren. Därför dröjer det innan vi får diagnosen/rna i handen.. Vi misstänker nu att pojken blir smygmobbad. Allt är så bra på skolan enligt honom och fröknarna - men emellanåt har det kommit fram saker - och jag börjar verkligen bli orolig. Han är den typen som inte säger någonting, nämligen, och två av hans klasskamrater har varit elaka mot honom en morgon, de sprang och gömde sig (de har sällskap till skolan på morgnarna) och ringde upp hans mobil och sa att han var dum.. Några säger att han inte får vara med och spela fotboll för han är dålig på det. Och de undrar varför han följer efter dem. Inga klasskamrater är med honom efter skolan. De hör inte av sig, frågar inte, kommer inte på besök. Igårkväll fick han ett sms... Där stod det kort och koncist: "BAJS" Misstankarna går till en av klasskamraterna - jag har kontaktat föräldrarna men de har inte svarat på om telefonnumret går till deras son..... Nu känner jag ångest. Han blev ordentligt mobbad i sin gamla skola. Och vägrade gå dit. Han var rädd för skolan helt enkelt. Grät, vägrade. Mådde dåligt.. Och jag visste inte vad det hela handlade om (som sagt, han är en tyst person som inte berättar såna saker) Men en dag så släppte allt och han började berätta vad som hade hänt i skolan. Några av sakerna har varit hemska. Han har blivit jagad, gömt sig i buskar, blivit påhoppad liggande (på huvudet), tvingad att dra ner byxorna och kissa och sådana saker. Nu är han inte rädd för sin nya skola, men jag misstänker starkt att han blir smygmobbad. Upplever ni att mobbingen gentemot barn med ADHD är större? Hur löser man problemet? Fröknarna ser inga problem i skolan.......! Förtvivlad mamma..
Det är svårt det där...
Vår son (som inte har någon diagnos men hemska problem i skolan) säger att han måste ha en tuff attityd i skolan annars är de dumma mot honom. Är någon dum mot dig? frågar vi. Nej, inte när jag är tuff... Han är också en kille som inte säger så mycket. Det värsta han vet är folk som skvallrar, säger han.
Men mobbing via mobiltelefon blir ju tyvärr vanligare och vanligare. Jag antar att ni redan sökt på telefonnumret på
Hitta.se? Det kan ju t o m vara så illa att nån lånar kompisens mobil och skickar ett SMS...