Okt. o Nov. Mammor 2005 i (o omkring) Gbg - försättning följer
Jag meddelade Masken, men såg att du skrivit hos sarek också, så skriver in dem i listan
Heather
Fröken T
Amar
Meesa
Yoysen
Masken
Sarek
Jag meddelade Masken, men såg att du skrivit hos sarek också, så skriver in dem i listan
Heather
Fröken T
Amar
Meesa
Yoysen
Masken
Sarek
Vi ska på kalas hos Biancas kusin på söndag, så tyvärr kan vi inte hänga på. Hade varit roligt att träffas, men får skjuta det på framtiden igen..
Yoysen: Usch, det är inget roligt. Lämna ledsna barn går ju emot precis alla instinkter så förstår att det känns jobbigt.
Jag tror inte heller att lösningen är att låta honom vara hemma, möjligen att dra ner på de roliga "efter dagis-aktiviteterna" så att han känner att det är lite "tråkigt" att vara hemma. Att prata en massa positivt om förskolan kan ju vara ett sätt att ändra hans tankar om att vara där. Och vad säger lärarna själva? Har inte de några ideer om hur du ska hjälpa Filip med avskedet på morgonen?
Heather: Vilket bra sätt du har att "hantera" dessa svåra frågor på. Och han är ju helt underbra din Anton.. Födelse och död ÄR svåra frågor och det är klart att våra kids funderar över detta, så även min tjej. Men för henne är döden ett större mysterium än födseln. Hon har ju själv sett min mage växa och när det började dra ihop sig till förlossning så kom frågan om hur bebisen skulle komma ut. Jag svarade då lite "enkelt" att mamma har ett hål som bebisen kommer ut genom och att det gör lite ont och att man behöver vara på sjukhus så doktorn kan hjälpa till men att det inte är farligt. Hon köpte det, då.. Senare kom det på tal vid en lunch när Saga och Foodji var här och Saga var ännu lite bättre informerad och gav Bianca den (trodde jag) chockerande informationen om att det där hålet är i snippan... Men Bianca nickade bara och åt vidare. Nån dag senare berättade hon för mig att hon hade minsann sett djurbebisar födas på teve så hon visste redan det där Underbara unge!!
Döden däremot, det är så himla mycket svårare. Vem dör? När dör man? Hur dör man? Ska jag dö? Ska du dö? osv osv.. Det är svårt att svara på tycker jag eftersom döden är så urskillningslös och kan slå till precis när som helst.. Vill ju inte ge henne falsk information om att bara gamla dör tex. Nåja, så mycket som att ALLA dör har vi kommit fram till och att när man är gammal och trött kan det vara skönt att dö om man inte orkar leva mer..
Yoysen: vad bra att både förskolan och BVC tar er på allvar. Ska bli intressant att höra vad de kommer fram till. Det där med "kontrollen" hänger jag upp mig på lite..kan det vara så "enkelt" att Filip är väldigt bunden vid rutiner och när rutinerna frångås så blir det jobbigt för honom?
Lycka till med ert "nya projekt" iaf, jag hoppas verkligen att allt blir bra så fort som möjligt och att ni får rätt redskap för att Filip ska slippa låsa sig så totalt..
Ett enkelt och bra koncept yoysen.. Gör det!!
Hej alla. Vi har har haft en så otroligt skön dag idag. Började den med bytardagarna i Nödinge, fyndade tre set vinterkläder till Bianca och en fleeceoverall till Milton. Sedan var det frukost hos svärisarna och efter det shopping på Nödinge Torg. Kalasfika för Biancas kusin hemma hos svärisarna igen, sedan åkte Daniel och köpte en ny bil åt mig (vi sålde min Passat eftersom den drog så mycket bränsle) och så till sist blev det middag för hela familjen. Nu sitter jag i soffan och slappar, barnen sover och Daniel är på flygplatsen och hämtar sin farbror.
Yoysen: Weekend på Tanumstrand låter så himla skönt. Se till att äta riktigt gott och koppla av!!
Hoppas ni andra har haft en bra helg. Sov gott.
Är det vita förkylningsblåsor? Isf finns det salva eller munskölj (minns inte vilket) på apoteket. Det kan ju hjälpa med vichyvatten också..
Nu har vi äntligen tagit första steget mot något som vi har velat och pratat om länge. Vi har anmält oss intresserade av att bli stödföräldrar. Det var Daniel som ringde och tjejen som svarade blev tydligen jätteglad. De skulle dock sitta i möte nu på förmiddagen så hon skulle höra av sig igen i eftermiddag med lite information och sånt. Nu får vi se vart detta leder..
Foodji: ja, stackars Saga. Du får väl ge henne en supp då, inte så roligt kanske, men trubbar av smärtan iaf!
Haha Minttu, där höll de dig på halster Grattis grattis, det är ju jätteroligt. Vilken butik är det??
Foodji: Du får försöka lirka i henne jordgubbskräm, det är lent och snällt i munnen och iaf liiiiite nyttigare än glass..
Yoysen: Vad skönt att förskolan faktiskt agerar, hoppas nu att det känns bättre för Filip snart igen.