Inlägg från: majess |Visa alla inlägg
  • majess

5års mobbing, vad gör vi för fel?

Iorlover skrev 2009-10-02 23:04:17 följande:
    Min älskade dotter är 10år. Go och underbar tjej! Lite blyg, försiktig och sinnet för lek kvar!Ända sen ettan har hon haft det svårt med kompisar. Då hon började 3an flyttade vi så hon bytte skola. Till en mindre skola, vilket visade sig vara lika illa om inte värre.Så då jag o min kille separerade så bytte hon i år skola ännu en gång till en stor skola.Vad händer? Jo, hon blir utan vänner, de puttar på henne, skrattar, säger fula saker, planerar fester utan att hon får komma osv osv.Idag ringde hon från bibloteket där de var med skolan o grät. De pickade på henne o puttades. Läraren hade sagt till henne att gå undan o ignorera. Hon säger med gråt i rösten att hon ska sätta sig o läsa dagstidningar för där ser ingen henne!Då brast det för mig! Hon ska faan inte behöva kliva åt sidan längre! Nu får det fan vara nog! Så idag har jag fixat en tid till henne med kuratorn, pratat med bup. Vi skulle även få komma dit.Igentligen tycker jag att de är de andra som borde få hjälp men jag måste göra vad jag kan för att stärka min dotter att orka o må bra.Vad gör man? VAd gör vi för fel?
    ANMÄL TILL SKOLVERKET OCH BARNOMBUDSMANNEN OMEDELBART!!!!!!!!!!!!
    det får fart på dessa fruktansvärt dåliga fröknar som inte ser ett ensamt utsatt barn utan bara till helheten!!!
    Jag lovar !det gör susen och dessutom svider det för skolan att få ett skadestånd på ungefär 200000 kronor......
  • majess
    jantingstrom skrev 2009-10-05 14:42:34 följande:
    tyvärr så handlar det inte om de beloppen ännu. tror det högsta som verkligen har betalats ut är strax under 90 000kr.. fast det är en del oxå..
    faktiskt inte.häromveckan fick Uddevalla Kommun punga ut med exakt 200.000 till en mobbad 10-årig pojke där skolan skyllde på att även den pojken hade"sina dåliga dagar"...
  • majess
    Mariohn skrev 2009-10-05 15:14:09 följande:
    jag vet inte om vi menar samma sak...Jag skulle vilja säga att man bör förklara för mobbarna vad deras beteende har fått får konsekvenser och vilka åtgärder som kommer att vidtagas. Att använda ord som hota och skrämma känns som att lägga sig på en tioårings nivå. Jag tror att det tar bra mycket mer skruv i en tioåring som kommer till insikt i hur illa hon/han gjort en jämngammal och dessutom tala om för honom/henne vilka konsekvenser det fått och vad som nu kommer att hända till följd av det än att bara hota och skrämma. Det handlar om att vara konsekvent.
    tyvärr tror jag faktiskt inte att det hjälper att berätta för en tioåring konsekvenserna av deras handlande....det vet dem redan och det är ju precis det målet de vill nå....så helt ärligt,ge tillbaka ,det är nog den enda medicin som fungerar så att de själva får känna på hur fruktansvärt det är,DÅ tror jag nog de kniper käft sedan.
  • majess
    Mariohn skrev 2009-10-05 15:19:58 följande:
    läs vad jag har skrivit i tråden så ska du se att jag är på ditt spår. Jag är bara emot det som t ex straw föreslår nämligen att skolledning och andra vuxna ska gå samman och ignorera och mobba de mobbande barnen och skrämma och hota dem. Jag tror på en vuxen lösning.
    ja det håller jag med om,för det är ju dessutom en onåbar situation att få till,jag menar,skolledning kan ju inte ens skydda 1 barn mot massa mobbare så hur skulle de kunna få stake nog att frysa ut flera?????
  • majess
    Mariohn skrev 2009-10-05 15:22:52 följande:
    hahaha
    Jag tog helt sonika bilen o jagade en unge som var taskig mot mitt barn upprepade ggr.bnär han tillslut kom en gång o tyket frågade vad min son gjorde o om han hade "kul"...då brast det för mig......jagade ikapp ungen som spelade boll med en annan o fräste både det ena o det andra...han vågade sig inte ens i närheten igen...skönt men ack så trist att ens behöva komma så långt i sin ledsamhet och frustration...
  • majess

Det som är så himla trist är att skolorna har (enligt dem själva...) ett sådant fokus på likabehandlingsplaner osv osv och när de pratar i kompis samtal (alla tillsammans) så låter det ju så bra.Men när det verkligen gäller och det finns ett aktuellt specifikt fall så är det inte annat än tillkortakommanden! Rektorer som först vill kolla med de andra i klassen hur dem upplevt ett barn som har så ont i magen att han ber sin mamma sms.a honom på rasten så att han inte känner sig ensam och som kallar bibliotekarien för sin bästa kompis......

• majess
    Glamrockare skrev 2009-10-05 20:52:34 följande:
    Nej o det är när man har gjort allt för att få ett slut på det o mobbaren ändå inte tycks fatta som man tvingar mobbaren att byta skola. Hjälper inte det borde det finnas antingen skolor för extra svåra elever eller att de helt enkelt inte får ta del av skolundervisningen.Vi måste sluta o dalta med brottslingar, mobbare osv i detta landet o låta dem stå till svars för det de gör.Ex. när jag var i usa som utbytesstuden så vid ett tillfälle av ingen anledning alls (där var jag ej mobbad) kastade en kille mat på mig (pommesfrits), jag kom inte ihåg exakt nu men jag sa nog till en läare som redan sett händelsen o sedan gick jag där ifrån. Jag trodde inget annat skulle hända för i mesiga Sverige hade det blivit ett aja baja o inget mer med det. Efter lunch hann jag mer eller mindre bara gå till min lektion när jag blev kallad till rekton som fråga mig vad som hänt och bad sedan om ursäkt och sa att detta skall aldrig upprepas igen. Killen som kastat maten var inte bara tvungen att be om ursäkt utan han blev också avstängd ifrån skolan i 2 dagar.
    helt rätt!! det är precis det som fattas här,lite stake i skolorna för att vara vulgär! ungar vet att de kan gå i princip hur långt som helst utan åtgärder mot dem o blir det en åtgärd handlar det om "hur kände du det när du tryckte ner Gustav i toan...." mjäk!
  • majess
    Glamrockare skrev 2009-10-05 21:01:19 följande:
    nej man kna inte tvinga barn att leka med andra. Men från en som sagt har blivit mobbad varje skoldag i 6 år och även fått mat kastat på sig. jag hade föredragit om jag var osynlig o inte hade någon alls en att våndas varje dag, min ätstörning (överätning/fetma) beror på vad jag råka ut för. jag har ett helvete för att någon annan andra var idioter.
    rent ut sagt förjävligt!!!! dessa jävla små as till mobbarungar,oftast är det ju oxå dem som det faktiskt finns ngt att anmärka på som mobbas...som vuxen har man ju lust att kliva in i kroppen på den stackarn som blir mobbad o ta över pratet och säga ett o annat om de som mobbar så de kniper käft.
  • majess
    lillekatt skrev 2009-10-05 21:19:42 följande:
    fast de mår ju också "dåligt"...
    INTE LIKA......o de är ingen ursäkt att bete sig som ett svin..
  • majess
    Glamrockare skrev 2009-10-05 22:04:14 följande:
    nej det gör de så ta mig fan heller, ja en o annan möjligtvis. Men nej det är de myterna som gör att offren får offra allt o ta allt o leva med allt. oh vad synd det är om alla mobbare de lider ju för de ha det så jävligt.
    Jag vet vad man skulle göra: man skulle ta bilen o köra efter dem medans de cyklar och varva motorn som fan(förhoppningsvis en v12) och köra efter dem tätt inpå tills de blir som harar.....
  • majess
    Iorlover skrev 2009-10-07 13:23:01 följande:
    Tack ska ni ha alla som skriver! Jag ska skriva här o berätta jag lovar!
    Visa dem att du verkligen inte kommer att backa!!! Om det inte reds upp NU så hota med barnombudsmannen,skolverk ,tidningar etc...det lär om inte annat få fart på dem!>Du ska veta att jag känner som sjutton med er!
  • majess

Jag blir GALEN på den där skolan!!!!!! Ge mig namnet på den så kan jag anmäla !!!!!!!! Jag skulle vilja tagit ett snack med den där fröken och rektorn!!! Fy på dem!!!!

• majess
    Iorlover skrev 2009-10-18 17:56:20 följande:
    Tack för eraa synpunkter på mailet. Ni tycker ungefär som jag. Och det känns skönt. Jag blev alldeles kall då jag fick mailet. Jag hade väntat mig stöd o förståelse. Och förslag på hur vi går vidare, istället kom detta. Jag vet att min dotter kan hon med. Men jag VET även att hon mår jättedåligt just nu och att det med all säkerhet beror på det varför hon är "vresig" Inte ett ord på vad han tänker göra. Som någon skrev att han bara konstaterade att han vet. Men sen då? Imorgon ska min dotter få träffa skolkuratorn och på Tisdag skolsköterskan. Vad tycker ni jag ska förvänta mig nu? Vad gör jag härnäst?
    Jag tror man måste vara väldigt tuff o konsekvent,annars försöker dem bara bolla med en,antingen ska du gå dit eller ringa,detta är så viktiga saker att mail är helt urbota dumt.Säg ifrån att alla barn kan vara vresiga o bete sig MEN hos din dotter finns det en ANLEDNING till beteendet,fråga rektorn o skolsyster om dem hade haft ett strålande humör om de blev mobbade på sin arbetsplats.....
    och inget barn skall bli mobbat pga vresighet för då kan du ju bara svara dem om de tycker att alla barn kan bete sig o skall alla barn då mobba alla???va nu tuff och stå på dig,säg till dem att du snart fått nog o att du kommer kontakta skolverket och barnombudsmannen om ingen drastisk förändring sker omedelbart!Lycka till!!!
  • majess
    Iorlover skrev 2009-10-18 17:56:20 följande:
    Tack för eraa synpunkter på mailet. Ni tycker ungefär som jag. Och det känns skönt. Jag blev alldeles kall då jag fick mailet. Jag hade väntat mig stöd o förståelse. Och förslag på hur vi går vidare, istället kom detta. Jag vet att min dotter kan hon med. Men jag VET även att hon mår jättedåligt just nu och att det med all säkerhet beror på det varför hon är "vresig" Inte ett ord på vad han tänker göra. Som någon skrev att han bara konstaterade att han vet. Men sen då? Imorgon ska min dotter få träffa skolkuratorn och på Tisdag skolsköterskan. Vad tycker ni jag ska förvänta mig nu? Vad gör jag härnäst?
    Jag tror man måste vara väldigt tuff o konsekvent,annars försöker dem bara bolla med en,antingen ska du gå dit eller ringa,detta är så viktiga saker att mail är helt urbota dumt.Säg ifrån att alla barn kan vara vresiga o bete sig MEN hos din dotter finns det en ANLEDNING till beteendet,fråga rektorn o skolsyster om dem hade haft ett strålande humör om de blev mobbade på sin arbetsplats.....
    och inget barn skall bli mobbat pga vresighet för då kan du ju bara svara dem om de tycker att alla barn kan bete sig o skall alla barn då mobba alla???va nu tuff och stå på dig,säg till dem att du snart fått nog o att du kommer kontakta skolverket och barnombudsmannen om ingen drastisk förändring sker omedelbart!Lycka till!!!
Svar på tråden 5års mobbing, vad gör vi för fel?