• Frejsi

Kissar på potta/toalett, men bajsar på sig. Någon som har tips??

Sedan i somras har vi försökt få vår dotter (som blir 3 om en månad) blöjfri. Vi försökte lägga manken till och försöka få henne blöjfri under vår semester, när vi ändå bara var hemma. Sen kom hon tillbaka på dagis. Där ville dom inte att hon skulle vara utan blöja om hon inte var torr, utan att hon istället skulle ha blöja på och istället säga till när hon behövde kissa. Men ungen bryr sig ju inte om att säga ifrån när hon ändå vet att hon har blöja på. Så då var vi tillbaka från scratch igen!

Nu har vi lagt in om ett nytt "mutningssystem". Varje gång hon kissar/bajsar på potta/toa så får hon ett klistermärke att sätta in i en bok. Det är uppskattat och nu har hon återigen blivit duktig och kissar sällan på sig. Men sen kommer vi till bajsandet. Det bryr hon sig inte om ett dugg. Hon säger inte till, eller ens försöker att bajsa på potta/toa. Hon bajsar bara rakt ut i trosorna. Det bekommer inte henne alls! Och så länge hon gör så, så vill de inte att hon ska gå utan blöja på dagis. Har någon nåt tips på hur vi ska gå tillväga?? Vi vill ju inte att hon ska ha blöja på ibland och ibland inte. Ska vi hålla henne hemma tills hon har lärt sig att inte bajsa på sig? Jag är föräldraledig till lillebror, så hon är bara där på 15 timmar, men hon älskar verkligen sitt dagis och sina kompisar!

• Svar på tråden Kissar på potta/toalett, men bajsar på sig. Någon som har tips??
  • hallon2

Märklig förskola som inte vill vara med i sluta-blöja-processen. Har faktiskt aldrig hört talas om en sådan nonchalans för ett litet barn :(

Jag förespråkar: blöja av! Utan undantag.
    Sen får alla vuxna i närheten ta det som det kommer. Säg till personalen på förskolan att ni nu tänker att köra helt blöjfritt.

Lämna ombyteskläder i massor, så får förskolan helt enkelt klara av situationen. :)

• Frejsi

Ja, det känns verkligen som att dagispersonalen tycker att vi kan hålla på med pott-träningen hemma och inte på dagis, nu när hon "bara" är ett 15-timmars barn. Känns riktigt tråkigt!
    Är det någon som har något mer tips på hur vi ska gå tillväga??

• Winnertaco

Har tyvärr inga tips, men har exakt samma fight med vår dagmamma nu. Dottern bajsar på sig, men kissar i toan. Vi vägrar att sätta på henne blöja hela dagen, dagmamman tycker att hon ska ha det "för sin egen skull". Hon menar att de andra barnen säger att hon luktar illa, men jag hävdar att det är dagmammans uppgift att förklara för de andra (äldre) barnen att man inte säger så.

När dom är ute, visst, men inte blöja inne.

Jag anser inte att det gynnar henne på nått sätt att gå med blöja hela dagen!

Johanna -06 Ludvig -08 winnertaco.blogg.se
  • Lilla Puh78

När det gäller bajsandet så gjorde vår dotter så. När hon var drygt 2 år fick hon vattkoppor, med en hel del i underlivet. Jag passade på att potträna då, och hon började kissa på potta eller toalett med några få "missöden". Däremot tyckte hon det var jättejobbigt att bajsa på potta/toalett. Så vi gjorde så att varje gång hon var bajsnödig så fick sa hon till och fick blöja, hon "la in tiden" så hon alltid bajsade på kvällarna. Det var först i somras, när hon var 2½ som vi kämpade på med att sluta helt med blöja på dagarna. Det blev en del fajter, men till slut gick det och i samma veva bestämde hon själv att hon skulle sluta med blöja på natten. Det går bra. Självklart kissar hon på sig ibland, men inte så ofta. Det är alltså inte ovanligt med att barn tvekar att bajsa i pottan.

När det gäller dagis tycker jag det verkar jättemärkligt hur de ser det. Vi sa bara till att nu har vi slutat med blöja, och att vi tagit med extra ombyten. I början hade hon blöja då de var ute eller vilade, men sen slutade både de och vi med det efterhand. Vill ni inte att hon ska ha blöja så får de faktiskt respektera det. Blir ju jobbigt med dubbla budskap för er dotter annars.

Lycka till!!

• Lilla Puh78

Glömde. Vi mutar oxå. När hon började kissa på toaletten fick hon en docka, och nu när hon bajsar jagar vi land och rike runt efter en klocka hon bestämt att hon vill ha. Hello Kitty så klart... Fast även kaninen ska vara med.

• gedansk

Har lite samma problem här men en dotter som bajsar på sig. På dagis så får hon ha blöja nu på vintern när de är ute och under vilan men annars. Dagis var jättepositiva och sa bara att ta med extra kläder.

• underverket 06

Det kommer när det kommer. Har en son som var likadan. Han blev torr runt 3,5 men bajsade på sig 3-4 månader efter det.  Vi lät det vara o en dag lossnade det bara o nu är han drygt 4 o det händer aldrig bajsolyckor, kissolyckor någon gång ibland. Hade ett barn på mitt jobb( är förskollärare) som bajsade på sig minst en gång per dag. Sedan körde föräldrarna stenhårt med honom på jullovet o fick honom torr o nu bajsar han på toa på förskolan. Så antingen låter man det vara för barnet klarar ju för eller senare av det eller så kör man stenhårt med att sätta barnet på toa, muta med godis, klistermärken etc.

• gedansk

Nu så har dotter acepterat att "sassa" bajsa på wc : ) och så gillar hon att spola efter sig och säga "borta".

• Flickan och kråkan

Min yngsta bajsade i kalsongerna under ett år cirka. Han blev blöjfri på sommaren när han var 2 år + 2 månader. Ville inte bajsa på toalett, potta, eller i blöja för den delen. Förskolan krånglade aldrig utan de tog det för vad det var och sa att "det kommer när det kommer". Och det gjorde det. Sommaren efter började det vända och sedan tidigt i höstas så bajsar han på toaletten. Alla former av mutor, uppmuntran eller "press" hade totalt motsatt effekt. Då höll han sig bara och totalvägrade att bajsa överhuvudtaget. Bestämd gosse med stark vilja som ville ha kontroll......SJÄLV. Inget kan få honom att ändra uppfattning och mutor - oavsett form - fungerar inte med något .

• underverket 06

Jag tror att vissa barn inte är mogna helt enkelt o då får då väl bajsa på sig under en tid. Sedan går det ju inte på samma sätt att "försöka" kissa som bajsa. Gå o försöka kissa kan man ju göra lite då o då med barnet men det går ju inte att tajma bajsandet på samma sätt. Man ska nog inte göra en sån stor grej av det.

Svar på tråden Kissar på potta/toalett, men bajsar på sig. Någon som har tips??