B12- och folsyrabrist
Ja visst, absolut!
Har han konstaterad brist på det eller?
Sök på b12 och folsyra brist+ manlig infertilitet på nätet så får du säkert upp träffar om det...
Ja visst, absolut!
Har han konstaterad brist på det eller?
Sök på b12 och folsyra brist+ manlig infertilitet på nätet så får du säkert upp träffar om det...
Ja, det kan det. B12 och Folsyra som "samverkar" är oerhört viktiga för fertiliteten.
En del har svårt att ta upp b12 och folsyra utan att veta om det.
Har man en autoimmun sjukdom är det vanligare t ex.
Jag har Vitiligo och har plötsligt fått svårt att få barn trots att de två första blev direkt!
Och jag är ung, under 30, så ingen ska komma å snacka om gamla ägg.
Troligtvis har jag både B12 och Folsyra-brist + antikroppar mot befruktade ägg...
Ska ta prover för vitaminerna först och så småningom hitta en bra fertläkare som kan ngt om immunologiskt relaterad infertilitet. För den finns visst!!
Trots att en del imbecilla läkare inte verkar vilja ta in det.....
Har tom testat positivt tidigt flera ggr för att sen börja blöda iafl.
Snart kräver jag att blodprov för hCG tas dag 7, 10 och 13 efter ÄL - bara för att bevisa att jag minsann blir gravid men att det blir mf diekt!
Vill bara meddela att jag har mycket bra värden för B12 och Folsyra (tack vare tillskott ant)
MEN
att jag har klart förhöjda TPO-antikroppar... vilket alltså förmodligen är anledningen till att jag inte lyckats bli gravid (el får tidiga mf rättare sagt) ännu trots att det gått så lätt förut
= dvs PRECIS det som jag misstänkt hela tiden!
Fick godkänt av husläkaren på TSH och FT4 för det var "inom normalreferensen" för det labbet.
Hade 2,8 i TSG och 12 på FT4 och gränsen går vid 3,2 resp 9...
Men jag har känt på mig att nåt är fel och eftersom jag har både vitiligo som blivit värre, inte lyckas bli gravid och har hypotyreos hos nära släktingar, så bad jag om att få testa igen (sködkörtel-testen gjordes i juni, dvs för 3 mån sen.)
Men det behövdes inte enl min "duktige" läkare för så for kan det tydligen inte hända nåt...
"Nehej, men då vill jag isfl få testa mot antiTPO, med tanke på den plötsliga infertiliteten iafl".
"Nja, det kan ju ju iåförsej kanske göra då.... ja jag skickar väl en sån remiss då..."
Och vem hade rätt??? Om inte jag........................
Ringde VC idag och då var läkaren "borta ända till nästa vekca så du får vänta med att prata med honom till dess".
"Jamen ge mig värdet då så jag vet."
SSK:"Men det här är ett specialprov och jag vet inte vad det innebär."
"Nä, men det vet jag, och då vill jag ha det nu."
"Ok, det är på 96."
"Och vad är referensvärdet på labbet då?"
"Det ska vara mellan 0 och 5, så det är ju klart förhöjt."
"Ja, precis vad jag misstänkte alltså....."
Har nu fått en telefontid med läkaren om en vecka. år väl se vad han har för
"intelligenta" svar att komma med då??
Ursäkta min spydighet (!) men jag blir faktiskt j-t TRÖTT på alla dessa förbannat nonchanlanta läkare som plockar ut miljoner efter miljoner i lön - och f-n inte förtjänar det!!
JAG visste ju hela tiden mer än "läkaren."................ Eller så bryr han sig helt enkelt inte.
Å varför skulle han göra det egentligen??
Det är ju MITT liv, JAG som har problem - han är säkert urnöjd med sin vackra TITEL och din FETA lön......................................... Det räcker nog gott åt han.
Men "IN YOUR FACE!!!!!!!!!!!! ska jag säga till han..... Hahahahha!!!!!!!!!