Inlägg från: guldrosen1 |Visa alla inlägg
  • guldrosen1

Sysslorna hemma??

Hej är lite nyfiken på hur ni har det med sysslorna hemma?
    Hur mycket gör ni om dagarna när ni är mammalediga eller pappalediga?
    Har ni höga krav på er?

• Svar på tråden Sysslorna hemma??
  • guldrosen1
    Gladhannapanna skrev 2009-09-27 20:15:24 följande:
    Jag är en riktig latmask! Tvättar oftast under dagtid, ibland på kvällarna. Lagar alltid middag, annars skulle det bli alldeles för sent. Handlar ibland.Städning fixar vi oftast på kvällar/helger. Jag tar toaletter/badrum och maken gör resten.
    Ja men det tycker jag låter vettigt, du är väl ingen latmask. Vet dom mammorna som inte gör nått hemma
  • guldrosen1
    pigglet skrev 2009-09-27 20:23:04 följande:
    När barnen varit bebisar har jag tyckt det har varit svårt att få tiden att räcka till. Eller - det handlar väl om prioriteringar också, vi har varit ute på olika utflykter lite för ofta kanske?Nu när barnen är äldre (2-7 år) räcker ju tiden på ett helt annat sätt. Jag gör det jag orkar och hinner, resten delar vi på. Jag tvättar, lagar mat, bakar. Min man städar ofta, åker till återvinningen. Vi turas om att handla.
    Jo men så kan jag också känna att om man åker iväg nån dag så hinner man ingenting hemma och då kan jag få lite dåligt samvete. Har väl lite höga krav på att det ska vara bra hemma.
  • guldrosen1
    Trollsländan skrev 2009-09-27 20:30:05 följande:
    Det är svårt att hinna med så mycket med två små barn, 20 resp 5 mån gamla, men jag försöker att vika ev tvätt, dammsuga om det behövs och att ha middagen klar tills min man kommer hem. Storhandlar gör vi tillsammans och städar ordentligt på helgen. Tvättar gör jag mest när barnen har somnat. När barnen är vakna känns det viktigt att vara med dem och inte 'ta' deras' tid till en massa 'onödigt'!
    Jo man måste ju få tid för barnen, det är ju faktiskt därför man är hemma. Jag ska försöka tänka lite mer så!
  • guldrosen1
    Ankissen skrev 2009-09-27 20:41:46 följande:
    Jag är hemma med två barn, Elliot fyra år och Ella fem månader. Våra dagar ser ut så här:Vaknar klockan 7Äter frukost, diskar och röjer i köket, klär på barnen och borstar tänder och så på stora, duschar och sminkar mig själv. När detta är klart lägger jag Ella. Klockan är vanligtvis runt 9 då.När Ella sover vilar Elliot och jag oss en stund. Han brukar se lite på 5 myror och jag surfar. Vi äter oxå lite mellis som jag fixar, knäckebröd med ost och gurka är en favorit. När Ella vaknar går hela familjen ut och går. Ofta till en affär och kompletterar det vi behöver för lunch. Väl hemma lagar jag lunchen och lägger Ella igen.Efter lunchen röjer jag i köket igen. Ofta hinner jag tvätta nån maskin, vika tvätt och lägga in när Ella sover. Nån dag i veckan byter jag lakan i sängen. Två dagar i veckan badar Elliot och då städar jag toan samtidigt. På kvällen när mannen visserligen är hemma, städar jag alltid lekrummet tillsammans med sonen. Tycker mycket handlar om mat, kök, disk när man redan har ett stort barn hemma. Fasen så mycket tid jag tillbringar i köket... Sen ammar jag x antal gånger under dygnet med...
    Du verkar ha fullt upp hela dagarna, jo det är ju mycket tid i köket, så kan jag också känna
  • guldrosen1
    Ankissen skrev 2009-09-27 20:50:22 följande:
    Min man gör desto mer under helgerna. Denna har han bakat tre sorters bröd, gjort plommonmarmelad och hallonsylt. Han har även stått för lunch och middag båda dagarna. Och gett mig sovmorgon och klippt gräset...
    Å vad härligt!
    Jag tar mycket under helgerna också eftersom vi renoverar huset.
    Men idag har vi varit och badat och varit ute på en promenad tillsammans. Härligt att inte bara ha krav på sig någon dag!
Svar på tråden Sysslorna hemma??