Inlägg från: Mariohn |Visa alla inlägg
  • Mariohn

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Ablan skrev 2009-10-05 13:35:57 följande:
    Hota och skrämma barnen, kan kännas väldigt lockande, jag skulle nog själv ha god lust att göra det om det var mitt barn som var utsatt, men det är knappast någon bra lösning.
    Jag skulle ha god lust att ge en unge som slog min son en rungande örfil. Det innebär dock inte att jag inte är intelligent nog att förstå att det på inget vis skulle hjälpa situationen
  • Mariohn

Sofie3 har jag din tillåtelse att starta en tråd där jag använder dina förslag om att skrämma barn för att stoppa mobbing som exempel och ställer dem mot förslag om konversation och öppen dialog?? för att ta reda på vad majoriteten anser alltså?

• Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:43:34 följande:
    Du har min tillåtelse Nu menar jag skrämma barnen så dom inte vågar mobbas mer, hota med polis eller liknande inte skrämma barnen för att de sedan ska bli kompis med den mobbade..
    Men du tror verkligen att de slutar mobba då? Eftersom du tror att mobbing bara innebär glåpord och slag? Förstår du inte att mobbingen bara kommer att anta en tystare form som är minst lika smärtsam?
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 13:47:20 följande:
    Jo absolut men det är ju inte den sorten vi pratar om i denna tråd eller huR!
    Nej ts efterfrågar en lösning och jag antar att hon inte vill att dottern ska utsättas för NÅGON form av mobbing inte bara ändra utseende på den.
  • Mariohn
    straw2008 skrev 2009-10-05 14:24:33 följande:
    Jag känner alltid stor sympati för offret iom att min syster varit extremt utsatt, hade någon daltat med de som alltid körde på henne med flit med sparken, slet sönder hennes nya skolväska (första dagen hon började 3;an typ) gömt hennes skor så hon inte kunde gå hem, svara "ja" på hennes kalas o sen inte komma (gjorde 7 tjejer) osv så hade jag blivit så RASANDE! Dessa ungar visste PRECIS vad de gjorde i varje detalj. Man får ju hela tiden höra hur EXTREMT smarta era ungar är, men nu tycker jag verkligen att vissa har extremt låga tankar om sina barn, menar ni på allvar att de inte förstår att de mobbar någon när de står 10 i en klunga runt ETT barn o skriker o härmar det o har sönder deras väska? Faan skärpning.
    Men alla situationer ser inte ut som den du beskriver. Det du beskriver är vidrigt men det finns andra sätt att gå till väga på. I ts fall vet vi inte hur många barnen är som aktivt puttar och säger fula saker osv. Är det så omöjligt att föreställa sig att lösningen kan ligga i att göra resten av klassen som kanske INTE är med på detta eller ens ser detta uppmärksamma på problemet och försöka få dem att förstå istället för att hota och skrämma om det nu är en minoritet som beter sig illa?
  • Mariohn
    straw2008 skrev 2009-10-05 14:40:35 följande:
    jag tycker absolut att "mobbarna" ska bli uthängda och riktigt ignorerade av typ alla vuxna tills det är en nivå som flickan trivs med. Som sagt, jag är inte för daltande o jammande då jag anser att ungarna som mobbar vet precis vad de gör o inte är värda att daltas med. Jag skulle dra in föräldrar, alla lärare, rektorer o dra till med ett jäkla hallå, föräldrar ska skämmas för att de inte lärt ungarna bättre o lärarna ska skämmas för att de blundar (de som blundar endast då, de andra får gärna sträcka på sig o vara stolta över att de står upp för den mobbade). jo jag är helt seriös om någon undrar.
    Du uppmuntrar alltså till psykisk misshandel som straff för barn som betett sig illa. Då vet jag.
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 14:51:18 följande:
    Men hur kan du veta att det är några få som gör detta?? De räcker väl med att det är ett par stycken som puttar och pickar på henne och säger fula saker.. och skrattar huur illa är inte det?? Nä om det är många som "bara" håller sig borta och "bara" några som mobbar så vore det ett kanon om de som mobbar slutar och att de som hållit sig på avstånd vågar bli kompis med ts dottern utan att vara rädda att bli mobbade de oxå..
    Har jag sagt att det inte är illa? Det är fruktansvärt illa och givetvis ska barnen som sysslar med detta inte komma undan på något vis. Jag anser bara att det ska ske under ordnade former, inte genom att skolledning, föräldrar och andra vuxna sjunker till samma nivå som tioåringarna och mobbar tillbaka. Är det verkligen så konstigt?? Du kan väl inte mena att du står bakom att man ska uppmuntra skolledningen att frysa ut, ignorera och mobba barn som mobbar?? Är det verkligen en lösning som kommer att leda till något annat än kaos?
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 14:51:18 följande:
    Nä om det är många som "bara" håller sig borta och "bara" några som mobbar så vore det ett kanon om de som mobbar slutar och att de som hållit sig på avstånd vågar bli kompis med ts dottern utan att vara rädda att bli mobbade de oxå..
    Det är exakt det jag vill komma fram till!! Äntligen! Ledsen om jag uttryckt mig som ett skohorn. Om det är så att det är en minoritet så är det bättre att få den snälla majoriteten att våga ta kontakt, dvs, få dem att inse att de är flera tillsammans och att de inte behöver vara rädda för att ta kontakt! Det bör väl vara rimligt att prova det?
  • Mariohn
    Mariohn skrev 2009-10-05 14:55:46 följande:
    Det är exakt det jag vill komma fram till!! Äntligen! Ledsen om jag uttryckt mig som ett skohorn. Om det är så att det är en minoritet så är det bättre att få den snälla majoriteten att våga ta kontakt, dvs, få dem att inse att de är flera tillsammans och att de inte behöver vara rädda för att ta kontakt! Det bör väl vara rimligt att prova det?
    OCH det får man genom samtal! Jag menar inte att man ska ha samtal med enbart föräldrarna till de barn som mobbar utan med hela klassens föräldrar! alla ska få veta vad som pågår så att alla aktivt kan engagera sig för att hjälpa flickan. Kalla mig dum men jag hyser faktiskt hopp om att det i en hel skolklass finns en majoritet föräldrar som absolut inte står bakom mobbingen utan tvärtom!
  • Mariohn
    sofie3 skrev 2009-10-05 15:00:56 följande:
    Nix är inte för att frysa ut någon.. men när jag tänker på hur det borde stoppa är genom att hota och skrämma barnen med va som faktiskt kan hända om de fortsätter mobba. Och det jag skrev från början var att ringa upp föräldrar till barnen som mobbar, så föräldrarna först får en chans att banka in vett i skallen på sitt barn. Skulle mina barn mobba någon så vet jag inte va jag hade gjort, ruskat i vett i skallen tror jag. *menar ej ordagrant*
    jag vet inte om vi menar samma sak...Jag skulle vilja säga att man bör förklara för mobbarna vad deras beteende har fått får konsekvenser och vilka åtgärder som kommer att vidtagas. Att använda ord som hota och skrämma känns som att lägga sig på en tioårings nivå. Jag tror att det tar bra mycket mer skruv i en tioåring som kommer till insikt i hur illa hon/han gjort en jämngammal och dessutom tala om för honom/henne vilka konsekvenser det fått och vad som nu kommer att hända till följd av det än att bara hota och skrämma. Det handlar om att vara konsekvent.
  • Mariohn
    Glamrockare skrev 2009-10-05 15:17:47 följande:
    Fast o tala med mobbare är oftast inte lätt för tonåringar överlag har ofta en attityd. Saken är många ggr tycker jag att föräldrar tror inte på att deras barn kan mobba eller ens bete sig illa. När jag var mobbad dag ut o dag in i 6 år, varje skoldag i seeeeeeex år! såg jag aldrig hörde jag aldrig eller mina föräldrar av han mobbarens föräldrar o de verkade inte bry sig nämnvärt heller när klassföreståndarna prata. man måste agera som vuxna o kräva att det sker en förändring o gör det inte det så måste någon flytta på sig till slut o då skall det inte vara mobboffret som skall göra det utan mobbarnen skyffla skiten någon annanstans.
    läs vad jag har skrivit i tråden så ska du se att jag är på ditt spår. Jag är bara emot det som t ex straw föreslår nämligen att skolledning och andra vuxna ska gå samman och ignorera och mobba de mobbande barnen och skrämma och hota dem. Jag tror på en vuxen lösning.
  • Mariohn
    majess skrev 2009-10-05 15:18:32 följande:
    tyvärr tror jag faktiskt inte att det hjälper att berätta för en tioåring konsekvenserna av deras handlande....det vet dem redan och det är ju precis det målet de vill nå....så helt ärligt,ge tillbaka ,det är nog den enda medicin som fungerar så att de själva får känna på hur fruktansvärt det är,DÅ tror jag nog de kniper käft sedan.
    Ja säkert. Det kommer absolut inte bara att tysta ner mobbingen. De kommer garanterat att vilja vara med flickan på gympan och sitta med henne i matsalen och följa med henne hem efter skolan. För att inte tala om hur olagligt det skulle vara för skolledningen att börja mobba barn. Två fel gör inte ett rätt.
  • Mariohn
    majess skrev 2009-10-05 15:22:16 följande:
    ja det håller jag med om,för det är ju dessutom en onåbar situation att få till,jag menar,skolledning kan ju inte ens skydda 1 barn mot massa mobbare så hur skulle de kunna få stake nog att frysa ut flera?????
    hahaha
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?