Inlägg från: MysTic PrincesS |Visa alla inlägg
  • MysTic PrincesS

Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!

Min son som snart blir 3 år höll på att kvävas idag av en guldtia! Vart han hittade den vet jag ej, men han hade den iaf och hade stoppat den i munnen, strax innan jag skulle byta blöja. När jag la honom ner så började han gräva i munnen och harkla/hosta. Sen fick han ingen luft alls! I länken nedan så visas det hur man ska göra, har memorerat detta sen innan enbart för ifalliatt och det är jag idag rent ut sagt jävligt glad för! Jag lyfte honom som på bilden för barn över 1 år och dunkade i ryggen och ut kom pengen. Han grät sen och hostade + lite kräk. Och jag fick ingen panik alls under eller efter.

Spara länken, kolla på den, memorera, för man vet aldrig när man kan behöva kunskapen. Även om ditt/dina barn kanske aldrig behöver räddas, så kanske du kan rädda ett annat barn.

http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=32606

Det tog lite drygt 1 minut från det att han satte den i halsen tills den var ute, men den kom ut

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-07 13:31
    Tack till alla som delat med sig av liknande situationer, det trillar en och annan tår, men mycket beror nog på att man vet hur det hade kunnat sluta för oss alla om vi inte kunnat hjälpa eller fått hjälp av nån som vet. Prata med erat BVC om det finns kurser, kolla med kommun eller räddningstjänst om de har kurser i livräddning. Uppdatera er ofta. En olycka händer så lätt och bättre att vara så förberedd man kan än inte alls. Jag hoppas min och andras upplevelser kan bidra till att ev rädda ett liv.
  • Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!
  • MysTic PrincesS
    Fru LB skrev 2009-09-07 12:26:40 följande:
    Vi har också gått en sån kurs, men man glömmer fort så det är bra att kolla på filmen med jämna mellanrum så det sitter om olyckan skulle vara framme.
    Eisa skrev 2009-09-07 12:15:21 följande:
    Det där fick man ju lära sig på BVC.Men bra gjort TS. Skönt att allt gick bra och att du inte fick panik!
    Denna kurs, är det något ert BVC erbjudit föräldrar? Eller har det suttit lappar där man kan anmäla intresse? Jag kan ha missat dessa lappar på BVC här, men har aldrig fått nån information av de som jobbar där att det finns kurser heller. Kan vara en miss från deras sida bara. Har gått en ABC-kurs för många år sen, men den var inriktad på hjälp till vuxna och brandtillbud.
  • MysTic PrincesS
    Eisa skrev 2009-09-07 12:38:15 följande:
    Det ingick i föräldragrupperna.
    Jag låter väl som rena idioten nu, men föräldragrupp är?
  • MysTic PrincesS
    snillis skrev 2009-09-07 12:39:46 följande:
    Jag klarar knapp av att läsa infon utan att börja grina. Får riktig ångest Har värsta paniken för att nåt sånt skulle hända mitt barn.
    Och just på grund av det så ska du lära dig för om det händer något så vet du vad du kan göra för att hjälpa ditt barn
  • MysTic PrincesS
    Fru LB skrev 2009-09-07 12:44:04 följande:
    Vi har haft två olika föräldragrupper, en innan förlossningen som mvc ordnade och en nu efter som vår bvc sköterska kallar till.
    Okej, var med på nått sådant när jag väntade första grabben, men visste inte att man träffades efteråt med? Hm, nåja, det är väl kanske ingen förlust, men gillar inte att jag gått miste om möjligheten till en kurs där man kan öva på en docka. Men ska fråga på BVC nästa gång om det, kommer även vara som en hök nu på vänner med barn att lära sig detta.
  • MysTic PrincesS
    strojes skrev 2009-09-07 13:11:02 följande:
    Det är långt ifrån alla bvc som erbjuder livräddningskurser. Det finns privata att vända sig till där man kan samla ihop ett gäng kompisar och så kommer de hem till dig och håller kursen. Har själv gått en sådan för ca 3 år sedan (nog dags att göra om det tror jag), MB Rescue hette företaget som höll i vår kurs (www.mbrescue.se).
    Tack för tipset ska kolla upp det faktiskt. Allt som kan hjälpa i en sådan här situation eller annan olycka är av värde
  • MysTic PrincesS
    norgesessan skrev 2009-09-07 13:32:42 följande:
    Reagerade också på en annan tråd, det var om norska unga mammorna...Jag hade inte sett episoden, men TS i den tråden tyckte hon var en barnmishandlare eller något, så hårt hon slog i ryggen..Såg avsnittet några dagar senare...Så hårt SKA man slå i ryggen...
    Finns det avsnitten ev på nätet? Du får gärna länka till det isf
  • MysTic PrincesS
    snillis skrev 2009-09-07 13:19:55 följande:
    MysTic PrincesS skrev 2009-09-07 12:43:51 följande: Jag vet, jag vet.Men jag har verkligen värsta nojan över just detta.Och som grädde på moset är det en av mina kollegor som förlorade sin son, då 1,5 år, på just det sättet.
    Usch

Jag förstår din noja över det, bara tanken på att det kan hända och vad det kan sluta med kan få den starkaste att bryta ihop. Men om man lär sig hur och vad man kan och ska göra innan, så minskar man lite på risken att det ska sluta illa.

Men spara iaf länken och läs och titta när du känner att du är redo för det eller kolla upp eventuella kurser, där du praktiskt kan öva.
  • MysTic PrincesS
    enny signatur skrev 2009-09-07 14:38:58 följande:
    Sorry men jag förstår inte issuen. Har ni inte lärt er hur man gör innan ni fått barn? Jag tycker snarare folk verkar rätt hysteriska kring det hela. Jätte bra att du visste hur du skulle göra ts men jag ser inte det som någon jätte bedrift utan snarare vanligt folkvett.
    Nej alla har inte fått möjligheten eller vetskapen om det innan. Hysteriska?

Jag bidrar till att sprida folkvett isf men jag tror de flesta har vett, men en påminnelse om vad som kan hända är aldrig fel i dessa situationer. Och hur man kan göra för att hjälpa.

Nu iväg och hämta prinsen på dagis
  • MysTic PrincesS
    Vi 4 skrev 2009-09-07 20:04:13 följande:
    Jag vill också bara skriva att även om man gör allt rätt är det inte säkert att det går att rädda liv. Vi förlorade vår 17-månaders pojke för snart två år sedan genom att han satte i halsen. Min man kunde första hjälpen och hade 112 på telefon, plus att ambulans kom på 3-4 minuter, men vår son gick inte att rädda. Jag skriver det inte för att skrämma upp någon mer, men det kan vara bra att veta att det tyvärr inte alltid slutar så väl som i de fall ni beskriver här. Jag vill också säga att jag är tacksam att få läsa om så många det gått bra för, jag är så livrädd att vår lillebror (nu 9-månader) ska sätta i halsen och att jag ska få panik och inte klara det.
    Beklagar er förlust över sonen
  • MysTic PrincesS
    TjutandeRosen skrev 2009-09-08 13:58:25 följande:
    Om man inte får bort det som sitter i halsen genom bukstöt, blås ner det i barnets/ personens lunga ist! Gör ont som fan, men det blir fria luftvägar iaf! Det som fastnat går sedan att operera ut. Den infon fick vi av en informatör på räddningstjänsten.
    Risken är ju att det inte åker ända ner, utan fastnar ännu mer och kan då orsaka dödsfall ist.
  • MysTic PrincesS

Kan ju ta och puffa denna tråden lite

Svar på tråden Denna länk räddade med stor sannolikhet min son idag!