Är det sant som de säger om Universitet /högskola...
Nu pratar vi ju redan, men jag kan lika gärna skriva här med :)
Jag började läsa filosofi nu i höst och pluggar dessutom en kvällskurs i rasvetenskap. Filosofikurserna är 2st akurser (men har lite poäång avklarade i den ena) och samanlagt kommer det bli 52,5 hp. Denna månad ligger de flrsta kurserna i filosofi rätt jämt (delar kurslitteratur) men det är 3 böcker och några kompendium för de 15hp:na. För rasvet. (7,5hp) är det en bok i grunden och massa tilläggslässning. Varje del sedan på filosofin (7,5hp) verkar vara 1-4 böcker. De böcker jag har just nu är väldigt tunna och lättlästa.
Jag ska ha en tenta i politisk filosofi snart (7,5 hp som resten...) och det är en bok på kanske 300-400 sidor. Lättläst? naj rätt så, en del att minnas men inte alls så mycket.
I våras läste jag religionsvetenskapens Akurs och där var det 4-6 böcker per kurs + kompendium. Jag tänkte läsa religionsbeetendevetenskap nu i höst och dåv ar det 6 böcker för 15 hp... De böckerna var tunga (sociologi böcker bla) och på kanske 300-500s st. De i filosofin är 70-150 sidor...
Poängen är att det kurser varierar extremt i sin litteraturomfattning. Värt att tänka på är vad böckerna innehåller och därigenom hur mycket man behöver minnas av dom (behöver man läsa flera gånger?), hur långtid det tar per sida och omfattning.
Jag funderar btw på att söka till pyskologprog. med till våren, vi kanske ses där ;)
Jag har svårt att förstå beetendevetenskapsprogramet i jämförelse med övriga, har du fått något bra grepp om det?
Mänskliga rättigheter finns annars på masternivå vilket kanske kan vara intressant (då binder du inte upp dig på samma sätt heller kanske)?