• Marleen

tredje barnet

hej tjejer.

jag ska ha mitt tredje barn.... förra graviditeten gick jag på KLARA-samtal och hade de jätte jobbigt med min förlossningsrädsla.... denna gången är jag inte så rädd. men jag vill verkligen föda i vatten.
    är skit rädd när jag tänker på det kala äckliga hemska förlossningsrummet med den obekväma förlossningssängen och uch allt med de får mig att må skit.

men när jat tänker mig en förlossning i vatten, med lite ljus och min man bakom mig så känns allt mycket bättre... vill verkligen detta.

Men har flr mig att på svenska sjukhus så får man inte föda i vattenkaren de har... men om man är rädd, har problem med detta och har fött v"vanligt" innan borde man inte kunna få detta då... annars föder jag fan hemma....

vad tror ni tjejer?

• Svar på tråden tredje barnet
  • Jordgubbsmuffins

Det lät mysigt.
    Är i samma sits som du och väntar trean.
    Hatar de kala rummen och det finns ju en risk/chans att jag föder hemma eller på väg in pga snabba förlossningar tidigare. Men här får man inte föda i vatten tror jag.

Alicia -05, Samuel -07 och Pytte (BF 10/10-09)
  • JennyOhlsson

en till med fl-rädsla....
    väntar med 3:e barnet och efter min andra fl har jag fått en jätte FL-rädsla...

ryser i hela kroppen och ibland rinner tårarna när jag tänker på det.... :(
    usch!

• Jordgubbsmuffins

Skönt att höra att det finns fler för här verkar ingen förstå mig.
    Och jag har heller inte kunnat säga vad det är som gör mig så rädd.
    Smärtan är det inte för den kan jag hantera. Nålfobi har jag haft jättehemsk men det har börjat ge med sig lite mer.
    Men häromdan insåg jag att jag nog är rädd för barnmorskorna. Och sjukhusen.
    När dottern föddes (första barnet) så dog min mamma samtidigt och jag hade verkligen panik när sonen föddes och inbillade mig att något skulle hända nån igen. En nära till mig var sjuk just då så jag var verkligen jätterädd.
    Men allt gick bra då så det kändes bra.
    Problemet är att rädslan tar över så mycket av hela förlossningsupplevelsen så det känns som såå onödigt efteråt.
    Alltså det är jättesvårt att förklara. Har inte kunnat förklara mig för nån annan hittills så jag förstår om ni inte heller förstår mig.

Alicia -05, Samuel -07 och Pytte (BF 10/10-09)
  • Numminen

enligt den barnmorska jag pratat med så finns det för stora risker med att födas under vattnet. Det lindrar för mamman men när barnets lungor kläms ihop på väg ut och sedan vidgas så finns en risk (om än inte jättestor) att barnet drar in vatten i lungorna.

Finns det ingen möjlighet att föda lite mer hem-likt där du bor? Vissa sjukhus har ju miljöer som inte är så sjukhuslika. Jag är själv lite sjukhusrädd (även om jag inte var det vid själva förlossningen) så jag förstår hur du känner.

• OktBebbe09

Vet inte hur det är med att "få" föda under/ i vatten..Men min son höll på att födas i förlossningens sittbadkar..När jag sitter i badet börjar mina krystvärkar, och ingen mer än sambon var närvarande..Jag fick lite smått panik, och yr av lustgasen kunde jag knappt få fram att min sambo skulle ringa på klockan..I alla fall så kom BM in och hon förstod läget, jag blev flyttad till sängen och efter 3 krystvärkar föddes han..Då sa i alla fall barnmorskan att det hade blivit knepigt i fall han skulle komma i badkaret, det förstår jag iom att det var ett sittbadkar.

Men skulle du inte kunna prata med barnmorskan du har och /eller förlossningen om hur du känner..Hoppas att det löser sig för dig TS!

Svar på tråden tredje barnet