Några citat från den röda sidan av saken:
"Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss."
Lennart Nilsson (s)
"Det är meningslöst att försöka gå under denna känslighetspunkt."
LOs chefsekonom P O Edin om att sänka arbetslösheten under 8 procent
"Man behöver faktiskt inte ha piller för allting. Det är bättre med stärkande promenader eller avstå från kaffe eller vad det nu är för någonting."
Lars Engqvist (s), socialminister, om höjningen av högkostnadsskyddet för läkemedel
"Jag är säker på att det vi gjort inte kommer att vara populärt om 20 år när de som går i pension ser vad vi gjort."
Göran Persson om det nya pensionssystemet
"Jag trodde att det var en avancerad nattklubb - inte en porrklubb."
Björn Rosengren, då TCO-ordförande, om det berömda porrklubbsbesök 1991 där han betalade notan, 55 600 kronor, med TCO:s kontokort
"Släpper vi in fler såna får vi bara problem i samhället. Muslimerna är ett hot."
Ingmar Hulting (s), kommunfullmäktigeledamot i Kristinehamn, som avgick efter att uttalandet blev känt
"Beslutet handlar bara om kindtänder. Det låter hemskt, men vi ska inte ta bort hela tandgarnityret. Det får inte bli ett nytt klassamhälle där vissa har gluggar bland framtänderna. Det här är en storm i ett vattenglas."
Kenneth Persson (s), socialnämndens ordförande i Borlänge, apropå att Borlängebor som inte har råd att laga trasiga tänder numera enligt socialnämndsbeslut skall få dem utdragna i stället.
"Det var lättare att säga kommunalråd."
Maj-Inger Klingvall, apropå att hon i sin meritlista uppgett sig ha varit kommunalråd trots att hon egentligen var kommunalrådssekreterare
"Så länge vi inte kan lösa det svenska lönebildningsproblemet kommer vi sannolikt att få leva med en arbetslöshet på ungefär nuvarande nivå."
LO-ordföranden Bertil Jonsson
"För mig är det oerhört slående vad politisk stabilitet betyder för ekonomisk utveckling när man ser det kinesiska exemplet."
Göran Persson på statsbesök 4 nov 1996
"Vi träffar oftare SAF vid förhandlingsbordet än vänsterpartiet. Det är människor vi umgås med och samarbetar med."
Börje Söderström, jubileumsgeneral för LOs hundraårsfirande om varför SAF men inte vänsterpartiet fanns med på den långa inbjudningslistan.
"Partiledaren Mona Sahlin är inte förmögen att med auktoritet tala om ekonomiska frågor, än mindre tänka konstruktivt om ekonomiska system, därtill är hon för okunnig. Kompetenser i hennes omgivning har stötts ut."
Villy Bergström (S), LO-ekonom och f.d. vice riksbankschef. Krönika i nättidningen Placera.nu, den 1 december 2008
"Mitt intryck av henne ? jag har jobbat nära henne under hennes tid som partisekreterare ? är att hon agerar mer efter vart hon känner att vinden blåser än efter djupt grundad övertygelse och framför allt kunskap. De gånger hon bad mig om underlag för något, ville hon aldrig läsa några vidlyftiga papper, som hon själv måste tolka; nej, korta sammanfattningar skulle det vara. Hon var ganska lat."
Mona Sahlin recenserad av den socialdemokratiske politikern Enn Kokk den 23 oktober 2006.
--
Och Bodström-känns verligen tryggt med honom som expert på IT och övervakning...
"Nej, det jag är orolig för är tekniken. Allt verkar så krångligt med användarnamn, lösenord och rubriker. Det är inte så länge sedan jag lärde mig maila och skicka sms. Aldrig någonsin har jag kunnat spela in i förväg på video och när jag ska sätta på dvd:n måste jag ropa på något av barnen. Att vara en teknisk idiot är kostsamt också. För några veckor sedan åkte jag och tankade. Jag tyckte det gick trögt att pressa in bensinslangen, men efter att tagit i ordentligt gick det till slut. Sen kom jag bara tvåhundra meter med bilen fulltankad med bensin - min dieseldrivna bil tvärstannade. Två timmars väntan på bärgningsbil och 15.000 kronor fattigare! Nu begränsas tyvärr inte mina misstag till tekniken. Om ni läser tisdagsförslaget kan ni läsa om ett lagförslag som blev fel och som jag idag i riksdagen ska kräva att regeringen måste rätta till."
Källa: Bodstromsamhallet 23 mars 2009
"Thomas Bodström kommer att bli ihågkommen som den justitieminister som spolade ner svenskarnas integritet i toalettstolen. Han vill avlyssna personer som inte är misstänkta för brott, han vill övervaka all datatrafik och läsa din e-post, han vill lagra dina telefonsamtal och han vill ta bort förbudet att sätta in militär mot civila. Sammantaget är dessa förslag ett rakt hot mot vårt öppna samhälle."
SSU-ordföranden Anna Sjödin i sitt elektroniska veckobrev i januari 2006. [1].
"Även om man lägger ihop buggning, preventiv avlyssning och DNA, så är det ingenting jämfört med det här"
Förre justitieministern Thomas Bodström, 2007, apropå att den borgerliga regeringen tagit upp det tidigare SOCIALDEMOKRATISKA förslaget om att låta Försvarets Radioanstalt övervaka trafiken i telenätet.
"Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs viss kompetens för ett visst jobb."
(Margareta Winberg, jordbruksjämställdhetsminister.)
"Det finns ingenting i kommunismens ideologi som leder till förtryck." (Lars Ohly (v) i Ekot.)
"Vi kvinnor har gått ut och jobbat men ni har inte gått hem. Nu vill ni att kvinnor och invandrare ska städa bort skiten efter er."
(Gudrun Schyman (v) fördömer hushållstjänster i TV, 16/9.)
"Jag betraktar inte det här som något svartjobb.Det är när man hyr in tjänster från ett yrkesmässigt företag på marknaden och betalar en icke avtalsenlig lön. Och det är det inte fråga om i det här fallet."
(Gudrun Schyman (v) förklarar varför hon inte gjort fel när hon anlitat en 16-årig flicka att städa sitt hem, 17/9.)
Så att anlita folk utan anställningstrygghet och utan att rapportera till skattemyndigheten är inte svartjobb? Och 150 kr/gång, är det avtalsenlig lön det? Fel blir det bara när ett företag tjänar pengar på det alltså...
--
"Socialdemokraterna har visst en jobbpolitik. Vi vill öka bidrag, och detta ger samma effekt som sänkta skatter, som ju ger jobb."
(Anders Sundström (s), energiminister, förklarar hur s skall skapa nya jobb.)
--
"SAF, Svenska Arbetsgivareföreningen, drar sig till exempel inte för att sprida uppenbara lögner. De har öppnat en hemsida som hävdar att regeringen har beslutat att tolv kronor i timmen är den lägsta ersättningen i regeringens åtgärd. Uppgiften är helt gripen ur luften. SAFs desinformation kompletteras med uppmaningar att skicka enfaldiga protestbrev till mig och ledamöterna i arbetsmarknadsutskottet."
(Margareta Winberg (s), arbetslöshetsminister.)
Enligt Arbetsmarknadsverket (som ju Maggan faktiskt var chef för) fanns det ett antal ungdomar som arbetade för 1 967 kr/månad = 12 kr/timme. Vem står för desinformationen? Vem sprider egentligen lögner? Vem är egentligen enfaldig?
--
"När det gäller grundlagen så är den ytterst bara ett kuttersmycke som putsas vid högtidliga tillfällen. Regeringen kommer att använda den som karottunderlägg om det behövs."
Stig-Björn Ljunggren (s) (!!!!)
--
-"Förstår du kärnkraften?"
-"Ja, det gör jag. Jag har trots allt läst på kemisk-teknisk linje på gymnasiet, så jag förstår vad det handlar om."
(Göran Persson (s) uttalar sig kärnfullt.)
--
"De kunskaper som förlorats kommer att vara mycket svårt och mycket dyrt att ersätta."
(Ylva Johansson (s), skolminister, i ett skrivet PM om vikten av att invandrarbarn får lära sig svenska.)
Är det inte viktigt att skolministrar får lära sig att böja adjektiv då?
--