• Caeruleus

Kan Aurora hjälpa mig?

Jag är gravid med mitt andra barn och börjar så smått fundera kring förlossningen.

Tyvärr sprack jag en hel del med 1án, med både smärta urin- och viss analinkontinens som komplickation. Avstod en korrigerings operation i våras trots att det fortfarande ibland smärtar vid samlag.

Jag funderar på att be om Aurora samtal. Är inte rädd för själva smärtan vid förlossningen. Utan jag är rädd för att ligga där helt plötsligt "låsa" då jag känner eller tror mig känna att jag spricker.

Är så otroligt rädd för att det skall bli lika mycket eller värre än förra gången.

Jag vill ha coaching i hur jag själv kan göra för att inte spricka, så att jag känner att jag har kontroll. Inte prata om smärtlindring och annnat.

Kan Aurora hjälpa mig med det?

• Svar på tråden Kan Aurora hjälpa mig?
  • Caeruleus

AprilMamma - oj 3 liter blod, det var mycket. Själv blödde jag inte farligt men åkte på långa revor i slidan varav en in till analen samt sfinkterruptur. Usch och fy.

Kommer definitivt be om extra UL för att mäta huvudet. Min sons huvud var stort 38cm och är det större så vill jag nog snittas.

GillarGBG skrev 2009-09-02 11:50:32 följande:
    Jag hade oxå en jobbig första förlossning och har gått på Aurorasamtal nu inför stundande andra förlossningen. Jag tyckte att det var jättebra - jobbigt att prata om det men väldigt nyttigt och givande. Var skönt med en kunnig och förstående barnmorska som gick igenom min förlossningsjournal och lyssnade och tipsade om hur jag kan tänka för att hantera min rädsla. Vi harä ven gått en profylaxkurs, var oxå riktigt bra för att förbereda sig inför förlossningen, kan verkligen rekommendera www.profylaxgruppen.com Lycka till!!
    Det låter ju bra. Det är just coachingen jag är ute efter. Hjälp att se förlossningen lite som en sport men mental teknikträning tex.

JAG är BÄST skrev 2009-09-02 11:53:13 följande:
    Varför begär du inte snitt TS med tanke på din förra förlossning??Eller,,du kanske vill föda vaginalt?
    Jag vill gärna föda vaginalt för att lättare kunna knyta an till min bebis.
  • Caeruleus

Fel och fel..det är en känsla som jag har.

Först tänker jag inte på barnets anknytning till mig utan faktiskt tvärt om. Förra förlossningen var omtumlande och jag behövde honom nära för att kunna knyta an- för min egen skull. Att känna att han faktiskt var min och kommit ut ur mig.

Vill få samma möjlighet med nästa barn oxå.

Sen tycker jag inte på något vis att det du säger är fel...utan att vi alla är olika bara

• Caeruleus

Hmm jag ska höra med BM idag på inskrivningen. Det är ju långt kvar men jag vill inte oroa mig för detta hela tiden. Då blir det ju ingen roligt tid framöver.

Hur många och ofta har man samtal igentligen. Är det enskilt eller i grupp?
    Jag vill ju liksom inte skrämma skiten ur alla förstföderskor om jag måste berätta varför jag är rädd

• Caeruleus

JAG är BÄST skrev 2009-09-02 12:04:16 följande:

TSNjäää, där är du lite fel ute Ett barn som du fött(vaginalt) knyter sig inte an mamman fortare eller bättre än dom som snittas.Hur tror det funkar för dom som adopterar barn som är 6mån och uppåt?.Jag & min man ska åker ner till Poen nu på Söndag för att träffa våran son å han är över 2år.Jag/vi har redan sånna mor/far skänslor som är näst intill obeskrivliga,, bara av ett foto och namn.Man knyter an barn oavsett vad.
    Föresten, glömde säga grattis till sonen. Hoppas resan och allt blir helt fantastiskt för er!
  • Caeruleus

Det känns som vi har haft det rätt lika. Syddes i över en timme efter min förlossning och blev erbjuden att göra det på operation. Avstod dock då jag inte vill bli sövd för jag har så dåliga erfarenheter av det sen tidigare.
    Och ville vara med familjen.

När jag läser ditt svar blir jag ännu mer övertygad om att be om Aurora, tack!

• Caeruleus

Alltså jag menar "lycka till på förlossningen". Mitt inlägg såg nästan ironiskt ut och det inte meningen

Svar på tråden Kan Aurora hjälpa mig?