• Stitchie

Extra kontroll med andra barnet efter svår HF med första?

Hur var det för er som hade HF med första barnet, var ni inskrivna på specialmödravården? fick ni extra kontroller?
    Jag är nu gravid med andra barnet i vecka 6-7 och är jätteorolig. Sonen föddes i vecka 29 med 30% tillväxthämning pga av HF och HELP-syndrom.

• Svar på tråden Extra kontroll med andra barnet efter svår HF med första?
  • MoMaJo

Hej hej!
    Födde mitt första barn i vecka 27+2, pga av svår HF. Det gjorde att när jag nu var gravid, så fick jag från v12 äta trombyl, i förebyggande syfte, från v 20 gick jag på kontroller på mvc varje vecka för att hålla koll på blodtryck och äggvita. Var på kontroller på spec mvc var 4:e vecka och gjorde extra ultraljud. Rul i v 18, tillväxt ul och flödesmättning v 22, 26 och 32.
    Tösen som idag är fyra veckor föddes efter planerat snitt i vecka 38+0. Hade inga som helst problem under hela graviditeten. Det enda som kändes "jobbigt" var att vi inte kunde göra något under semestern pga att jag varje vecka var "tvungen" att gå på kontroller, men det var en fantastiskt känsla att få må bra under hela graviditeten och få ett barn som var normalt stort då sonen vägde 800g när han föddes.

Lycka till denna gången, kommer säkert gå kanonbra!

• Livsglädjen

Med första barnet blev jag akut intagen i v22+5 med misstänkt HELLP (läs i min presentation om du vill ha mer utförligt beskrivet). Edvin föddes i v28+5 med subakut snitt,935 gram, tillväxthämning ca 34%.
    I samtal med läkare och barnmorska efteråt blev jag försäkrad att jag skulle få gå på kontroller på spec.mv om jag blev gravid igen.
    Nu är jag i v 23+0 och har fått löftet om spec.mv infriat. Jag skrev in mig som vanligt på MVC och redan vid det första telefonsamtalet lovade barnmorskan att jag skulle få en tid hos spec.mv ganska snart efter inskrivningen.
    Har gått på "vanliga" kontroller/besök hos bm och fått träffa läkare på spec.mv vid fyra eller fem tillfällen.
    Precis som för MoMaJo så har jag ul ungefär var 4:e vecka för kontroll av tillväxt och flöden (om inget annat påkallar tätare kontroller).
    Jag har dessutom fått graviditetsdiabetes (upptäcktes redan vid inskrivningen och glukosbelastning några dagar senare), så då går jag på ett kontrollprogram för diabetiker/graviditetsdiabetiker (samma program för båda typerna) hos bm varannan vecka fr.o.m. v 20 (och någon gång extra innan v 20).
    Nu har jag tyvärr känt av mitt blodtryck i några veckor, så jag har ringt och fått komma på ytterligare kontroller på spec.mv (senast nu i måndags till läkare) och då har jag alldeles för högt blodtryck för att få vara kvar på jobbet. Tox-proverna är negativa, så jag har blivit heltidssjukskriven några veckor framåt. Sedan får vi se hur det utvecklas.

Jag tycker att du ska ringa din barnmorska för inskrivning på en gång och förklara situationen (om hon/han inte redan är införstådd i den som min var, det finns bara en bm på MVC hos mig) och berätta om din rädsla att det ska upprepas igen och be att bm skriver remiss till spec.mv på en gång (om hon/han inte föreslår det själv).
    Har förstått att på en del ställen i landet är de nästan snåla med att remittera till spec.mv, medan andra är mer frikostiga. MEN stå på dig och kräv extra kontroller så att du får känna dig lugn.

• Livsglädjen

Jo, har fått Trombyl från ca v12 jag också (precis som MoMaJo)...
    Enligt läkaren får jag det för att moderkakan ska få bättre förutsättningar att fästa på livmoderväggen. Sedan har jag läst mig till att det (eftersom det är blodförtunnande) minskar risken för blodproppar i moderkakan.

• Anemia

Tack! Precis en sån här tråd jag har letat efter!
    Jag fick HELLP och lillan kom i v 30+6, ca 30% tillväxthämmad. Nu är det snart dags för syskonverkstad och jag är faktiskt lite orolig. Inte direkt för att få ett till prematurfött barn, då jag bara har posetiva minnen från den tiden, utan för att slitas mellan ett barn hemma och på neo.
    jag har funderingar på att ringa MVC innan och be att få komma till dem och prata igenom situationen innan och vad jag kan förvänta mig, men det kanske låter onödigt?
    Är det rutin att man får äta Trombyl?
    Blir det ett planerat snitt på rutin eller kan man få föda vaginalt?

• Livsglädjen

Jag har inte fått några signaler om att det inte kommer att gå bra att föda vaginalt om jag går full tid. Blir det dock lika för tidigt som förra gången så kommer de naturligtvis att snitta på grund av barnets välmående. Barnet och mammans kropp klarar inte av en konstgjord igångsättning när det är mycket för tidigt har jag fått höra. Däremot om förlossningen startar naturligt men mycket för tidigt brukar ju även dessa barn födas vaginalt...
    Innan den här graviditeten visste jag inte om att jag skulle få äta Trombyl, men har en kompis som också fått första barnet för tidigt (HELLP) som fick Trombyl vid andra graviditeten (som blev fullgången ).
    Vet inte om det är rutin vid "våra" situationer.

• Stitchie

Skönt att höra vad det finns för olika alternativ för att hindra att få HELLP igen. Är så orolig och efter samtal med mv igår så blev det inte bättre. Ville bli inskriven på spec. mv men det trodde hon i telefonen inte behövdes. Det skulle jag ta och prata med min barnmorska om. Men jag kunde få träffa en läkare ifrån spec. mv. men inte gå på kontroller där.
    Till detta hör att förra gången jag fick HF så uppmärksammade barnmorskan att jag hade högt blodtryck, magen var för liten och äggvita i urinen. Men hon vägrade, fullständigt vägrade, trots att vi frågade flera gånger, att säga vad som kunde vara fel. Vi fick bara svaret att "det är normalt, det är sånt som händer". Vi visste inte ens att HF existerade. Fyra dagar senare var han född med akutsnitt och 30% tillväxthämmning, med allt vad det innebär. Om hon bara hade sagt att det kunde vara HF och vad det innebär så hade jag åkt till sjukhus när symtomen blev värre och jag fick ont i levern. Mitt ont i levern tolkade jag som magkatarr till en början. Inga rekommendationer om vila, ingenting!
    Jag får för mig att detta kunnat undvikas om de bara hade berättat, men det verkar som om all mödravård går ut på att inte oroa till vilket pris som helst. I vårat fall blev det dyrköpt. Detta gör givetvis att jag inte har något förtroende för mv och att jag är extremt orolig för att de inte ska ta det på allvar den här gången heller. Att jag inte ska få medicin eller kontroller. Sen blir jag ännu oroligare när jag är orolig för jag vet att mitt blodtryck blir sämre när jag är stressad. En enda ond cirkel. Känns som om jag bara väntar på att det ska komma.

• Livsglädjen
    Stitchie skrev 2009-09-17 15:31:18 följande:
    Skönt att höra vad det finns för olika alternativ för att hindra att få HELLP igen. Är så orolig och efter samtal med mv igår så blev det inte bättre. Ville bli inskriven på spec. mv men det trodde hon i telefonen inte behövdes. Det skulle jag ta och prata med min barnmorska om. Men jag kunde få träffa en läkare ifrån spec. mv. men inte gå på kontroller där. Till detta hör att förra gången jag fick HF så uppmärksammade barnmorskan att jag hade högt blodtryck, magen var för liten och äggvita i urinen. Men hon vägrade, fullständigt vägrade, trots att vi frågade flera gånger, att säga vad som kunde vara fel. Vi fick bara svaret att "det är normalt, det är sånt som händer". Vi visste inte ens att HF existerade. Fyra dagar senare var han född med akutsnitt och 30% tillväxthämmning, med allt vad det innebär. Om hon bara hade sagt att det kunde vara HF och vad det innebär så hade jag åkt till sjukhus när symtomen blev värre och jag fick ont i levern. Mitt ont i levern tolkade jag som magkatarr till en början. Inga rekommendationer om vila, ingenting! Jag får för mig att detta kunnat undvikas om de bara hade berättat, men det verkar som om all mödravård går ut på att inte oroa till vilket pris som helst. I vårat fall blev det dyrköpt. Detta gör givetvis att jag inte har något förtroende för mv och att jag är extremt orolig för att de inte ska ta det på allvar den här gången heller. Att jag inte ska få medicin eller kontroller. Sen blir jag ännu oroligare när jag är orolig för jag vet att mitt blodtryck blir sämre när jag är stressad. En enda ond cirkel. Känns som om jag bara väntar på att det ska komma.
    Men vad innebär det för dig att du skulle få träffa en läkare från spec.mv?
    Det känns som att det inte är bm sak att bedöma om du behöver kontroller på spec.mv INNAN du har träffat läkare, utan att det avgör nog förhoppningsvis läkaren efter ditt besök.

Apropå att inte få någon respons vid första graviditeten så har jag en dålig erfarenhet också;
    Fick ont i epigastriet på juldagen (en söndag) och trodde att det hade något med magen att göra, försökte härda ut några dagar, tog det lugnt med maten och så.
    Sent på tisdag kväll hade jag så ont att jag nästan inte stod ut (kunde inte sova och hade inte sovit ordentligt sedan söndagen) ringde jag sjukvårdsrådgivningen som rekommenderade att jag skulle komma in på akuten för att få lite Novaluzid, det lät som magkatarr enligt dem. När jag ifrågasatte att åka 5 mil enkel väg för lite receptfri medicin som min mamma hade hemma några km från mig, så kunde jag lika gärna låna några från henne.
    De hjälpte naturligtvis inte alls, men jag härdade ut till torsdag morgon då jag kontaktade min bm och frågade om det kunde vara något som var kopplat ihop med graviditeten då jag även hade väldigt mörk urin (kanske urinvägsinfektion tänkte jag). Hon trodde inte det, men tyckte att jag kunde kontakta vårdcentralen för ett besök hos distriktsläkaren.
    Jag ringde och fick en tid på torsdag em (samma dag) och distriktsläkaren trodde att jag var förstoppad (kollade aldrig någon ev. uvi) och tog några blodprover. Blodvärdet var katastroflågt enligt mig (123 och jag är van att ligga runt 150-160 även när jag är gravid), men det var inget att hänga upp sig på trots att jag hade haft 152 hos bm två veckor tidigare. Läkaren sa aldrig vilka prover han hade tagit, men han var ju tvungen att skicka dem till sjukhuset för analys (inget eget lab på vc).
    Han skickade hem mig med uppmaningen att ta Laktipex mot "förstoppningen". Inga andra rekommendationer.
    På söndag stod jag inte ut längre utan ringde akuten och berättade min historia och de tyckte att jag kunde komma in och lämna urinprov med tanke på att jag var gravid.
    Väl på akuten (nyårsdagens fm) tog de prover och jag blev undersökt av flera läkare, de kollade antagligen provsvaren från distriktsläkaren (tydligen hade han beställt tox-prover utan att berätta för mig) och när de fick de nytagna provsvaren såg de att jag hade jättedåliga värden. De hade skickat ut mig på stan, men ringde in mig på en gång när de såg provsvaren och beordrade mig att infinna mig på förlossningen omedelbart! (jag fattade ingenting)
    Väl inne igen berättade de att de misstänkte HELLP och försökte förklara vad det var och jag fick åka ambulans direkt till Norrlands universitetssjukhus i Umeå (ca 11 mil).
    Där satte karusellen igång med försök att förklara att jag kanske skulle behöva snittas inom två timmar om jag inte blev bättre (fast det blev jag ju, se min pres).
    På måndagen berättade min svärmor att distriktsläkaren hade ringt henne och undrat om hon visste var jag befann mig eftersom han behövde få tag på mig. När hon berättade att jag var inlagd i Umeå, så sa han att det var bra, för provsvaren var inte så bra!!!
    Kontentan är iaf att det tog mig en vecka med smärta och tre (egentligen fyra) kontaktförsök med sjukvärden innan det togs på allvar att det kunde vara något annat än "magproblem".
    Denna gång har jag ju varit ihärdig för minsta lilla som har varit tveksamma mot mig och vad jag behöver. Jag vill inte behöva vara med om samma sak igen (och vill inte att någon annan ska behöva gå igenom det heller)!!!

STÅ PÅ DIG!!! Besök läkaren och var ihärdig och berätta om din oro och KÄMPA (hoppas att du har ork att göra det...).
    Kramar!
  • Kickans mamma

går på spec samt får trombylbehandling

• Mermaidia

Fick mitt första barn i v.31 pga HELLP, har nu tre barn.

Jag har snabbt kontaktat spec mvc vid grav och fått komma in för ett tidigt UL (runt v.7-8), då skrevs Trombyl ut som jag ätit från v. 8/v.10 till v.36 för att förhindra proppar i moderkakan och tillväxthämning.

Vid andra barnet var jag riktigt orolig, och blev halvt sjukskriven i v.16 och helt i v.20 för att kunna vila ordentligt. Blodtrycket låg dock fint hela tiden. Tvåan föddes i v. 42 (!), helt fullgången mao. Ingen tillstymmelse till HELLP under hela tiden. Täta kontroller. Det var ganska länge sen nu, men jag tror att det var ca 1 gång/månad mellan v.16 och v.24, sedan varannan vecka fram till v.32 då jag gick en gång per vecka. Totalt gjordes nog 5-6 UL och kanske 2-3 flödesmätningar. Toxprover togs vid minsta misstanke om HELLP, det räckte att jag haft huvudvärk... Jag hade blodtrycksmätare hemma och höll själv koll mellan kontrollerna.

När jag väntade trean så jobbade jag heltid fram till v.35 ungefär. Åt Trombyl och gick på täta kontroller även denna gång. Tre UL, ett i v.7-8, ett i v.17 och ett i v.32.
    Hade planerad snitttid till v.38+2, var på en sista undersökning hos bm och dr fyra dagar före snittiden, allt var bra! Åkte in för inskrivning på BB tre dagar senare och blev inlagd med skyhögt blodtryck och leverpåverkan över natten tills jag fick mitt planerade snitt dagen efter. HELLP igen tror jag själv, även om jag inte hunnit utveckla alla kriterier, jag hade tex. ganska OK trombocytvärden.

Jag tror benhårt på att Trombyl hjälper. Men alla läkare tror inte på det, så du kanske får vara beredd på det. Låna eller köp hem en blodtrycksmätare, då slipper du vara orolig mellan kontrollerna. Jag hade också urinstickor hemma.
    Blir du stressad så kanske du kan bli sjukskriven för att hålla blodtrycket på en normal nivå. Det är väldigt ovanligt att drabbas av HELLP, och ännu ovanligare att få det två gånger! Jag är säker på att mvc kommer att hålla god kontroll på dig!

Lycka till!

Svar på tråden Extra kontroll med andra barnet efter svår HF med första?