• masken

Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer

Hej! ville bara säga att jag lever vidare även i denna tråd... och tack för meddelandet meesa, men jag hade allt hittat hit ändå, har bara inte fått tummen ur att skriva.

Yoysen: Tänkte ungefär detsamma som sarek (o klocka meesa) innan jag läste vad de skrivit, hoppas att det går över lika snabbt som det började. Har ju haft det jobbigt med Pontus under sommaren, men nu går det bättre igen även om han fortfarande kräver sitt såklart. Har dock inte varit några problem med dagislämning osv, men det är ju ett ställe han måste gå till och även om du skulle ge honom ledigt en vecka nu när du ändå är hemma så skjuter man nog bara upp problemet... fast det låter som han behöver ett break och bara vara? Hur har det gått resten av veckan? KRAM!

Jag hade gärna träffats ändå på söndag, men när jag såg att det blev inställt bokade jag upp mig på annat med familjen.

• masken

Vad gäller aktiviteter så har jag funderat över att gå på Hoppis o Skuttis med Pontus på helgerna, men väntar nog till våren då jag har slutat amma förhoppningsvis - men han går ju i kyrkans barntimmar 3 timmar varje måndag, och sen är det 5 timmar på dagis tis, ons - o tors... så fredagar tycker jag att han bara ska få vara. Har dock inte ångrat en sekund att jag anmälde honom till barntimmarna, han älskar att gå dit, och tycker bättre om det än dagis för där behöver man inte gå ut 0 ta på sig sina kläder själv för det är så jobbigt, och då kommer jag sist (citerat pontus:) Sedan tycker han det är roligt att ta med sig frukt - matsäck som dem äter medan fröknarna läser - han har även börjat sjuna "Gud är god mot mig" hemma, men det tycker jag absolut inte gör något, för vi är ju trots allt kristina, men vi pratar ju aldrig om sånt hemma med våra barn nuförtiden tror jag. Det är bara under samlingen/sångstunden sen är det fri lek o pyssel också!

Ni som har småttingar hemma, hur har ni gjort för att få ihop matintroduktion med allt annat i vardagen- för jag antar att alla mer eller mindre har börjat ge smakisar nu? Tiden går ju så fort. Sofia fick börja smaka gröt för 2 veckor sedan, o har sen fått en portion till kvällsmålet - sen gav jag potatis som jag ökade succesivt under hela förra veckan i hop med amning efteråt - denna veckan palsternacka - men jag tycker att det är ett himla meck att få in det - blir liksom ett moment ytterligare- sen ska vi ha mat, känner att amning är himla praktiskt trots allt, men hon gillar smakisarna och verkar intresserad och då kan man ju tydligen ta tag i det redan efter "4 mån-dagen". Kommer knappt i håg hur jag gjorde med Pontus men jag tror att jag bara gav gröt på kvällen, men enligt BVC skall inget amningsmål tas bort, utan det andra ska fungera som komplment. Jag får väl helt enkelt slabba vidare...

Foodji: Stackars saga, men som du fått besked om finns det inte så mycket att göra mer än att hoppas att dagarna och tiden går fort så är hon snart bra ska du se !

Minttu: GRATTIS, vad spännande... då var dem allt nöjda med dig trots allt, det var väl som Idol - för många bra sökande helt enkelt!

• masken

Tack för era kommentarer/synpunkter... undrar även om ni har börjat sätta era bebisar i en riktig matstol ännu? Sofia vill gärna sitta i höjd med oss, så i helgen tog vi fram Hokus pokus-stolen och en nyinköpt dyna att fluffa upp runt om henne med, men vet inte om det är bra för ryggen att sitta så ännu. Tror och vet dock innerst inne att hon säger ifrån om hon tröttnar, och det gör hon efter sisådär 15 minuter också:)

Jag skulle aldrig skrivit att Pontus trivs och att det inte är några problem med dagis... har dock varit förberedd på att detta skulle komma någon gång medan jag är hemma med lillan... denna veckan vill han inte alls gå dit, inte så att han tjuter av protest, men han klagar typ "Måste jag gå till dagis idag?" ...."Jag vill vara hemma med dig och bebisen" (eller fia-Lisa som han säger nu:). I går hade han varit ledsen och frågat efter mig flera gånger.... har typ aldrig hänt förut, så han fick ledigt idag, kanske var fel, men han säger även att han är trött, och som hans fröken sa så även om han "bara" går 15 tim per vecka så är det de mest intensiva timmarna på dagis då i princip alla alltid är där (7 st av de 19 som går där är just 15 tim barn med småsyskon hemma)

• masken

Ja, jag gick också in nu för att få iväg en Grattis-hälsning till "våra" två barn som blev 4 år i helgen... Oscar har jag i och för sig grattat, men även ett stort GRATTIS till Elise i efterskott!

Pontus var på sin 4-årskontroll i fredags, och han behöver verkligen en ny garderob, 110 cm uppmätte han nu, så det blir många byxor till födelsedagen
    (med Blixten på:)!Han klarade alla tester galant utom just ritmomentet... hon fick mer eller mindre tvinga honom till att rita den där huvudfotingen, men han blev godkänd till slut...Sen var hans kompis där igår, samma intressen om man säger så.
    Sofia vägde 7,5 kg medan Pontus vägde 17,5... skiljer "bara" 10 kg på 3,5 år, haha.

Foodji: Idag kom Sagas overall till användning:)

• masken

Här kommer en som har bokat barnkalas på leklandet... dvs det mindre lek- och buslandet i Sisjön, är eg emot hela konceptet, men det var inte jag som bestämde, men jag stod i alla fall på mig om att lek och Buslandet är för stort. Jag tycker också att en vardagkväll är helt uppåt väggarna när dem är så här små trots allt, men vi fick också frågan om vi ville ha det på en vardag, och deras motivering var att det kan vara bra för då är det inte så mycket andra barn där... tog dock och bokade nu på lördag i stället:) Men att man väljer en vardag pga att det skulle bli färre barn som kommer pga priset tror jag inte är orsaken, då man ändå måste bjuda minimum 8 barn, och jag tycker snarare att det var svårt att få ihop till så många, då cirka 5 barn hade varit lagom enligt min åsikt, men men... känns dock ganska skönt att slippa hålla på med allt här hemma när man har en liten, och med tanke på hur vi har det just nu så jag betalar gärna för att få lite markservice, även om jag som du Yoysen inte tror att barnen skulle haft ett dugg tråkigare här hemma:) Jaja, man fyller ju trotsa allt bara år en gång om året.

Sen har de som policy på Pontus dagis att man inte får hänga inbjudningskort på barnens "krokar" ute i tamburen utan sånt ska skötas utanför dagis, för även om de trots allt är ganska små så finns det ju barn (o föräldrar)som tar illa vid sig, och så som det blev för Filip är inte så lyckat. Pontus blev bjuden till en i killgänget (som han inte är bästis med direkt men ändå), och jag trodde ju självklart att alla 5 killarna var bjudna, men då jag började prata med Pontus "bästis" mamma om det visade det sig att han inte var bjuden... sån tur var hörde inte han det, och det var på en lördag så han fick aldrig hört något om det tror jag, och Pontus hade nog inte tagit åt sig om det varit han som inte blivit bjuden, men vi bjöd alla 5 + några grannkompisar nu i alla fall, det var en utav dem som Pontus inte ville bjuda, men när dem är så pass små tycker jag att jag får vara med och bestäma lite:).

Gick egentligen in för att GRATTA vår Filip som ju fyller 4 år idag, hipp hipp hurra!

Minttu: Det hade varit såå roligt att komma, men jag har båda barnen hemma på fredagar, och gå i en klädaffär med Pontus är ingen hit även om det är till honom vi skulle handla, så jag får titta in en helg då du jobbar i stället... du ger väl alla dina vänner personalrabatt?! Hihi, skämt åsido, men det hade varit kul att spana in "din" butik.

• masken

Pontus tackar för gratulationerna! Han har haft fullt upp hela långa helgen... på födelsedagen, i torsdags, tog Mats ut en av de 12 dagarna vi har kvar med Fp på Pontus, så vi var ute på restaurang+ Godishavet i Partille och lekte dagen lång. I lördags hade han sitt barnkalas, och casper fick åka med i vår bil, sen stannade han kvar här och de lekte med Pontus presenter till kvällen + att Mats fick sitta och bygga ihop alla smålegokartonger, som han fick. i går, söndag hade vi släkten här, och då fick han bilbanan, FlexiTrex, som han önskat sig av mormor o morfar, då hade alla å göra sen:) Han vaknade även 2 timmar natten mellan lör-sön för att leka med smålego.

Jag hänger också gärna på på torsdag, kan vara inne i stan till 9.45 jag mé. Vart ska vi ses?

• masken

Tack själva:)Ja, jag hade verkligen sett fram emot att träffa dig Amar, det var inte igår om man säger så, men mest synd om Hassan som fått magsjuka, men det brukar ju i alla fall gå över snabbt, och hälsa krya på dig från oss!

Kul att ÄNTLIGEN få träffa lilla (stora) "Ludde" i alla fall, det är inte klokt vad tiden går fort.
    Och trevligt att träffa er alla som kom såklart, och härligt med ännu ett bröllop i antågande i vår "tråd", och ff.a. möhippa meesa zzz, jag menar du lär ju inte slippa undan för jag tror att en viss person är lite hämndlysten, haha.

• masken

Idag har vi gjort det årliga sedvanliga besöket vid Mats morföräldrars grav, och sen köpte vi med kinamat hem till svärmor...

GRATTIS till våra nytillkomna 4-åringar! Pontus var på 5-årskalas hemma hos grannpojken i går, och han hade Halloweenkalas... tips till er som behöver, då det var uppskattat. Pontus klädde ut sig till tomte, och en var fotbollsspelare osv. De fick leta godispåsar med ficklampor, som hans mamma hade gömt i buskarna. Det är ju tacksamt då det mörknar redan vid 17-tiden, så hon hade lagt kalset mellan 16-18. Kul idé, kanske "apar" efter det till nästa år:)

• masken

Grattis till alla nytillkomna 4-åringar, och jag borde ju förstått Minttu att du hade ledig dag i dag på denna speciella dag, men jag tänkte att är man vice butikschef så är man... var hur som helst inom Cassels idag (med mina barn) och frågade efter dig, men osis att det var på din lediga dag. Jag fick i alla fall handlat erbjudandet från Clas Ohlson... brorsan letar ju egen lya, och då finns det väl ingen mer perfekt julklapp än en dammsugare:)
    Eftermiddagen har jag spenderat tillsammans med barnen och Pontus kompis Max med mamma och storebror på naturhistoriska muséet

• masken

Yoysen: Beklagar sorgen och stackars lilla Ludde.

Hur gör ni alla med vaccinering mot svinis? Här är det två läger... jag är för medan Mats är emot. Jag tänker mest på hur utsatt Pontus är på dagis, och vill ffa inte att han drar hem influensan till Lillan, men Mats är rädd för att vaccinet har hastats fram och att det bara är media som förstorar upp hela grejen o bla bla bla. Men jag börjar bli orolig på riktigt nu, det var et fall på en förskola här i närheten nu (grannens pojk går på den avdelningen), och sen skulle jag aldrig förlåta mig själv om P och S blir sjuka för att vi avstått vaccin, och man vet ju inte hur sjuka dem i så fall kommer att bli... HJÄLP!

• masken

Så nu har jag o Pontus varit o dragit vårt strå till stacken... vi har vaccinerat oss, och än så länge känns det bara lite i armen, men vi får väl se hur natten blir. Mats kommer dessvärre inte att göra det, och Sofia är ju gränsfall vad gäller åldern, så henne får dem inte sticka i för mig heller:)

Fröken T: KRAAM.

Heather: Sovmorgon hade inte varit helt fel... var på välbehövlig Halloweenfest i fredags kväll med mina fd arbetskamrater o kom hem vid midnatt - då var det dags att amma, sen sov jag "ända" till kl 6 på lördag innan Pontus kom o väckte mig fast jag lagt mig på vinden (fick inte mer sömn den natten, men 5 timmar i sträck är lyx, hahaha) Isöndags vaknade Pontus kl 5, suck.

• masken

Heather: Ingen fara, och du har helt rätt i mycket av det som du skriver, och ja jag håller på att trappa ut amningen... men samtidigt är det praktiskt att slippa gå upp på natten. Sen som jag skrivit tidigare så går vi ju på familjeråd och det säger väl det mesta, men det börjar kännas bättre på den fronten, men Mats mår ju inte bra heller, och då är det ännu tuffare - (som du vet )Senskrev jag med viss ironi även om det är tufft så vet jag ju att det går mot bättre tider, men visst - hade jag bara fått sova så tror jag att jag hade mått mycket bättre, och jag vet vart jag kan vända mig om jag börjar må sämre till humöret - och jag har många vänner o fd arbetskamrater + Er så jag är mer orolig för Mats, men han har ju fått hjälp via sin chef - så han kämpar på och hjälper till mer här hemma nu, men sen måste jag släppa in honom också, och det är inte alltid så lätt när man har ett sånt kontrollbehov som jag har. Har i alla fall (även om det kanske låter så ibland) ALDRIG ångrat att jag har mina barn, och har hellre fullt kaos än inget å göra alls... dagarna går ju i alla fall fort:) Tack för att du/ni bryr er! I kväll ska jag i alla fall komma ut lite på bio med min mamma - så jag ska lämna hem o barn utan att lyfta ett finger i kaoset innan jag går, hehe.

• masken

Sarek:Tillägg - har INTE sovit ut de senaste 4 helgerna, det är svårt när Mats är helt slut på veckosluten han med, sen även om han försöker ta barnen så är Pontus ganska envis med att få upp mig på morgnarna om man säger så - men den dagen jag har slutat amma ska jag åka bort helt själv och sova en hel helg på något lyxigt hotell med frukostleverans till dörren (har önskat mig en sån julklapp:)

• masken

Förlåt Saga - har inte ens fått tummen ur att gå in och skicka iväg en GRATTIS-kram... så här kommer en EXTRA STOR KRAM i stället!

Meesa: Angående julklappar så har jag redan handlat färdigt (på tok för mycket:) till Pontus, tidigare år har det inte blivit så mycket, men i år ska vi fira hemma för oss själva för första gången... Så då ska vi ha en riktig gran och en massa paket därunder:) Han har önskat sig ett parkeringshus till bilarna, och det var kampanj på det strax efter hans födelsedag, sen fick jag handlat på Toys R´us när dem hade "handla Tidigt"-priser på bl.a. en målarmatta, kompletterat lite till Tomas-tågen osv, men han leker verkligen med allt. Sedan har jag handlat en massa mjuka julklappar som han ju eg skulle fått ändå, bl.a. en ny vinterjacka då stl 104 är i trångaste laget nu:) Av farmor o mormor/morfar har han önskat sig smålego, men det har jag försökt stoppa för det han fick till födelsedagen sprids överallt i huset, och han klarar inte att bygga ihop det själv, så jag har bett dem att satsa på Playmobil eller Blixten-prylar alt kläder. Det blir lite dumt när de fyller år så nära jul - allt kommer liksom i klump under året.

OM det är någon som har Nestlé-kartonger (typ gröter, välling, NaturNee, Frutti) o/eller även barnmatsburkar ståendes så tar jag tacksamt emot EAN-koderna vid tillfälle alt skicka så betalar jag för portoutlägg...förutsatt att ni inte själva samlar i deras poängkampanj såklart?! Jag ska samla ihop till 300 poäng och det tar sin lilla tid även om lillan äter som en häst:) haha.

I tisdags var jag och träffade några fd arbetskamrater, som har fått sina förstfödda nu under sommar/höst... det är lustigt för Alla vi 4 har fått tjejer - o här är det ju i princip tvärtom:)

Annars rullar allt på här, jag är fortfarande på gränsen till sammanbrott vissa dagar, men jag tror som sagt mest att det beror på att jag aldrig får sova. Sedan om jag skulle gå och prata med någon så tar ju det min lilla tid jag har för mig själv, och jag pratar ju med hon på familjeråd. Vi kom i alla fall fram till att jag måste hur som helst bli bättre på att delegera (Mats ser nämligen inte så bra som jag gör vad som behöver göras) och jag måste få vila ut både lördag och söndagmorgnar som du skrev Sarek. Pontus har ju aldrig haft något stort sömnbehov, han somnar i princip aldrig före kl 20, och vaknar i princip aldrig senare än 6.30. Vanligast är att han somnar vid 20.30 och vaknar vid 6-tiden - och det är väl ok om man inte har en liten som vaknar var och varannan timme, inte för att äta, men jag tror hon drömmer mycket och har svårt att komma till ro, sen äter hon 1 oftast 2 gånger.
    Vi har ju lite föräldradagar kvar på POntus så Mats ska ta ut några måndagar nu- så blir i alla fall helgerna lite längre:)

• masken

Yoysen: Stackars lilleman.

Eliva: Vi har aldrig träffats, men jag kom in ganska sent.. hann bara med en fikaträff innan våra förstfödda ploppade ut, men jag har allt hört talas om dig:)

Var på BVC igår, och tro det eller ej, men nu hade hon "bara" gått upp 140 g på en månad... men varken jag eller BVC blev särskilt förvånade, och nu ligger hon på isf över medel. Mest tror jag att det beror på att jag har trappat ner ganska kraftigt på amningen de senaste veckorna, för att jag ska må bättre. Jag känner inte alls samma söt-och hungersug hela tiden, men framför allt är jag inte så himla törstig längre, och i natt har jag inte behövt gå upp och kissa en enda gång (rekord) Inressant va?!
    Sen är jag såå himla glad för jag har efter en månads trugande lyckats få henne att uppskatta en flaska med välling, känns så himla mysigt att få mata med flaska (Pontus tog ju aldrig varken flaska eller välling:). Sedan i går kväll (på 7 måndagen) upptäckte jag när jag ammade att det ploppat fram en tand, och i morse en till:)

Har ni flyttat ner spjälsängen till det nedre läget ännu? Sofia har ännu inte satt sig upp själv, men sitter ju stabilt nu så jag är orolig att hon ska hitta på något!

• masken

Här har det varit en bra helg med tanke på att jag ÄNTLIGEN kommit iväg på lite äventyr... har varit i Stockholm med Sofia, mina föräldrar o syskon o hälsat på min halvbror m fru och 1 och ett halvt -åriga dottern i deras nyköpta radhus. De väntar f.ö. tvåan med beräknad födsel 6 maj (exakt samma som jag hade med Sofia), så det blir nog kusin nr 2 på lillans 1-årsdag:) Tappade dock tyvärr rösten på vägen upp, och den har inte kommit tillbaka, o Sofia fick ögoninfektion p lördag morgon...

Foodji: Skönt att det inte var något hål i hennes tand, Pontus klagar också ibland, men det var falskt alarm för honom med då hon kollade extra noga på 4-årskontrollen. Tog även bild på den han skadade förra året lagom till 3-årskontrollen, men den tanden är redan död, men så länge den inte gör mer ont än vad han menade på känns i alla hon tryckte på så gör de ingenting åt den, och den under är i så fall redan skadad då olyckan skedde.

Pontus var stjärngosse på dagis efter eget beslut, och han var ensam om det valet, så han syntes och blev väldigt lång med hatten på huvudet... så söt:)

• masken

Yoysen. Tyvärr kan jag inte ansluta mig till friskskaran,;Pontus fick feber i natt ... så nu har jag 2 sjuka barn + min hosta sen 4 veckor att ta hand om o det känns! Jag fattar inte hur FK tänker när inte den andra föräldern får vara hemma för det stora barnet - i så fall måste jag sjukskriva mig, och det borde jag nog göra, för det är svårt att bli frisk när man aldrig får sova heller.

Ska nog dock inte klaga egentligen för Sofia har bara haft feber efter vaccinationerna så någon gång ska ju vara den första, men nu har hon verkligen fått sin första dunderförkylning m ögoninfekti0n ovanpå det, stackarn.... nåja det är ju 9 dagar kvar till jul så håller vi oss hemma ska vi väl inte hinna få något nytt - men det måste ha varit en dunderbacill under Luciafirandet på dagis i fredags för i princip alla ligger hemma med feber nu.

• masken

Yoysen: Å, nej. Hur har det gåt med Ludde nu då (tänkte på öronen)?!
    Stackars Sofia;
    efter ett besök på barnakuten idag blev det dubbel penicillinkur-
    hade både halsfluss o öroninflammation. Misstänkte nästan det
    med tanke på låg feber o gnällig just på natten . Halsfluss var mest
    troligt efter tel sjukvårdsrådgivningen i natt då jag såg att hon fått
    nässelutslag - brukar ju höra ihop

• masken

Meesa: Tack, vad snällt... det är "bara" Nestlé, men jag behöver hur mycket som helst. Skämt åsido, men jag ska samla ihop till 300 poäng, och jag har hittills fått ihop ca 75. Varje Naturnes och 5 L välling ger t.ex 4 poäng, barnmatsburkar får man bara 2 poäng för, så det tar sin lilla tid.

Vi ska för första gången fira jul här hemma för oss själva i år, Mats mamma kommer dock förbi över en julfika men det känns skönt. Så i år har vi bestämt att vi för en gångs skull ska ha en riktig gran, så mysigt

Svar på tråden Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer