• Mijjo

Ryggmärgsbråck/ MMC del 7

vid vilken ålder har era barn börjat sitta utan stöd? Hur har ni gjort när dom börjat visa att dom gärna vill stå? och vid vilken ålder har det varit?

Ebba är ju nu 8 månader om några dagar och kan varken sitta än mindre stå ,hon har ju inte styrka i nederdelen av kroppen,,hon kan när man håller henne liksom "hoppa" lite i knät, men inte med båda benen, och ena foten viker sig under...ska på första besöket till HAB den 8:de så jag ska ta upp det där ,men jag är lite nyfiken på hur ni andra gjort...

• Mijjo

hur ser stolen ut?

Rafiiki skrev 2009-09-30 14:13:21 följande:
    Mijjo: Vi hade en sån där bugaboo stol eller vad det heter. Den älskade I....Bara de kan hålla huvudet så funkar dom!Har kollat lite bilder och då satt I med stöd vid 6 mån och helt själv vid 8 månader!
  • Mijjo

ang det här med graviditet och folsyra, jag har idag träffat en genetiker i lund och enl han så är en "normal" risk att få barn med mmc, 1 av/200-300, men har man fått ett barn med mmc så är risken 1 av /30 !!!! och äter man extra folsyra så är risken ändå 1 av/50..... stor risk ändå...och det är bara öppna bråck eller bråck med tunn hinna man kan hitta på fvp,, men då är ändå risken för missfall 1% pga fvp.

• Mijjo

johlinn: hör med försäkringsbolaget, bilstolen räknas som krockad eftersom den var i bilen vid krocktillfället.... ni ska inte anv den ! vad var det för stol?

• Mijjo

Christina77:
    vi visste inget, jag gjorde ändå 6 extra UL ,men inte pga misstanke om MMC ,vi fick veta på förlossningen!
    Jag tänker så här :.. att om jag blir gravid igen så vill jag självklart veta om barnet har MMC och tänker då begära extra UL och om det behövs ett 3-D ul.
    Men tror inte att jag gör ett fvp eftersom det finns en risk för missfall, dessutom har jag hört av mina läkare att man kan bara hitta MMC som är öppna eller har en tunn hinna med fvp,det måste "läcka" ut vätska i fostervattnet för att fvp ska hitta det.Och ivårt fall hade ett fvp inte hjälp då vår tjej föddes med ett MMC med fettvävnad.

• Mijjo

Imorgon bär det av till Lunds sjukhus för ett nytt besök på neurologen och ny MR röntgen i narkos på lilla Ebba,,,är så nervös för att hon ska sövas...tänk om nått händer..

• Mijjo

tack, allt har gått bra ,hann inte ens upp till uppvaket innan Ebba var vaken, redo med att få hjälp å ta sig därifrån

vi åkte hem efter 2,5 timme!

• Mijjo

Några "snickar" tips fröken Wonka!

är den för låg? kan man rulla upp den på nått, kanske typ några brädor?

eller är den för smal? då kanske ni kan byta ut toaletten?

FrökenWonka skrev 2009-11-19 20:10:43 följande:
    baaaah. toooookig jag blir. Idag var vi på hab och hämtade nya toastolen.Sån där bra man bara rullar över toan. Pottan vi fått är visserligen kanon men han tömmer ganska fort och han gör en komplett tömning så känns smidigast att ha nåt som går rakt ner i toan så man slipper tömma och skrubba potta. Gissa hur mycket för liten stolen är??? 2,5 F***KING millimeter. Detta i den högsta inställningen som finns. Så nu står den bara här och skräpar och så måste vi vänta på nån lösning, alt få en ny toastol genom kommunen. Skrattretande.
  • Mijjo
    HKmamma skrev 2009-12-04 20:17:11 följande:
    Verkar funka fortfarande Hur är det med er alla? Vet nån hur det gått för Catmat?Hur gick det med blödningen Cherrybabe? Hade mycket blödningar med min äldsta, fruktansvärt varje gång.Hur går det med sprutorna Johlinn? K har fått sina skenor, världens sötaste minsta med nyckelpigor! Hon är så nöjd med dem på, nu vill hon bara stå och stå och stå, härligt. Vi har ett soff bord som hon står och håller sig i, funkar ok. Förstår inte hur hon ska kunna dra sig upp bara, men det får komma sen. K bli supersvettig om fötterna efter bara en kvart m skenorna, vad gör man? Hur många skenor har ni andra? Vi fick ett par utan klack men ska nog sätta på en klack så att hon kan ha dem med mockasiner istället. otympligt med skorna, hon bara fastnar i dem när hon gör sina kryp försök. Hoppas att ni alla mår bra och att ni inte är sönderstressade över julen ännu
    hur gammal är K?
Svar på tråden Ryggmärgsbråck/ MMC del 7