Inlägg från: Kary |Visa alla inlägg
  • Kary

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Nu har jag inte läst hela tråden, men för att svara på TS ursprungliga fråga. Jag är jurist och tyckte inte att juristlinjen var svår. Visst var den inte lätt heller, men jag var väldigt intresserad av ämnena. Juridik är som problemlösning fast utan matte. Och oerhört allmänbildande. Alla borde veta vad de har för rättigheter och möjligheter. Men i alla fall. Det är en del att läsa, men samtidigt så är det inte så hemskt om man läser metodiskt. Jag brukade alltid se hur många sidor jag hade att ta mig igenom, sedan delade jag det med antalet dagar jag hade på mig och tog undan ca 1 vecka till tentapluggande. Och sen var det bara att köra. Visst, texten är nog mer torr än vanligt, men man vänjer sig snabbt. Sedan är det bara att närvara vid så många seminarier och föreläsningar som möjligt. När man sedan kommer fram till tentan har man dels läst texten själv (och stödanteckningar medan man läser är mkt bra), dels sedan gått igenom det viktigaste vid den lärarledda undervisning, och sen ännu en gång när man går igenom gamla tentor. Är man förberedd på detta sätt är tentorna inte svåra i sig utan det svåra är att få ner allt på papper i tid och svara tillräckligt utförligt för att få med allt, men inte ta med onödig information. Och alla studier funkar väl egentligen på liknande sätt.

Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...