• momma c

Vad göra? Skrapning eller medicinsk väg?

Den 4e sept åkte jag in på gynakut och fick konstaterat ett MA, fick Cytotec, åkte hem. På återkollen tyckte man att man såg ett levande foster...fick vänta en vecka...idag konstaterades att fostret dött.

Nu till min fråga:
    Jag kan få tid för skrapning nu på tisdag, eller den medicinska vägen på torsdag. Vad skulle ni göra?

Jag har bokat in en skrapning på tisdag men blir så osäker när jag läser här om alla infektionshistorier. Anledningen till att jag valt skrapning är att jag fått så otroligt ont vid de två tidigare cytotecomgångarna (så jag behövt ligga inne med morfin) plus att jag vid återbesöken haft "rester". Känns som att det blir mer "börja på noll" med skrapningen.

Ja...nu blev det långt men ...vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad göra? Skrapning eller medicinsk väg?
  • Irma

Hej!

Jag har haft 4 MA. Första gången fick jag cytotec för att driva ut den. Vid kontroll efter en vecka visade det sig att embryot satt kvar. Fick skrapas. Dom andra 3 MA har jag valt skrapning. Tycker skrapning känns mycket lättare både fysiskt och psykiskt. Visst det är läskigt att bli nedsövd i det utsatta läget som man är, men det är det värt. Jag har inte fått några komplikationer efteråt. jag skulle valt skrapning!

• Pimpinellan

Jag blev uttryckligen avrådd från skrapning p.g.a riskerna. Fick ta 2 omgångar Cytotec och hade tagit en till ifall det krävts för jag _vet_ att jag med min vanliga "tur" hade blivit streril av en skrapning. Man avgör själv vilka risker man är beredd att ta. Det går bra för de flesta,men man vet aldrig vem som drabbas av komplikationer och därmed sterilitet. Börja med Cytotecen och se hur det går,ta en omgång till ifall de behövs och går det inte då så avväg skrapning först då.

• momma c

Beklagar era missfall, skitläge verkligen!

Åh det här blev man ju inte klokare på :/

Men tusen tack för att ni berättar era erfarenheter. Jag puffar lite till och hoppas få lite mer kött på benen inför beslutet :)

• Lill Strumpa71

Hej!
    Fick reda på att mitt foster var dött idag då jag sökte till gyn efter att jag haft lite små bruna flytningar.
    Jag var i V:12-2 idag men enl doktorn skulle fostret dött i V:8..
    Fick tid nästa vecka för en medicinsk abort..
    Ville att de skulle göra det idag för man vill ha det gjort så fort som möjligt då det är dött men de envisades med att vänta en vecka..
    Doktorn sa aldrig något om skrapning och det tänkte inte jag heller på förrän jag läste lite här inne hur andra gjort.

Är oxå vilse i det här med skrapning eller medicinsk abort..
    Jag hoppas det löser sig för dig och att det går bra..

Kramar

• Saki

Jag har gjort 4 skrapningar, och kan inte tänka mig att göra det medicinskt, hua vad jobbigt det skulle kännas både psykiskt och fysiskt att ligga där och känna hur allting bokstavligen rinner ur en.
    Skrapningarna jag har gjort sköttes hur bra som helst, det går fort, man känner inte ett dugg varken före eller efter. Och nån infektion eller "rester" har jag aldrig råkat ut för - min kompis som gjorde det med Cytotec lyckades det däremot inte för, så hon fick ändå göra en skrapning senare... Min mens har kommit tillbaka 4 veckor efter varje skrapning, så inga problem där heller.

• Fisen28

Jag gjorde en skrapning i onsdags, efter att ha fått cytotek i tisdags som inte hjälpte. Men enligt alla de läkare jag pratade med så är det ingen risk alls för att bli steril för att man gör en skrapning. De "skrapar" ju inte längre, utan "suger" ut fostret och fosterhinnor. Däremot om man får en infektion efteråt som inte behandlas, kan man bli steril, men den risken är ju minimal. Jag har inte haft ont efteråt och knappt blött nånting alls.
    Däremot var jag vaken under ingreppet. Fick lugnande som inte hjälpte så mycket, och sen 2 bedövningssprutor på varsin sida om livmodertappen. Själva ingreppet kändes en del men gick över fort. Däremot var det jobbigt psykiskt. Det kändes på nåt sätt som att jag gjorde en abort, trots att det var ett MA som jag absolut inte hade valt själv.
    Vad medicinsk abort innebär vet jag faktiskt inte, fick inte höra talas om det alternativet. Men skrapning var faktiskt ok, såhär i efterhand i allafall..
    Lycka till TS, vad du än väljer.

• Terrabollen

hejsan

Jag fick missfall i måndags (3:e missfalet) och dom skickade hem mig igen och bokade en tid för skrapning på fredagen...
    på tisdagen fick jag så ont jag låg bara o grät, kändes som riktiga värkar.
    Sen satte jag mig på toaletten o ut kom "fostret"...
    Jag blev rädd, kallsvettig höll på att svimma och kräkas...
    Då ringde jag in akut o fick komma in...
    Så jag fick ligga över o skapa mig...
    Om jag hade fått välja skulle jag aldrig välja nåt annat än en skrapning...

Nu ligger jag här hemma med typ mensvärk...
    Men sånt klarar man juh ock ta.

Lycka till
    Kramar

• emma777

Beklagar så alla era jobbiga upplevelser. Jag fick tre missfall innan den graviditet som ledde till vår nu 7 veckor gamla son. Vet så väl vad ni gått igenom.

Vår första graviditet var en sk ofostrig graviditet som upptäcktes i v 9. Fick cytotec-beh två gånger, och efter det tyckte de att allt kommit ut. Efter det följde dock 8 månaders krångel med småblödningar, tills jag fick en Puregon-beh (ägglossningsstimulerande, jag har PCO), efter den fick jag en ordentlig mens, och med den kom det ut som "rester" som jag tror var från det där missfallet, och som orsakat en massa problem. Önskar att jag insisterat på skrapning, då hade vi kanske sluppit åtta månaders krångel och ångest...

Svar på tråden Vad göra? Skrapning eller medicinsk väg?