• ak74

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Jag säger också TACK GODE GUD FÖR DEN HÄR TRÅDEN!!!

Och jag har ändå inte barn med t.ex ADHD utan "bara" strul i skolan. Men det känns så skönt att inte vara ensam.

Vi har lyxen att ha en relativt lugn hemmiljö, nära släktingar som är underbara. Barnen är sociala, gillar att prata och ganska aktiva (fast på ett positivt sätt). Ibland tjatar de hål i huvudet på oss

MEN... så strular det så med äldste sonens skolgång. Det är precis som han går in i en annan roll när han kommer till skolan. Skolan ser inte den lugna, omtänksamma och charmiga killen vi har hemma och vi kan inte föreställa oss hur han beter sig i skolan.

Tänk då alla er som har det så här dygnet runt! Många kramar till er! Sänder även med lite energi så ni kan stärka tålamodet (vilket är det första som ryker för mig när jag är trött)

Som jag sa till sambon i går... Allt detta har ändå stärkt vår relation med sonen. Vi arbetat upp ett bra förtroende sinsemellan. Han vågar komma till oss och berätta om det har hänt något och vi skäller inte utan försöker resonera hur man kan göra istället. Det känns bra!

Än en gång...
    Tack för att ni finns!!!

• ak74

Om man behöver följa med sitt barn till skolan för att reda ut situationen... finns det då någon ersättning man kan få då man måste ta ledigt från jobbet?

Förr fanns det sk kontaktdagar men det är borttaget sedan länge...

• ak74

Näe... Nu börjar det bli dax att avsluta arbetsveckan och dra sig hemåt...
    Lillkillen fyller 4 år. Handla, baka och städa på lördag och 2 kalas på söndag...
    Ikväll blir det bara fredagsmyyyys!

Jag hade verkligen behövt ta mig en sydag för min egen skull. Det har varit en jobbig vecka med mycket strul i skolan för äldste sonen. Kanske jag hinner ta mig en promenad för att rensa tankarna lite...

Trevlig helg på er alla!

Medans jag satt och skrev fick jag ett mail från rektorn som faktiskt var positivt. Vad skönt!
    R hade bett om ursäkt för sitt beteende mot rektorn igår då han kallat henne för många fula saker. Hoppas nu bara de vuxna på skolan tar sitt ansvar och ber om förlåtelse där de har gjort fel...

• ak74

Vi har samma problem med DVD-skivorna här hemma. Så fort barnen får en ny film gör jag en kopia (olagligt??) och spara originalet på ett säkert ställe tills kopian är kass. Då gör jag en ny kopia. Detta funkar jättebra om det inte finns kopieringsskydd på filmerna...
    Jag vet inte om man får göra så här enligt lagen men det är i alla fall endast för eget bruk. Om man kallar det för säkerhetskopia så det är bättre

• ak74
    åsau skrev 2009-10-30 14:09:31 följande:
    Vi har nog fått en ungefärlig diagnos på min son. Han har ADHD men de vill vänta med att sätta hela diagnosen eftersom hans läkare på BUP redan har bestämt att han också har något inom autismspektrum men kuratorn och psykologen vill gå igenom utredningen igen innan de verkligen håller med läkaren. Därför dröjer det innan vi får diagnosen/rna i handen.. Vi misstänker nu att pojken blir smygmobbad. Allt är så bra på skolan enligt honom och fröknarna - men emellanåt har det kommit fram saker - och jag börjar verkligen bli orolig. Han är den typen som inte säger någonting, nämligen, och två av hans klasskamrater har varit elaka mot honom en morgon, de sprang och gömde sig (de har sällskap till skolan på morgnarna) och ringde upp hans mobil och sa att han var dum.. Några säger att han inte får vara med och spela fotboll för han är dålig på det. Och de undrar varför han följer efter dem. Inga klasskamrater är med honom efter skolan. De hör inte av sig, frågar inte, kommer inte på besök. Igårkväll fick han ett sms... Där stod det kort och koncist: "BAJS" Misstankarna går till en av klasskamraterna - jag har kontaktat föräldrarna men de har inte svarat på om telefonnumret går till deras son..... Nu känner jag ångest. Han blev ordentligt mobbad i sin gamla skola. Och vägrade gå dit. Han var rädd för skolan helt enkelt. Grät, vägrade. Mådde dåligt.. Och jag visste inte vad det hela handlade om (som sagt, han är en tyst person som inte berättar såna saker) Men en dag så släppte allt och han började berätta vad som hade hänt i skolan. Några av sakerna har varit hemska. Han har blivit jagad, gömt sig i buskar, blivit påhoppad liggande (på huvudet), tvingad att dra ner byxorna och kissa och sådana saker. Nu är han inte rädd för sin nya skola, men jag misstänker starkt att han blir smygmobbad. Upplever ni att mobbingen gentemot barn med ADHD är större? Hur löser man problemet? Fröknarna ser inga problem i skolan.......! Förtvivlad mamma..
    Det är svårt det där...
    Vår son (som inte har någon diagnos men hemska problem i skolan) säger att han måste ha en tuff attityd i skolan annars är de dumma mot honom. Är någon dum mot dig? frågar vi. Nej, inte när jag är tuff... Han är också en kille som inte säger så mycket. Det värsta han vet är folk som skvallrar, säger han.
    Men mobbing via mobiltelefon blir ju tyvärr vanligare och vanligare. Jag antar att ni redan sökt på telefonnumret på Hitta.se? Det kan ju t o m vara så illa att nån lånar kompisens mobil och skickar ett SMS...
  • ak74

Ang svininfluensan...
    Sitter här med ett erbjudande om vaccination för dottern i skolan och vet inte om jag ska tacka ja eller nej...
    Eftersom ingen i min närhet har drabbats än så har jag inte sett hur farlig den är. Själv har jag inte haft någon influensa överhuvud taget de senaste 20 åren vad jag vet... Barnen har heller aldrig haft någon influensa.
    Som ni märker är jag inte särskilt rädd för "svinis". Jag tycker medierna blåser en hysteri till enorma proportioner. Ena dagen läser man att influensan inte klarar sig utanför krpooen någon längre stund och att det räcker att tvätta sig med tvål och vatten och hosta i armvecket. Nästa dag uppmanas man att vaccinera sig för att skydda andra.
    Hur länge är man immun mot denna typ av influensa om manvaccinerar sig? 1 år eller resten av livet? (har hört båda)
    Vad händer nästa gång denna influensatypen drabbar oss om alla har vaccinerat sig och ingen är immun?
    Är Sverige mer hysterisk över influensan än andra länder?
    Jag har också hört att färre dör i svininfluensa än i annan influensa...

Hur resonerar ni andra?

• ak74

Ja, visst blir man splittrad....
    Jag frågade sambon hur han ska göra. Jo, det ska jag väl... fick jag till svar... Han flyter bara med strömmen. Han har nog inte tänkt alls.

Det känns bra att veta att jag inte är konstig när jag funderar på detta.
    Mina 3 barn är också kärnfriska. Ingen av dem har haft öroninflammation, äldste sonen hade misstänkt halsfluss en gång, dottern har haft ett par urinvägsinfektioner och yngste sonen hade RS-virus när han var 4 månader. Det är nog det allvarligaste vi har haft i familjen annars är det ett par ordentliga förkylningar per år och möjligtvis någon släng av magsjuka. Så någon riskgrupp tror jag inte vi tillhör

• ak74

Nu var det länge sen jag kikade in här. Det har varit relativt lugnt i skolan efter en hel del samtal med rektor och annan personal.
    I går hamnade R i olycklig incident igen och skolan river upp himmel och jord.
    Detta var vad som hände:
    R gick och skojbråkade med en klasskompis och råkade då av en olyckshändelse knuffa till en annan elev. Denna elev blev arg och slog R upprepade gånger i ansiktet. R tände till och gav eleven ett slag tillbaka. När personal ingrep kände R sig orättvist behandlad och gick irriterad där i från och knuffade då till några andra på vägen bort.
    Jag ser denna händelse som en ren olycklig händelse. Det var inte meningen att R skulle knuffa till den här eleven. Skolan ser denna händelse som allvarlig och funderar nu på hur man ska förhindra att R hamnar i slagsmål. Min fundering är att hur ska man kunna hämta hjälp från en vuxen om någon står och slår en i ansiktet?

Det jag ville komma till är att rektorn nu frågar mig om det kan vara idé att göra en hälsoundersökning på R och kolla hans blodsocker. Är det någon som har gjort det och vet vad det innebär? Jag vet att R blir arg om blodsockret sjunker. Hans pappa och farfar är likadana. Det är bara att peta i dem något ätbart så är de som änglar igen.
    Sen så är R 12 år i mars och tränar innebandy 2 ggr i veckan och är hungrig för jämnan. Lite tonårssymptom?

• ak74

Trollet Ludenben skrev 2009-11-24 13:19:34 följande:

ak74: jag tycker det är rätt normalt att bli på dåligt humör om sockret sjunker. Sen måste det ju finnas en gräns och vart den gränsen går är ju svårt att veta. Vi märker jättetydligt på Frodo när han behöver äta något och han har normala sockervärden. Efter maten är han på helt annat humör. Samma om man ger för söta saker, då blir han speedad.Men hade jag fått frågan av rektorn angående hälsoundersökning hade jag sagt att jag ville diskutera detta med skolläkare innan en sådan bestäms. Liksom en rektor är ju inte medicinskt kunnig. Är det så att skolläkaren hade tyckt att det vart en bra idé att kolla, så självklart skulle jag gjort det med tanke på att om det skulle vara något är det ju för barnets bästa. Men inte bara att rektorn föreslår detta utan det ska vara rekommenderat från vårdpersonal. Är det inte nödvändigt så skulle inte jag vilja utsätta min son för sånt i onödan.Incidenten igår tycker jag förövrigt inte var någon märklig rekation från din son alls. Han får upprepade slag i ansiktet för att han av en olycka råkat knuffa någon. Jag tycker att det är konstigt att skolan ser allvarligt på det din son gjorde men att någon slår din son upprepat i ansiktet, är inte det allvarligt?? Att han knuffade till några andra på vägen bort är väl heller inte konstigt om han är irriterad för att han fick skulden för något som var egentligen en olycka. Det tycker jag inte alls man kan koppla till problem med sockret. Om någon stod och slog rektorn i ansiktet, skulle han då gå och kolla sockret för att han blir arg??Om han däremot hamnar upprepade gånger i slagsmål så måste något göras men inte samankoppla gårddagen med problem med sockret.
    Där satte du ord på mina känslor
    Ang hälsoundersökning så kommer taggarna ut med en gång. Jag vet ju att skolan vill komma undan problemet genom att flytta på R. Bra tips om att diskutera med skolläkaren. Frågan är om jag själv ska ta kontakt med skolläkaren eller om rektorn ska få den äran?
  • ak74
    norgesessan skrev 2009-11-24 13:20:34 följande:
    Vad hände med den andra eleven? Tog skolan kontakt med hans föräldrar med? eftersom han slog?
    Skolan skulle när de ringde mig i går em även ta kontakt med den andre elevens föräldrar men ville prata med mig först ifall jag skulle få något telefonsamtal...

Vå skola är förövrigt väldigt inriktad på enskilda elever. När vi suttit på möte och R sagt att fråga "Kalle" och "Bert" de var också där! då har spec pedagogen spännt blicken i honom och sagt att nu gäller det DIG och DU får inte göra så! De vill med andra ord inte nämna andra elevers situationer. (jag vet ju att de inte får peka ut någon annan men det hjälper iblan att få veta att de utreder alla möjligheter och inte bara där min son verkar vara syndabock)
  • ak74

Trollet Ludenben skrev 2009-11-24 13:41:14 följande:

Sen så blir jag väldigt arg över att det är alltid våra barn som hamnar i situationer de får skulden för. Det är lättare att hitta felet där istället för att ta tag i vad som egentligen hände.
    Som jag sa till sambon... Vi har varit alldeles för snälla. Det är precis som om skolan kan säga vad som helst och vi tror på det. Andra föräldrar kanske är mer obekväma och ifrågasätter och ställer motkrav. Då drar sig skolan för att stöta sig med sådana föräldrar.
  • ak74

Hur ska man reagera när det ringer andra föräldrar som är oroliga för sina barn?
    I går ringde en mamma och sa att hennes son blivit jagad av R på väg hem från skolan och att R hade kastat hans mössa under en bil. Det var så illa att denne killen inte vågade gå hem utan mamman fick leta efter honom. (enligt mamman). R:s version var att denne killen retas hela tiden, så även på hemvägen i går och R tröttnade och jagade i väg killen tills han försvann och gick sedan hem.
    Föräldern ringde sin sons lärare och fick telefonnumret till oss. Hon hade även fått höra att det anställts en person enbart för att ha koll på R, vilket rektorn inte sagt till oss utan att denne är anställd som extra rastvakt för hela skolan... Vad ger det för signaler till andra föräldrar om det sägs att en elev måste ha en extra vakt...? Föräldern antydde också att R oprovocerat gav sig på andra elever, vilket är helt fel enligt mig!
    För mig är det skrämmande när skolan verkar ge dessa signaler till andra föräldrar...

En annan skrämmande sak är när R:s lillasyster i samma skola berättar för mig att hennes klasskompisar pratar om R i skolan och vad han hittar på (inte de positiva sakerna). Hon tyckte inte det kändes så bra... Stackars flicka!! Vad ska jag säga till henne? Det enda felet med R är ju att han går in i en roll när han kommer till skolan. Hur ska man förklara det för en 8-årig flicka?

Usch! Jag känner mig riktigt ledsen i dag Det som varit så bra i skolan den senaste månaden...

• ak74

Jag mailade rektorn i går kväll och berättade hur vi tänker lösa hemgången och bad rektorn reda ut det som händer i skolan innan det går för långt. Sen kunde jag inte låta bli att fråga rektorn hur skolan ser på vår son och vilka uppgifter de lämnar ut.... Och en kopia till alla inblandade lärare...

• ak74
    norgesessan skrev 2009-12-17 11:01:39 följande:
    Ring henne och säg vad din som förklarade, så båda sidor kommer fram..Samtidigt håller jag med Solskina, man får akta sig så man inte alltid tar sitt barns sida. Bara här hemma ljuger Emil ofta, och lika ofta har han rätt...(och då handlar det inte om utanförstående....)Har en i vår släkt med adhd som blev hemskickat från skolan, fick inte med mig hur länge..(han går i slutet på mellanstadiet/början på högstadiet har jag för mig).Han drog till en i klassen i klassrummet...Hans version var dock att killen retades, Han sa till, men killen fortsatte. Han puttade til killen, killen slog tilbaka hårdt på armen, Han slog tillbaks med knytnäven i ansiktet.Ingen vet vad som är sant av det, och om han har rätt tycker jag det är synd om andra killen bara får sympatier och inga konsekvenser...(Vet inte hur det gick).Hans föräldrar sa till honom att han måste säga till en lärare istället för att slå någon...
    Låter som min son fast han har inte ADHD. Vet inte hur många gånger vi sag till att han ska säga till lärare om det uppstår problem och får till svar att det gör han men de lyssnar inte...

Tänk om min son hade reagerat på ett annat sätt, t ex blivit ledsen så fort han blev retad, då hade han kanske blivit mobbad i stället. Då hade situationen varit helt annorlunda men lika obehaglig...

Jag hoppas i alla fall att jag får någon respons från rektorn i dag. Jag vill hemskt gärna lösa detta innan jullovet...
  • ak74
    tristania skrev 2010-01-07 15:57:12 följande:
     In med mer positiv uppmärksamhet - ut med det negativa! Klart som tusan att alla barn (och vuxna) mår bra av att få positiv feedback - det stärker självkänslan.
    Precis så tycker jag med! Fast när jag nämnde det i skolan så fick jag svaret att det funkar inte... Det var specialpedagogen och skolpsykologen som sa det. De tanterna fick jag inget förtroende för.
    Klart som korvspad att alla människor växer med positiv uppmärksamhet!!
    Vi har haft ett så lugnt och skönt jullov men i morgon börjar skolan igen... och antagligen alla problem...
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig