• Limus

LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

Hej alla!

På fredag ska jag ha sedvanlig myskväll med mina systrar. De kommer äta godis. Det kommer inte jag. Men jag vill gärna ha ngt extra att mumsa på. Har ni tips på vad man kan äta? ngn smaskig efterrätt eller ngt snacks?

• Limus

mamma till trippelXY skrev 2009-09-08 13:22:37 följande:

Limus, testa denna! Blåbärspaj och Grädde Jag måste bara dela med mig av detta recept! Det är SÅÅÅ GOTT. Smakar godare typ än "vanlig" blåbärspaj. Recept 2 pers: * 150g blåbär * 25 g smör * 2 dl kokos * 1 ägg * 1 tsk kardemumma Lägg ca 150 gram blåbär i en ugnssäker form - låt tina Smält smöret, vispa i ägget, blanda med kokosen och kardemumman till en grynig massa. Lägg det över blåbären- skjutsa in i ugnen i 200grader. Tills kokosen är gyllenbrun och hård.
    Tack så mycket! Råkar du veta hur mpnga kolhydrater det är per portion?
  • Limus
    coolchick skrev 2009-09-08 17:37:14 följande:
    Ohh dippa ost! I love this diet
    Mmm, vad gott! Det ska jag göra!
  • Limus
    lucky65 skrev 2009-09-16 10:34:11 följande:
    Hade gäster här igår och vi skulle "fika". Bullar, kakor o godis är ju tabu så jag gjorde den här goda Minchokladmoussen à la LCHF. Blev supergod!! Ingredienser: 2 dl vispgrädde 50 gram choklad (70%) ca 10 droppar pepparmynta 1 äggula - Vispa grädde lätt - Blanda ner äggulan i grädden och droppa i några droppar pepparmynta. Prova dig fram så du får lagom mintbrytning. Rör om försiktigt så att grädden fortfarande är lättvispad - Smält chokladen över ett vattenbad. Tag kastrullen från plattan och vänd ner den smälta chokladen i grädden och rör om. -Spritsa eller skeda upp moussen i små formar eller glas och låt stå svalt i ca en halvtimme. - Garnera gärna med lite färsk mynta och riven choklad före serveringen Enkelt och supergott :)
    Aha. Nu får jag förklaringen til varför min chokladmousse blev grynig. I mitt recept skulle man blanda äggulan i chokladen. Min mousse blev skum i konsistensen, god, men konstig.
  • Limus

Villa Nordåker skrev 2009-09-18 20:22:18 följande:

Ja fläsksvålar är gott, det gäller att inte tänka vad det är man äter
    Sambon kunde inte äta det alls. Men jag har danska rötter, kanske därför jag grejar det. För mig var det som chips. Blev bara mätt, väldigt fort. Vi dippade även oststänger. Nam!
  • Limus

Tant Elin skrev 2009-09-20 12:03:50 följande:

har ätit LCHF i 2-3v nu, och magen mår jättebra men nu har jag fått huvudvärk och är jättetrött...känner mig såå seg i kroppen. Är det vanligt att få "övergångsbesvär" så här sent? Vet jag hade lite problem första dagarna, men det gick över fort. Men nu har det kommit tillbaka igen. Är det bara att gneta på, eller ska jag ändra nåt i kosten?
    Jag känner precis detsamma! Har också LCHFat nu i tre veckor.
  • Limus
    Empo skrev 2009-09-21 08:46:04 följande:
    Ingen fler som är hård i magen? Jag har fått problem med mina toalettbesök (ursäkta detaljer), någon som har tips hur man kan motverka detta?
    Ät linfrö i TY på morgonen!
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.