Inlägg från: Pimpinellan |Visa alla inlägg
  • Pimpinellan

Missfall/järnbrist!!

Anonym skrev 2009-09-04 12:35:30 följande:
    någon som vet vad man kan ha i järnvärde som mest och som minst?
    Man kan definitivt ha neråt 60,men aldrig hört nån ha under det. Över 150 som tjej håller de ögonen på och över 160 tappas man på blod. Vet eftersom jag haft 153 själv och alltid ligger högt.
    Järnbrist kan göra det svårt att bli gravid och kan kanske ha samband med m.f också,men i så fall tror jag det är väldigt,väldigt ovanligt.
  • Pimpinellan

Anonym (myom) skrev 2009-09-05 21:29:08 följande:

Hade ett myom för 9 år sedan och blödde som en gris vid varje mens. Utredningen tog lång tid, och när en läkare väl bemödade sig att kolla på mitt blodvärde så var det nere i 54. De var förvånade över att jag orkade stå upp när jag kom till akuten. De fick ge mig 6 enheter blod innan de vågade söva mig så att de kunde operera bort myomet.Så hej, det är jag som har haft under 60 i Hb.Just nu går jag igenom ett missfall och blöder mycket. Kommer att kräva att de kollar mitt Hb pga min tidigare myom-historia.
    Mne vilken historia! Har en vän som blödde konstant i ett år tror jag och hade järnvärde 68 och jobbade heltid och grät varje dag. Inte konstigt hon var trött!
    Hon blev bara sjukskriven och fick järntabletter.
    Kolla upp dig nu också,du kanske är en sån där som lätt hamnar lågt. Ha en syrra som får vara jättenöjd om hon hamna ruppåt 100. Det är högt för att vara henne.
Svar på tråden Missfall/järnbrist!!