• Eisa

Har du tagit två Alvedon samtidigt nångång?

500 mg alltså.

Jag törs inte pga hypokondri. Tycker synd om min lever som måste avgifta osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 14:40
    Självklart är det ofarligt och bra att ta 2 Alvedon. Men hypokondri är inte rationellt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du tagit två Alvedon samtidigt nångång?
  • Licens To Kiss
    Eisa skrev 2009-09-17 17:08:43 följande:
    Undrar varför en tablett inte hjälper på er, när den hjälper på mig. Vi kanske tar dem för olika problem.
    För mig hjälper inte 2 bättre än 1.
    Vecka 21, med sonen. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Natosh

Jag tar två när jag är döende, annars har jag fått för mig att vatten är det bästa läkemedlet som finns

www.natosh.se - roligare än svinpälsinfluensan
  • Themis

Min samlade konsumtion är ca 5-6 värktabletter om året (ungefär varannan månad krävs en Ipren).

Men i specialfall (missfall, operation i bihålor) har jag tagit t ex två Panodil och en Citodon samtidigt, för det säger ju farbror doktorn att man kan.

Fördelen för mig som lågkonsument är att effekten inte är att leka med när man väl tar tabletterna då-blir hur lattjo som helst eller så däckar jag fullkomligt...

• Themis

Glömde: Vid flunsafeber tar jag klart också någon tablett, men inte vid måttlig feber i samband med förkylning.

• Kan inte bli bättre än såhär

Jag har som mest tagit 19 Voltaren, 7 Citodon och 11 panodil på samma dygn ( hade opat bort tonsillerna och skulle på kalas ) så jag tror nog att det är grönt med 2 panodil samtidigt.

• lilla sandra

Tar alltid 2 st när jag tar alvedon.
    Fick ett smärre psykbryt när värkarna hade satt igång o jag bara hittade EN alvedon i asken. Mitt största problem var då VEM som var idiot nog att bara ta en.

• Anna86

Ja. Många gånger! När jag har riktigt ont blir det 2 alvedon + 2 naproxen + 1 dexofen... som mest har det nog blivit upp till 17-18 tabletter per dag men då är även långtidsverkande medräknade...

• Zmoothie

En Panodil/Alvedon (500mg) är ju en barndos! En vuxen kropp är för stor för att bara en ska ge bra effekt. På jobbet räknar vi 15mg/kg, vilket ger att någonstans runt 40kg blir det 1½ tablett, och vid runt 60kg är det två. Hur många vuxna väger under 60kg?

Is it bad that what she just said makes perfect sense to me?
  • Mylla

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-17 17:23:09 följande:

Jag har som mest tagit 19 Voltaren, 7 Citodon och 11 panodil på samma dygn ( hade opat bort tonsillerna och skulle på kalas ) så jag tror nog att det är grönt med 2 panodil samtidigt.
    Men då fick du mer än rekommenderad maxdos av paracetamol. Citodon innehåller 500 mg paracetamol och det gör en Alvedon också. 18x500 mg är 9000 mg. Maxdos är 4000 mg/dygn, uppdelat på 4 tillfällen. Det kan ge leverskador att överdosera paracetamol.

Citodon kan man ta med en Alvedon, inte två. Man bör inte ta mer än 1000 mg per tillfälle, sen ska det gå minst 4 timmar till nästa tillfälle.
  • Kan inte bli bättre än såhär
    Mylla skrev 2009-09-17 17:32:05 följande:
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-09-17 17:23:09 följande:
    Men då fick du mer än rekommenderad maxdos av paracetamol. Citodon innehåller 500 mg paracetamol och det gör en Alvedon också. 18x500 mg är 9000 mg. Maxdos är 4000 mg/dygn, uppdelat på 4 tillfällen. Det kan ge leverskador att överdosera paracetamol.Citodon kan man ta med en Alvedon, inte två. Man bör inte ta mer än 1000 mg per tillfälle, sen ska det gå minst 4 timmar till nästa tillfälle.
    Som om jag brydde mig, jag hade ont och ville kunna gå på kalas. Hade fortsatt knapra om det inte hjälpt så bra som det gjorde.
Svar på tråden Har du tagit två Alvedon samtidigt nångång?