• Anonym (Hatar mig själv!)

Vad händer med obetalda sms-lån?

Ja som rubriken lyder... Vad händer om jag inte betalar sms-lånen i tid? Jag förstår ju att det blir konsekvenser men i vilken ordning sker allt? Hur lång tid tar det innan det går till inkasso/krono? Går det direkt till krono och man får en prick el går det till inkasso och att man sedan kan göra en avbetalningsplan med dom och då komma undan anmärkningen? Nån som vet hur det fungerar? El är inkasso=prick?

*Tacksam för svar*

• Svar på tråden Vad händer med obetalda sms-lån?
  • Anonym
    Lindreas skrev 2009-09-26 16:02:28 följande:
    Anonym (jag) skrev 2009-09-26 14:58:18 följande: Jag håller med! TS frågar ju om råd, och har själv förstått att det inte är hållbart, klanka inte ner på någon som försöker ordna upp det för sig!
    men det är tyvärr inget ovanligt på FL att folk hoppar på trådstartaren trots att den personen vet vad som är fel och att det inte är bra och vill ha råd hur h*n ska ta sej upp. Det finns ALLTID några som vet bäst om allt och gärna trycker ner den drabbade lite mer i skorna..

Jag hoppas verkligen att det löser sej för TS på bästa sätt.
  • qwerty66

det är tydligen jag som "hoppar på" och "trycker ner"?

lol

jag misstänker att TS redan har fått svar på grundfrågan:

räkning ->påminnelse (1 el 2?) -> inkasso -> KFM -> efter det kommer pricken. den här processen tar nog mins 2 månader. Hos KFM ska det även till ett utslag innan pricken kommer har jag för mig.

men man kan inte ha 18000 i "hoppasan utgifter" utan att se över vad som hänt. eller hur man nu löser det nästa gång, för har det hänt en gång händer det troligen igen

• Anonym (jag)

Vet dock ett sms kredit bolag som inte gör avbetalningsplan eller låter en sjuta upp räkningen mer en 1 vecka,dom blir skit sura, jag fick ringa 2ggr och andra gången så blev de ett tveksamt "ok" tillslut + att dom sa att dom inte brukar gå me på sådant utan skickar vidare till kronofogden direkt.

• Anonym (Hatar mig själv!)
    Anonym (jagvet) skrev 2009-09-26 14:09:41 följande:
    Anonym (Hatar mig själv!) skrev 2009-09-26 00:08:45 följande: Just så fungerar det. Majoriteten av obetalda smslån hamnar hos svea inkasso. Där kan du slå ihop dem och göra en samlad avbetalningsplan.Men det finns även flera andra inkassoföretag och jag har fått göra avbetalningar hos alla och så länge man då sköter dem så är allt lugnt.Jag har haft MÅNGA smslån i luften samtidigt. Så tro mig, jag kan det här.Har du testat att låna pengar hos Thorn eller JSM capital? De är ju mindre kräsna hur din uc ser ut. Det blir ju billigare för dig än att ta smslån.
    Vilka företag har du haft smslån hos och hur mkt var/är det på totalt? Viktigt för mig att veta vilka jag kan "låta gå" vidare till inkasso... Jag har ju tyvärr redan lån hos både Thorn och JSM Capital...
  • Anonym (jag)

Anonym (Hatar mig själv!) skrev 2009-09-26 22:07:56 följande:

Vilka företag har du haft smslån hos och hur mkt var/är det på totalt? Viktigt för mig att veta vilka jag kan "låta gå" vidare till inkasso... Jag har ju tyvärr redan lån hos både Thorn och JSM Capital...
    Betalade den som va svår igår,ska kolla,kommer snart
  • Anonym (jag)

De va Easykredit "flexibelfinans"som va omöjlig så den MÅSTE du betala,men om den inte gått till inkasso en så ring och prata med dom för då går de att flytta datumet,de är deras inkassobolag som är stenhårda.
    Se har jag haft smskredit och mobillån + kredit365 och dom går till sveainkasso allihopa har jag för mig,men ring dom och fråga vilket inkasso bolag dom använder sig av nu på måndag,jag vet att visma collectors och sveainkasso är jätte trevliga och vill inte att man ska få anmärkning,dom gör upp en betalningsplan med dig utan att du ska behöva känna dig "dum" .

Nu gör vi lite fin reklam för inkasso mitt i allt helvete

• Lindreas
    Anonym skrev 2009-09-26 21:33:58 följande:
    men det är tyvärr inget ovanligt på FL att folk hoppar på trådstartaren trots att den personen vet vad som är fel och att det inte är bra och vill ha råd hur h*n ska ta sej upp. Det finns ALLTID några som vet bäst om allt och gärna trycker ner den drabbade lite mer i skorna.. Jag hoppas verkligen att det löser sej för TS på bästa sätt.
    Ja, tyvärr är det ju så... Jag tycker dock att de som har problem och vänder sig till oss för att få hjälp och råd ska uppmuntras och premieras! :)
  • Julmust

Anonym (jag) skrev 2009-09-26 22:20:43 följande:

De va Easykredit "flexibelfinans"som va omöjlig så den MÅSTE du betala,men om den inte gått till inkasso en så ring och prata med dom för då går de att flytta datumet,de är deras inkassobolag som är stenhårda. Se har jag haft smskredit och mobillån + kredit365 och dom går till sveainkasso allihopa har jag för mig,men ring dom och fråga vilket inkasso bolag dom använder sig av nu på måndag,jag vet att visma collectors och sveainkasso är jätte trevliga och vill inte att man ska få anmärkning,dom gör upp en betalningsplan med dig utan att du ska behöva känna dig "dum" .Nu gör vi lite fin reklam för inkasso mitt i allt helvete
    På datainspektionens hemsida, som någon länkade till ovan, fanns det en skrift om god inkassosed. Vill ni hålla koll på att de inte behandlar er fel kan jag rekommendera er att läsa den. Kolla upp om det inte är så att inkassobolagen är mer eller mindre tvugna att godkänna att man gör upp en avbetalningsplan.

Man ska exempelvis inte få mer än 2 brev från inkasso med 160 kr vardera i varje ärende, det kan ju vara bra att veta.
  • Anonym (jagvet)

Anonym (Hatar mig själv!) skrev 2009-09-26 22:07:56 följande:

Jag har haft smslån hos många kan inte räkna ut hur mycket i summa....men eftersom många för mig fick till kronofogden så steg mina skulder till skyarna av alla avgifter.
    Flexil Finans är de enda jag inte fick göra avbetalningsplan på, och där hamnade Easy credit.

Folkia, kredit365, Pengos, Tusenlapp, smskontanter, smskredit,smsfinans, risicum, Nanokredit, Expresskredit, Expresslån, smspengar, meddelandelån, mobillån, privatfinans, ferratum, kundfinans, smsprivatkredit, axcept,
    femhundring, Nordenlånet, luckyloan, weblån, Nettofinans.......

listan kan nog göras längre....

Detta är INGET jag rekommenderar, jag bara berättar för dig hur det gått till för mig.
  • Anonym (never sms lån)
    Anonym (jagvet) skrev 2009-09-27 15:01:08 följande:
    Anonym (Hatar mig själv!) skrev 2009-09-26 22:07:56 följande: Jag har haft smslån hos många kan inte räkna ut hur mycket i summa....men eftersom många för mig fick till kronofogden så steg mina skulder till skyarna av alla avgifter.Flexil Finans är de enda jag inte fick göra avbetalningsplan på, och där hamnade Easy credit.Folkia, kredit365, Pengos, Tusenlapp, smskontanter, smskredit,smsfinans, risicum, Nanokredit, Expresskredit, Expresslån, smspengar, meddelandelån, mobillån, privatfinans, ferratum, kundfinans, smsprivatkredit, axcept,femhundring, Nordenlånet, luckyloan, weblån, Nettofinans.......listan kan nog göras längre....Detta är INGET jag rekommenderar, jag bara berättar för dig hur det gått till för mig.
    Det är tråkigt när det blir så. Jag hatar all jävla reklam för dessa "enkla" lån man kan ta överallt. Det är bluff för att sätta folk i skiten. min sambo har oxå lån på jag vet inte hur mycket. Hur gör dom nu då för dig?
Svar på tråden Vad händer med obetalda sms-lån?