Inlägg från: vilda78 |Visa alla inlägg
  • vilda78

För oss som har barn med män i fängelse del 13

Hejsan ni alla!!!

Jag vet inte om jag är så mycket till hjälp men... så här är det:

Jag och min man har båda avtjänat långa fängelsestraff och jag kan gärna stöta hjälpa till och svara om jag kan.

Ni når mej på min blogg vilda78.blogspot.com

Min blogg handlar om mej och min man och våra sex barn, livet före anstalt och livet i anstalt om om kampen här och nu när det är en stor kamp om överlevnad när man bor i ett litet samhälle.

• vilda78
    Wilde skrev 2009-10-18 14:11:56 följande:
    Ot, men har kollat in din blogg lite. Förstår det som om ni avtjänat fängelsestraff pga grov misshandel och stöld? Har ni arbete nu, ngn utbildning? Förstår inte hur ni kan ha 6 barn, om ni inte kan ta hand om dem och vara bra förbilder för dem. Blir irriterad, och hoppas att de trots allt har en trygg uppväxt med bra förebilder så de har en ärlig chans till ett bra liv. Jag har erfarenhet av föräldrar som var missbrukare/kriminella. Man har inte samma chans som andra barn till en bra uppväxt.
    Kul att du tittade in, ja vi har avtjänat våra straff för dessa grova stölder (51 styckern) plus grov misshandel. Min man har praktik för tillfället har han som e.v leder till anställning (vilket jag hoppas)
    Ja vi hade fyra barn innan vi "åkte fast" så att säga och sen har vi fått två pojkar också en född augsti 07 och en pojke augusti 08. Jo vi tar hand om våra barn jag vet inte varför du skriver "om ni inte kan ta hand om dem och vara bra förbilder"
    vi försöker ju göra vårat bästa vi också. Men det är tufft när man bor i ett litet samhälle och kampen blir svår om att överleva.
  • vilda78
    Wilde skrev 2009-10-18 21:19:54 följande:
    Men om ni tar hand om era barn, varför är då soc inblandat och hur kan du påstå att ni tagit hand om dem om ni båda suttit i fängelse för stölder/misshandel? Så uppträder väl inte en stabil/trygg/mogen förälder? Förstår inte tankegången om man väljer att skaffa fler barn när man redan har 4 st sedan innan, går på soc och suttit i fängelse. Förstod ni inte att det var fel att misshandla och stjäla eller vad? Ni har 6 barn nu, hur klarar ni av att försörja dem och er om bara en av er har jobb, och bara praktik dessutom? Har du planer på att utbilda dig/skaffa ett jobb? Ursäkta om jag lägger mig i, men är bara intresserad av hur du resonerar. Läste din blogg och du verkar ju bara ha gått högstadiet och sedan inte jobbet, eller har jag fel? Klart att alla kan begå misstag, jag dömer ingen. Men att välja att skaffa barn när man sitter i en sådan sits, det tycker jag är egoistiskt.
    Vi lever i ett sånt litet samhälle och hatet är stort mot oss som du märker, samtidigt så finns det en massa underbara människor hela tiden. Vi blir ständigt anmälda på soc, oftast anonymt, tyvär och då påstår man till femtio procent om att det är värre än vad det är. Har tagit hand om dom före och efter anstalt men under var sämre. Dom fanns i ens tankar och i hjärtat! Klart vi förstår att det är fel att stjäla och misshandla, men är man i ett beroende så är man. Vi har sonat våra brott och gör det en i dag p.g.a det lilla samhället vi lever i. En gång dömd alltid dömd!!!
    Näää i dagens läge planerar ingen att utbilda sej p.g.a omständigheter och överlever gör vi som så många andra på normen hos soc, tyvär.
    Sen tycker jag att vi har lika mycket rätt att skaffa barn som dej, din granne, och den till vänster på bussen och kungen själv!
  • vilda78
    Wilde skrev 2009-10-19 20:35:31 följande:
    Har du funderat över varför ni blir anmälda hela tiden? Tror inte att folk anmäler utan att ha en orsak till det. Jag personligen förstår inte att man kan välja att skaffa barn när man lever destruktivt och inte prioriterar barnen framför droger. Det är inte att välja det bästa för barnet, att ge det en trygg framtid. Klart att alla har rätt att skaffa barn, det är trots allt en mänsklig rättighet- men frågan är om alla är lämpliga att bli föräldrar. Kan man inte ta hand om sig själv ska man inte skaffa barn anser jag. Och är man missbrukare, kriminell, inte har någon som helst utbildning, inget jobb och lever på soc; anser du då att man kan ta hand om sig själv då och är en lämplig förälder? Vad menar du med att "ingen planerar att utbilda sig i dagens läge pga omständigheter?" Så du menar att det är bättre att vara outbildad och arbetslös än att ta ett lån för att studera? Har du ens tagit upp saken med soc, för de hjälper säkert till om intresset finns för att förbättra situationen för dig och dina barn.
    Ja jag har funderat över varför vi alltid blir anonymt anmälda och det är p.g.a svartsjuka, avundsjuka och en tro visa har att det är som för, du kanske inte vet hur det är i en liten by. SOm jag säger en gång dömd alltid dömd, det spelar liksom ingen roll hur bra det går så får man endå höra något. Man får nog bo i edsbyn för att fatta det här!
    Sen vet du att det finns orsaker till varför man hamnar som man gör också finns en barndoms och ungdomstid också och faror som lurar på vägen.

Vi är inga missbrukare och vi lever inget kriminellt liv i dag, tyvär svårt med jobb här och många är arbetslösa och finns det ett jobb så söker minst sju åtta hundra samma jobb och folk vet vem man var och därför svårt att komma in på något jobb, utbildning har vi säger jag ju min man är utbildad inom trä och jag undersköterska och ja vi lever på socialbidrag fläckvis dom skjuter upp till norm det som fattas och svaret på din fråga blir då JA JAG ANSER ATT VI TAR HAND OM OSS SJÄLV OCH ÄR LÄMPLIGA FÖRÄLDRAR! Thats it!

Det jag menar med att ingen tänker utbilda sej i dagen läge ligger till som följer att min ev har jobb från Januarie och jag har redan studielån på 95 tusen eftersom ja utbilda mej som undersköterska hösten -98 och jag har ett dåligt mående och det viktigast i dag är att försöka må bra och se till så att barnen mår bra. Men det kanske du inte förstår.

Häng gärna med i min blogg vilda78.blogspot.com jag håller mest till där och där kan ni som undrar få en massa svar om ni väljer att komentera hoppas vi ses där.
Svar på tråden För oss som har barn med män i fängelse del 13