Ansvar?
samba skrev 2009-10-01 10:28:25 följande:
Hej! Jag har två flickor på 3 och 7 år. Bor med en ny man (ej pappa till barnen) sen 1år tillbaka. Vi har haft många samtal om hur mycket ansvar han ska ta för mina flickor om tex nattning, köra till dagis, ha dom en kväll om jag tex vill åka iväg hemifån ett tag mm. Hur har ni det som lever i en liknande situation?Mvh SambaJag har sett det som att vi är en familj när vi är tillsammans. Och då har jag samma rättigheter och skyldigheter som de andra i familjen.
Jag skjutsar, hjälper till med läxor, ställer krav osv. här hemma. Men jag tar även egna små utflykter med eller utan barnen.
Så... som att vi är en familj helt enkelt.
Om maken måste göra något en kväll så är det självklart att jag inte bokar upp mig då utan att det är jag som är hemma och tvärtom.
Däremot är jag inte med på utvecklingssamtal och föräldramöten för barnen har två bra och engagerade föräldrar som tar hand om det

Så... jag tycker nog att ni inte behöver ha något "nattningsschema" i detalj men däremot en grundtanke över hur ni vill ha det.
Kolla hur era jobbscheman ser ut. Vem passar det bäst att lämna eller hämta på dagis.
Vilken kväll gör han något och vilken kväll gör du något - så att ni vet att den andra behöver vara hemma osv.
Tänk familj och hur ni ska få ihop det. Tänk inte "mitt och ditt" utan "vår familj".
Vad han än tycker har han valt en kvinna som har barn sedan tidigare. Det är ett paketpris kan man säga