• meesa

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Heather: Här är också mycket trots periodvis. Och jag, precis som du, tappar ibland tålamodet och gapar på Bianca, TROTS att jag vet att det inte gör saker bättre utan snarare sämre. Men vi är ju bara människor och ibland tar tålamodet slut (så försöker jag peppa mig själv när jag har dåligt samvete) Och så brukar jag vara rätt bra på att samtala med Bianca efteråt om vad som blev fel, varför vi blev arga på varandra och så brukar vi säga att vi älskar varandra mest av allt i hela världen.. En klok pappa i en fin blogg (www.hejaabbe.com) skrev nåt om att barn lever i nuet, inte i senet, och det försöker jag tänka på. Det gör det hela liiite lättare att stå ut ibland

• meesa

Yoysen: De lämnar ju ett tomrom efter sig när de går bort.. Hur är det med din farmor??

Här rullar bröllopsplanerandet vidare. Kort är beställda och idag ska jag träffa vår "weddingplanner" (vår granne har massa kontakter i festbranchen, så han hjälper oss med det mesta) för att bestämma lokal. Sedan blir det väl till att boka vigsel antar jag. Vill inte göra det förrän jag vet var vi ska vara någonstans. (Det blir borgerligt om jag glömt berätta det)

Daniel är bortrest hela veckan, mässa i Stockholm. Själv tycker jag väl egentligen att det är rätt okej. Det händer ju så sällan. Men Bianca mår väldigt dåligt när hon vet att han ska vara borta länge, och det skär i hjärtat att se henne så ledsen. Dessutom glömde hon sin snuttis idag när vi körde till förskolan och det var väl en smärre katastrof. Det var NÄSTAN så att hon följde med hem igen, men hennes goa fröken tog henne i famnen och så vinkade de i fönstret när jag gick. Min lilla plutta, det är inte mycket som får henne ur balans så. Som tur är ska vi åka till Skåne på torsdag eftermiddag, och det kommer skingra hennes tankar lite eftersom vi ska hitta på massa roliga saker där..

• meesa

Foodji: Plåster? Bandage om handen resten av "livet"? Eller ta tillfället i akt och prata om amputationer (borde inte fingret gå att limma dit med sekundenkleber eller annat superlim?)

• meesa

Oj.. inte illa att fortsätta vara go och glad då. Lille Ludde, då är det nåt starkare än kåvepenin han får nu??

• meesa

Masken: Vi har bestämt oss för att inte vaccinera. Vår första spontana känsla var samma som Mats, att vaccinet är inte tillräckligt testat. (Jag tänker på tex neurosedyn..) Efter mycket googlande, diskuterande och funderande står vi fast vid vårt beslut. Jag har uppfattat det som att det är en "vanlig" influensa, men att den inte gått på länge och pga att folk saknar antikroppar så kommer fler bli sjuka. Jag har inte kunnat hitta några egentliga fakta för att denna flunsa skulle vara farligare än andra flunsor och därför väljer vi att avstå. Jag tycker absolut att riskgrupper ska vaccinera, och även tex sjukvårdspersonal men jag är inte rädd för att vi ska dö eller få allvarliga konsekvenser om vi blir sjuka. Det är vår ståndpunkt. (och låt mig inte gå igång om media, stora bolags profitering på media, källhänvisningar och källkritik för då kan vi hålla på i evigheter .-D)

• meesa

Hej hopp. Vad har ni för er flickor? Inte mycket till liv här över helgerna
    Själv har jag varit o hälsat på mamma en sväng. Packade in kidsen i bilen och drog till Skåne i torsdags. Det var skönt att komma hemifrån lite, men jag längtade ändå hem och åkte hem igen på lördag kväll. Daniel kom ju hem på natten mellan lördag och söndag (eller ja, natt och natt, klockan fyra kom han hem, det är väl mer morgon va??) och då var det skönt att redan vara hemma istället för att stressa hem på söndagsmorgonen.
    Idag ska jag försöka hitta energin till en städning. Har en massa tvätt att ta hadn om, och så behöver jag plocka undan lite i hallen. Det är egentligen inga stora saker, men har känt mig lite hängig och nere sista tiden och då är det lätt att sånt blir stående. Ikväll ska jag iaf iväg och svettas, det är en hel vecka sedan sist, så det ska bli riktigt skönt att få en stund för sig själv.. Och nästa onsdag sticker vi iväg på weekend i Tyskland. Vi ska gå på Weinachtsmarkt, äta god mat och julshoppa i största allmänhet. Det kanske kan ladda batterierna??

• meesa

Många tunga inlägg sista dagarna. Jag kan bara hålla med. Det ÄR ju verkligen så att man måste hjälpas åt för att det ska funka, och det är det som är felet hos oss också. Precis som Maskens Mats så är min karl HELT SLUT när han kommer hem från jobbet. Eftersom det är hans egen företag måste han ju vara 100% skärpt när han är där och de har ökat så mycket i omsättning att personalen inte riktigt räcker till (och ja, de har anställt, två och en halv tjänst bara detta året) och därför orkar han knappt lyfta gaffeln till munnen när han kommer hem. Än mindre orkar han dammsuga, plocka undan disken, vika tvätt eller städa upp barnens leksaker. Sånt som jag skulle vilja ha hjälp med, eftersom det är såååååå enformigt och det lätt blir stående nu när Milton kräver mer uppmärksamhet på dagarna. (nej, det är inget jag fixar när han sover middag heller, han sover 3x20-30 minuter per dag, då har jag "rast" )
    När jag ser hela huset fallera, det står disk lite överallt, tvättsugan svämmar över och lakanen inte har blivit bytta på flera veckor, då blir jag lite ledsen och nere, gnäller på min man, han ignorerar mitt gnäll och jag blir än mer trött och matt. Det är en spiral som vi går igenom lite då och då, och det BLIR bättre. Ibland rycker han upp sig, ibland finner jag ny energi att "stå ut" med hans j--la Dentalringen (hans dröm och livsverk ) och så tar vi oss framåt. Vi älskar varandra och det är ju det allra viktigaste.

Fröken T: Förstår att detta året inte kvalar in i kategorin Bästa-året. Du har fått mycket att bära. Ibland önskar man nästan att man var religiös så man lite nonchalant kunde säga att man aldrig får tyngre börda än man orkar bära, att det finns en mening med allt och efter regn kommer solsken. Men vad hjälper det här och nu?? Det är bara tomma ord såklart och jag hoppas och tror att det finns någon som lyssnar och stöttar när det behövs.

Sarek: Ibland känns det lite "fjuttigt" att gnälla om småsaker när andra har det mycket värre. För mig är din situation med långa nattvak tusen gånger tuffare än min "gnällvardag" och då blir det lätt så att jag inte säger nåt alls. Men det är väl helt enkelt så att vi alla bär våra ok, och ibland blir de lite väl tunga. Jag ska försöka tänka på dina ord och prata lite mer och lite oftare..
    (Nu låter jag som att jag är jättedeprimerad, det är jag inte! Jag är i grunden en positiv människa och jag brukar hitta glädjeämnen i allt. Nu är det bara en vecka kvar tills vi åker iväg lite, och då kommer allt kännas tusen gånger bättre igen!!)

Masken: Hotellövernattning och roomservice lät inte helt fel. Kanske ska göra samma sak jag med.

Yoysen: Du har ju turen att ha ett jobb som du trivs på. Trevlig chef har du med.. (för den som eventuellt skulle ha missat det så jobbar ju yoysen hos min svärfar)

• meesa

Jag råkar veta från säker källa att Saga hade en mycket bra dag igår. Men vi skickar också ett grattis

• meesa

Jag älskar ju julen, så här har planerandet pågått ett tag. Imorgon ska Daniel få krypa in i källaren och hämta ut mina stora adventsstjärnor som jag köpte förra året. Vi åker ju till Tyskland på onsdag så tänkte adventsfixa imorgon så det bara är att krypa upp i soffan med en glögg och mysa på söndagkväll när vi kommer hem.
    Jag har dessutom köpt Ernsts julbok och fått lite inspiration. Jag hoppas på en kall december, då har jag tänkt göra islyktor. Och så tipsar han om fina "granar" man kan göra själv, och så var där ett recept på vit tryffel och... jag tycker ju som sagt att det är roligt, så i år blir det nog mycket pyssel och bak här hemma.
    Lite ledsen är jag över att vi inte hann göra ordning trädgården i år (för tex så är vår entré så ful att ingen gran i världen kan göra den välkomnande just nu..), men man kan ju inte få allt..
    Vad ska ni ge era barn i julklapp? Jag har bokat biljetter till "Pippi firar jul" på Lisebergsteatern den 27 dec, så hon får de biljetterna av oss. Hon får änså så mycket grejer av alla andra. Skridskor har jag tänkt på också.

• meesa

Foodji: Klart Ken ska ha en snopp.. De där leksakstillverkarna är rätt roliga egentligen Men Biancas dockor har "inbyggda" underkläder, det har löst problemet rätt bra tycker jag.

• meesa

Känner mig lite duktig idag. Mitt fikabesök lämnade återbud så då hade jag helt plötsligt en hel dag för mig själv. Så jag passade på att dammsuga, torka några lister, finvika handdukarna inne i badrummet (ni vet, sådär snyggt och prydligt, så det ser lite stylat ut..) tvätta ett duntäcke, klippa granris och ta in till vedkorgen resp. lägga vid ytterdörren, sätta upp ny gardin i köket, vika tvätt och lägga in i garderoberna och gå ut i boa för att hämta in ny ved och grönsaker från frysen där.. Det är mer än jag ibland gör på en hel vecka
    Nu sitter jag och funderar på om jag ska vänta tills Daniel kommer hem och skicka in honom i förrådet efter adventsprylarna, eller om jag ska göra det själv nu när jag ändå är igång

• meesa

Eliva: Vi var på Junibacken i somras och såg två teaterföreställningar som Bianca fullkomligt älskade. Den ena var Pippi, och det pratas fortfarande om dessa teatrar nästan varje dag. Så jag känner mig helt trygg i förvissningen att biljetterna jag köpt kommer bli en mycket bra julklapp åt henne

Nu är vi hemma igen från Tysklandshelgen. Det har blivit mycket shopping, massor av god mat och umgänge hela familjen. Nu är jag laddad till tänderna med inredningsideer och julklappstips

• meesa

Mmm, här går jag och myser med Tommy Körbergs lena röst sjungandes julsånger och glöggen är varm och god. Stjärnorna lyser i fönstren och jag ska börja slå in Biancas paket till hennes paketkalender så fort hon somnat. Här kommer det vara julkänsla hela december, det är jag övertygad om..

• meesa

Masken: Vad roligt att höra lite goda nyheter
    Jag nästan helammar fortfarande (har en tuttglad kille), samtidigt som Milton äter mycket vanlig mat, så han har gått upp rätt mycket i vikt tror jag. Han har iaf börjat få lite bebishull äntligen. Vi ska inte till BVC förrän efter nyår så ska bli spännande att se vad de säger.
    Vi sänkte sängbotten till mittenläge när han började vända sig över till mage. Sen tänker jag sänka till nedersta när han börjar ställa sig upp i sängen, men det gör han inte än iaf, tack och lov. (Fast det är bara en tidsfråga, han drar sig upp mot stående på det mesta när han är på golvet och kryper runt.)

Hur går det med julkänslan för er andra? Jag har fått till det rätt mysigt här hemma med lite pynt, textilier och lite julblommor. Det går ju i rasande fart mot lucia nu, så det är dags för lussekattsbak i helgen tänkte jag.

• meesa

Även vi sänkte sängbotten igår. Det var nämligen en mycket nöjd liten, stående kille som mötte min blick över spjälorna igår vid förmiddagssovningen Det går så ruskigt fort nu. Det var inte länge sen lillkillen bara var en liten hjälplös varelse som inget kunde, och nu har jag honom överallt i hela huset. Snart äter han väl med kniv och gaffel med

• meesa

Yoysen: Nej, så där kan han ju verkligen inte ha det. Även fast han är en go och glad kille så ska han ju inte gå runt med ständig öroninflammation. Hoppas de löser det fort. Lille gubben, ge honom en puss från oss.

Lilla Lila: Bianca är också kräsen, men jag är numera benhård. Äter hon inte maten så får hon vara hungrig. Det har varit väldigt mycket tramsande med maten här hemma nämligen och hon satte i system att inte äta middagen för att sedan äta smörgås/frukt/yoghurt odyl bara en liten stund senare. Det blev ju ohållbart, så det fick vi sätta stopp för. Det är väl samma lösning som får gälla för dig skulle jag tro. Sätt hårt mot hårt. Linus är en smart kille, det är bara att du berättar spelreglerna för honom

• meesa

Hehe, det kanske är så att jag och Lilla Lila lagar äcklig mat (eller som de säger på Biancas förskola: "jag älskar inte detta")

• meesa

Hej hopp, har ni alla haft en bra helg? Det har iaf jag haft. Vi hade goda vänner på besök i lördags. Vi åt fondue och hade det mysigt och sedan försvann männen och barnen ut till badtunnan.
    Igår hjälpte Daniel sin pappa att montera en värmepump i deras sommarstuga, så jag och barnen var hemma hos hans mamma under tiden och gjorde absolut INGENTING. Det brukar jag normalt sett inte gilla, jag vill gärna "göra något" men igår var det vara såååå skönt. Sedan var vi på en kortare lussefika hos Yoysen och jag passade på att kila över till hennes mamma och titta på tygerna till den nya inredningen i båten Vi låter tillverka dynor och klä om stolar, lägger in matta och syr upp nya gardiner. Det blir så himla tjusigt och båten får sig ett riktigt lyft. Det ska bli roligt att se det färdigt.

Idag är det lussefirande på förskolan men innan dess ska jag och en kompis ta en riktigt skön långpromenad i vintervädret. Ha en underbar dag allihop.

• meesa

Masken: Jag sparar på streckkoder åt dig, var det bara nestle du ville ha? Och hur mycket behöver du? Det är naturnes och färdig välling-koder.

Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer