Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

    att bo i bro????

    Jag tycker inte om centrala Bro. För mycket stök. Bilar eldas på parkeringarna och ungdommar drar runt.

    Jag bor i utkanten av bro, på landet, och där är det jättebra. Lugnt och fridfullt, vänliga människor, pålitliga grannar. Man behöver aldrig låsa varken bil eller hus trots att jag bor i område med många hus. Bra natur och nära till sjön. Men ändå nära till Stockholm, tar 30-35 minuter med bil, dessutom E18 som aldrig drabbas av köer. Bra in- och utfartstrafik även i rusningstid. Allt finns på norra sidan stan, på behörigt avstånd, med gratis parkering, dit det är lätt att ta sig.

    Bålsta ligger ju efter Bro fån Sthlm sett och där är det en helt annan atmosvär, lugnare och trevligare. En riktig barnkommun med många skolor och jättefina områden. Det kan jag rekomendera, men där är det också ngt dyrare.

    Bro är helt ok om man väljer rätt område och undviker centrum/lägenhetsområdet.

  • vargaa

    Järnvägsplatsen stör inte det minsta tkr jag.

  • vargaa

    Tänker du på Finnsta eller de innan Järnvägen?

  • vargaa
    Dessie skrev 2009-09-17 14:08:31 följande:
    Menar du de nybyggda som ligger vid Råbyhyreshusen (Bålstahållet)?
    Ja justja, de också.. Tycker det ser mysigt ut där. Fördelen med de villorna är ju att de ligger vid sidan av.
  • vargaa
    bollanmollan skrev 2009-09-17 14:13:01 följande:
    det står gamla bro på annonserna.
    Jag tror att det är järnvägssidan, där finns fina hus. Kan fråga sambon om det är där. Mest lägenhetsområderna som jag ogillar.
  • vargaa

    Norrgårdsvägen ligger på järnvägssidan och på den sidan där jag för ovanlighetens skull tycker om att promenera. Fina hus, mysiga gator. Lite lantkänsla delvis - dock är det ju inte jättestort. :) Dit tkr jag ni kan åka och titta.

  • vargaa
    bollanmollan skrev 2009-09-17 14:39:15 följande:
    ok så då kanske det är jobbigt med genomfart av gående i gamla bro
    Nej det är det inte. Man går genom gamla bro - ja - men man går normalt sett längs vägen som delar av den "bättre och sämre" sidan av gamla bro (enligt min föga erfarenhet). Den sidan du menar är den bra sidan. Man går längs 30-vägen mellan dessa områden när man ska till jvst efter som att det är närmaste, raka vägen. Och det är via den man kommer in i "ditt" område. Om man går in i området får man kringla och kroka mellan hus och det tar dubbelt så lång tid. Det området ligger så till att trots att det ligger nära så ligger det avskilt och ostört. jag hade aldrig varit där förrän jag hälsade på en kompis som bodde precis i början av norrgårdsvägen (lgh) och skulle ut med hunden en natt. Då råkade jag hamna där och jag hade ingen aning om att det fanns så mysiga områden i bro. Även det lgh-huset var lugnt och bra.
  • vargaa

    Vaja - Jag tycker inte om dom områderna. Finnsta är ok men inte Råby och centrum.

  • vargaa

    Vill dock tillägga att jag inte bott själv i villa i bro, endast i lgh i råby.

  • vargaa
    Puma87 skrev 2009-09-17 15:51:02 följande:
    Tycker att ni skriver allt lite luddigt. Jag har bott på finnsta sidan under min uppväxt (radhusen vid ängarna) och nu bor jag i hyreslägenhet på råbystigen och jag tycker inte att det är farligt hemskt att bo här. Beror nog helt på vilka grannar man får. Men överlag så skulle jag säga att det är ganska lika överallt i Bro. Skulle dovk inte vilja bo i lägenheterna mitt i centrum. Kan nog låta en del på helgerna. men annars tycker jag att alla villa/radhus områden är lugna och bra. Har vänner som vuxit upp i både de sk "fina" delarna och de "dåliga" delarna av Bro och ingen har någonsin klagat (ja förutom på avståndet till stan). Dock uppfattar ju alla allt på olika sätt. Men så som jag fattar det så vill TS skaffa hus så varför ens älta hyresområdena. Dom kommer ändå inte vara där på samma sätt som om dom skulle o där. Tycker att vi ska hålla poss till bostadsrätterna så vi itne förvirrar ts. För det är inte mer kriminalitet här än någon annan stanns. Över lag välldigt lugnt, bra grannar, bra för barn, ra för djur då det är nära till naturen, bra skolar och dagis, bra brukshund klubb om man nu vill hålla på med det, bra bvc och mvc. Kan inte klaga.
    Tja, Bro överlag är ju inte alls lika trevligt som Bålsta tex tycker jag. Oavsätt vart man bor. Och man vistas ofta i centrum till och från om man bor där. Jag själv åker aldrig dit. Åker hellre till Bålsta eller nån annanstans trots att det är närmre.

    Men det är ju en smaksak som allt annat. Jag skulle aldrig flytta in till centrala sthlm heller. Hua.. Medan det finns mängder med folk som trivs där. Man kan ju bara tala ur egen erfarenhet och det är det vi gör i den här tråden. Det är ju bra att även du är delaktig som har en annan syn på saker och ting.
  • vargaa
    Puma87 skrev 2009-09-17 16:09:19 följande:
    Där har vi helt olika åsikter jag har aldrig kännt mig trygg i Bålsta och skulle aldrig tänka mig att bo där. I bålsta har jag blivit vittne till både rån och misshandel så nej tack men det handlar nog mycket om vart man själv är van vid att vara jag skulle tex. aldrig ens gå igenom rinkeby själv på kvällen medans dom som bor där inte har några problem med det.Hoppas dock att TS ger Bro en chans att iaf åka och titta och skapa sig en egen uppfattning om områdena osv.
    Absolut, ens egna erfarenhet och upplevelser sätter stämpeln. Och där man bor lär man känna folket, varpå man också blir tryggare i deras närhet. Jag har inte vittnat misshandel eller rån i varken bro eller bålsta. Jag är en innesittartyp. ;)

    Och jag håller med om att ts borde ge bro en chans. Ffa det området. Det kostar inget att titta. Och jag tror inte att man behöver vara rädd på kvällarna varken i bro eller bålsta. Det är folk ute om kvällarna och de flesta vill en inget ont. Det är väl som alltid, att om man umgås i fel kretsar riskerar man problem, och såna finns ju överallt. Jag har aldrig blivit illa bemött i Bro. Annat än när jag promenerat med mina djur. Folk är hysteriskt rädda för hundar och katter där (fråga mig inte varför). :p Red en gång också i centrum och det slutade med att ett gäng ungar jagade oss med smällare. Min erfarenhet - inte allas verklighet.
  • vargaa

    Ett lugnt och lantligt boende kan mycket väl vara det området du nämnt. Annars har du ju Håbo-Tibble eller tex Smidö som ligger ännu mer lantligt till. Det är Bro men för långt utanför. En hel del sommarhus. I Håbo-Tibble finns egen skola också, men inte hela vägen upp tilll 9an tror jag. Vet inte hur det är på Smidö. Bor man på rätt ställe i Håbo-Tibble har man även tillstånd att köra genom militärområdet, vilket sparar en hel del restid när man ska in till sthlm.

  • vargaa

    Ska dock tillägga att dom kommunala konnumikationerna inte är jättebra ute på dessa lantliga ställen. Bil är nästan ett måste om man ska bo på Smidö eller i Håbo-Tibble.

  • vargaa
    Puma87 skrev 2009-09-17 16:44:44 följande:
    men då lackade jag ur och sa att hästen kan sparkas och bitas så dom borde låta den vara.
    Hehe, ja hundar är verkligen livsfarliga. :p Kul att du har collie!

    Det kanske är lite väl ot men nästa gång du rider i centrum så föreslår jag en ny taktik. Ju mindre förståelse ungarna har för djuren och ju räddare dom blir, desto värre beter dom sig. Själv hoppade jag av och förklarade för barnen att hästarna blir rädda och att de istället kunde få komma och hälsa om de var nyfikna, om de frågade först.

    Utge inte djur för o vara dumma, det skapar bara misstro. Det vore bättre om ungarna i den här hålan lärde sig att förstå djuren och blev vana vid att hantera dem. Jag tror att det mesta handlar om att man inte har ngn erfarenhet av djur och därför inte vet hur man läser av dem.
Svar på tråden att bo i bro????