• miomion

spisskydd??

Vi har en spis med häll, och en 1 åring som går runt. Han når ännu inte upp till plattorna, men till knapparna. Jag tycker vi skall sätta upp ett spisskydd, så att han inte i en obevakad sekund sträcker sig upp och lägger fingrarna på plattan, ja än når han ju inte men om ett tag. Sambon menar att man får ha uppsikt hela tiden och säga nej, så lär han sig. Och att han itne sett så många som satt upp spisskydd.
    Hur har ni gjort, spisskydd eller säga nej och uppsikt? (det har man ju även med spisskydd givetvis men extra mycket när man inte har skydd)

• Svar på tråden spisskydd??
  • miomion

med spisskydd menar jag alltså sån där "skärm" framför plattorna. Ni som har barn runt 1-2 år riktar jag frågan till

• Pappa G

Vi hade just denna diskussion härom dagen.
    Vi känner väl lite att det där skyddet bara kommer att vara väldigt i vägen, bli skitigt fort, och trilla ner på golvet hela tiden..

• anirac1

Jag har iofs inga barn än.... MEN när väl sonen är så pass gammal så blir de spisskydd. FÖR även om man kollar så kan olyckor ske....

• Jamieolivia

Vårt spisskydd är jättebra. Det sitter fast och man torkar av det regelbundet så är det inte smutsigt. Det hindrar faktiskt matfett från att stänka på kläderna och det är också bra. Vår dotter gillar att pilla på saker och vi har givetvis uppsikt, men ibland måste man vända ryggen till...Vi känner oss säkrare med det.

• avlac

Självklart spisskydd. För mig finns inget altenativ. Man kan inte ha full koll i alla lägen och de små krabaterna är sjukt snabba plus att saker som är förbjudna bara lockar mer och då passar de alltid på i ett obevakat ögonblick.
    Sen är det inte bara att de ska akta fingrarna för ett grythandtag som sticker ut över kanten lockar också och jag vill inte vara ansvarig för ett barn som dragit en kokande kastrull över sig!

• 4805

Vi hade spisskydd ett kort tag tills sonen började använda det som handtag för att kunna klättra upp på spisen/diskbänken. När vi lagade mat och sonen kom dit sa vi akta dig det är varmt, han kände själv att det var varmt när han kom nära spisen och lärde sig att akta sig när vi sa till honom utan att han brände sig.

• avlac

Spisskudd är ivägen, typ, första gången man lagar mat med det. Man vänjer sig. .Klart det blir skitigt men det blir ju spisen oxå. Trilla ner på golvet fattar jag inte... Ett spisskydd ska skruvas fast. sitter det löst fyller det ju ingen funktion, då kan ju barnet dra ner det.

Dessutom finns spisskydd som är nedfällbara för att skydda vreden när man inte använder spisen. Mycket bra ifall man har barn som gillar att vrida på vreden.

• moriane

Har spisskydd o det är kanonbra! Skulle aldrig förlåta mig själv om sonen fick brännskador för livet. Bränna fingrarna är ju en sak, men få kokande vatten i ansiktet...HUA....

• Kaldorei

Jag ska hälsa din sambo, från min kompis, som ligger här bredvid i soffan, att hennes son brände sönder sin ena hand på en spisplatta, han har till och med fått göra hudtransplantationer och har fortfarande inte, efter 3 år full funktion i handen. Då hade deras spisskydd gått sönder och det väntade på att få ett nytt av vaktmästaren. han var 2,5 när detta hände, så det kan mycket möjligt även hända din lilla 1åring.

• miomion

Ni har övertygat mig ännu mer än jag var innan, sambon är fortfarande lite skeptisk om det behövs men det bestämmer jag att det gör.
    Nu är frågan VAR kan man köpa en??

Svar på tråden spisskydd??