• lookie

Villig till kompensation?

Hej

Jag funderar på att bli äggdonator och har läst på litegrann. I Sverige är det ju inte tillåtet med kompensation till donatorn förutom ca 4000:- i omkostnader vad jag förstår, medans en donator i USA får ca 7000 dollar. Jag undrar finns det föräldrar i Sverige som är villiga till någon form av kompensation till donatorn och vad är synpunkterna kring detta?!

• Svar på tråden Villig till kompensation?
  • AnnelieTyresö

Jag tycker det inte är mer än rätt, för det är ju jobbigt med detta donera ägg, att man får en liten slant för det, mer än vad det kostar att ta mediciner osv Men jag jag tror inte det är lagligt..
    Om man skattar på det kanske?

• solen13

Jag ska donera ägg till våren men gör det inte för pengars skull. Tror man får ca 3000kr i Malmö.

• Okara

Jag tycker det är en svår balansgång. Tycker nog att svenska donatorer får lite väl lite - täcker inte ens alltid resor och bortfall av inkomst - men samtidigt är jag helt emot att ersättningen läggs på en nivå där man närmar sig handel med liv.

Vore läskigt om exempelvis studenter eller personer i ekonomisk knipa började donera (eventuellt trots att de har betänkligheter mot det) bara för att tjäna pengar.

Svar på tråden Villig till kompensation?