• Leiben

p-piller och synka kroppen?

Hej!

Fick just mens efter det sista IVF-försöket. Nu är det ÄD som blir nästa steg.

Jag har en fråga här angående hur man synkar kroppen med donatorn och hur lång tid man behöver på sig att samsynka. Jag försöker planera en äggdonation kring jul och undrar om det är möjligt .

Hur länge har ni planerat innan? Hur exakt passade planen (när bokar man resan)? Tar man p-piller och börjar man iså fall på sin första mensdag? Är den första cykeln liksom kortare då?

Vi har haft mejlkontakt med en klinik som vi gillar men de skriver just att det kan vara lite knepigt att synka och att det är lättare med frysta embryon. Frysta embryon har lägre chans va?

tack på förhand!

• Svar på tråden p-piller och synka kroppen?
  • Rödhåriga tjejen

Hej! jag gör just nu min första ÄD, så jag har inte svar på alla dina frågor, men på några.

Jag har förstått att det är individuellt hur man nedregleras inför en ÄD. Jag fick äta p-piller en menscykel innan jag började med ÄD-medicinerna.
    Jag tog då första p-pillret på mensens första dag (v.33).
    Det var 21 p-piller på kartan. Jag skulle ta 20 st.
    På dag 21 tog jag istället en nedregleringsspruta Zoladex (köpt i Riga). Sedan avvaktade jag mensen. Det tog 5 dagar innan den kom.

När på cykeldag 7 i denna menscykel gjorde jag sedan ett VUL och kollade att slemhinnan var tunn och att inga äggblåsor var på gång. Det såg bra ut.
    På cykeldag 8 började jag med östrogentabletterna Progynon. De tar jag fortfarande har nu tagit dem i 11 dagar. På måndag har jag mitt planerade VUL nr 2. Ser allt bra ut då kommer ET att kunna ske under v.41.

Så jag vet ännu inte hur väl den preliminära planen föll ut. Jag får under nästa vecka ett mer exakt datum för ET. Så själva resan mm får man boka med väldigt kort varsel. Så verkar det vara för många andra jag läst om här.

Det är större chans med ett embryo som INTE varit fryst. Det var de tydliga med på AVA i Riga. Så jag tycker INTE du skall gå med på frysta embryon.

Hoppas detta gav dig lite svar.

Lycka till!
    Rödluvan

• Leiben

tack för svaret.

det jag undrar över egentligen är hur lätt det är att synka cykeln med donatorns cykel? Du blir alltså nedreglerad. stannar man nedreglerad tills det är dags?
    min klinik som jag har kontakt med skriver att man bara kan synka kropparna "up to a certain point". stämmer det?

• Rödhåriga tjejen

Jag är ingen expert, men som jag förstod det på AVA Riga så synkar de donatorns cykel efter mottagaren till största del. Dvs donatorn blir också nedreglerad. Hon börjar sedan med sina injektioner för att bilda ägg när man sett att mottagaren är redo. (Dvs i samband med att mottagaren gör sitt andra VUL.)

Sen när det närmar sig äggplock hos donatorn så är mottagaren redo och väntar in donatorn. Dvs mottagaren fortsätter äta östrogentabletterna.

Ang nedregleringen så verkar den injektion Zoladex jag fick under hela tiden (4-6 veckor enl vad jag hört) fram till ET. Under den tiden har man börjat äta östrogentabletter som bygger livmoderslemhinnan.

Om din klinik skriver så, så stämmer det säkert. Jag antar att det de menar är att de kan synka donator och mottagare så långt det är möjligt på konstgjord väg.

• crijo

Hej!
    Jag är oxå mitt i behandlingen. Jag har tagit 21 dagar ppiller, sedan Zoladex sprutan. Börjat med östrogen piller 3 dagar senare. Jag har ätit dem i 2 veckor nu och väntar på beskedd från Riga.
    Jätte nervös...
    Hur går det Rödluvan71?

• Maria68

Jag har fått äd behandling i sverige.Har ju knappt äl själv.Vad jag fattar så är p-piller endast för att förhindra äl.Jag började äta på mens dag 1.i 21 dagar sedan bara vänta på mensen.tog bara 3½ dag.då fick jag börja äta femanest.Och efter 8 dagar var jag på koll av slemhinnan.4 dagar senare var det äp på donator.Då började jag med progesteron vagitorier.Sedan insättning 2 dagar senare.Men det är väl olika behandling beroende på klinik och kvinna...?? men jag vet inte allt säkert.Trodde ju också p-piller var för att nedreglera.men läkaren sa till mig att det var skillnad.har ju gjort icsi och då sprayat ned mig.Lycka till!

• Maria68

Glömde ju.....så de synkade mig med donatorn.För hennes behandling är ju längre.om det inte blivit äp på måndagen hade jag ju bara fortsatt med femanest ett tag till.

• Rödhåriga tjejen
    crijo skrev 2009-10-28 13:22:31 följande:
    Hej!Jag är oxå mitt i behandlingen. Jag har tagit 21 dagar ppiller, sedan Zoladex sprutan. Börjat med östrogen piller 3 dagar senare. Jag har ätit dem i 2 veckor nu och väntar på beskedd från Riga.Jätte nervös...Hur går det Rödluvan71?
    Vad spännande! Hoppas allt går bra för dig!

Jo, för mig har det gått otroligt bra!! Jag har blivit gravid. Jag kan knappt tro att det är sant... På onsdag skall jag på det första ul och hoppas få se hjärtan slå. Efter det kanske jag vågar tro att det verkligen är på riktigt.
  • Vitros

har en liten fråga ifrån "den andra" sidan, vet ni om era donatorer har ätit P-piller också?
    Hur synkar man i hop donator med mottagare, har ni fått information om donatorn som "ser ut si och så" etc och kunnat välja eller får ni blint ägg i från någon?

Ska på läkar/kuratorsbesök snart för att donera och funderar lite kring hur gången faktiskt är :)

• Rödhåriga tjejen
    Vitros skrev 2009-11-02 22:30:45 följande:
    har en liten fråga ifrån "den andra" sidan, vet ni om era donatorer har ätit P-piller också?Hur synkar man i hop donator med mottagare, har ni fått information om donatorn som "ser ut si och så" etc och kunnat välja eller får ni blint ägg i från någon?Ska på läkar/kuratorsbesök snart för att donera och funderar lite kring hur gången faktiskt är :)
    Tack för att du skall donera! Det betyder otroligt mycket för oss som behöver hjälp.

Jag har inte gjort behandling i Sverige, så jag vet inte hur gången är här.
    På denna sida kanske du kan hitta lite mer info:
    www.karolinska.se/sv/Verksamheternas/Kliniker--enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Aggdonator/

När jag fyllde i pappren för att stå i kö i Sverige fick vi fylla i uppgifter om våra utseenden, min man och jag. Så någon form av matchning av utseende görs.

Hoppas någon av de andra kan ge dig fler svar.
  • Coriander

Jag håller just nu på med att donera ägg. Jag synkades ihop med mottagaren under 1,5 månad med p-piller. Åt alltså 1,5 karta piller. Men människor är ju alla unika och ibland spelar ju även kroppen spratt och hur länge det exakt tar för varje donator och mottagare att synkas ihop tror jag är väldigt individuellt. Men här är i alla fall hur länge min resa med paret som mottar mina ägg har gått:

Började med p-piller 25.9
    Slutade med p-piller 1.11
    Börjar med Puregon 4.11
    Äggplock 16.11

Då har det under resans gång blivit en veckas fördröjning.
    Skulle säga att det blir nog lite tajt om hela proceduren ska ske innan jul..men inte är det omöjligt. Men som sagt, det kan alltid komma överraskningar på vägen som varken donator eller mottagaren kan påverka.

Ett stort lycka till i alla fall!! Berätta gärna hur det går för er.

Svar på tråden p-piller och synka kroppen?