Inlägg från: Hedi |Visa alla inlägg
  • Hedi

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:35:30 följande:

Löjla dig inte. Jag skrev ingenstans att forskare är dåliga människor. Men vill man forska ska man kanske inte i första hand bli läkare. Det finns andra utbildningar där du kan jobba med forskning. Tro mig, hade du känt de som jag kände som ville bli läkare men som inte vill jobba med människor hade du också blivit nervös. Vi talar om folk med god bildning men med väldans låg social förmåga. Och hade du träffat så många läkare som jag gjort hade du också förstått varför det är skitbra att de gjort om intagningssystemet. Det ska förhoppningsvis göra att det blir fler socialt kompetenta läkare där ute i framtiden.
    Det beror ju pa vad man vill forska i, om du vill forska i medicin är det ju bra om du läst till läkaren först.
  • Hedi

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:57:55 följande:

I så fall bör de instifta en egen utbildning för det. Alternativt är meningen att man ska ha jobbat med patienter inom rätt område, och då är det ju återigen en hit om man inte varit en empatilös, uttråkad och sociofobisk person.
    Tror att de flesta som forskar inte kanske hade de som mal ibörjan av sin utbildning. Det är ett intresse som ofta uppstar under studiernas gang.
  • Hedi

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:54:00 följande:

Det var meningen att det skulle skrattas åt! ;)Alltså, jag är ju inte dum. Jag vet att en del som enbart vill åt status och lön i läkaryrket (eller andra liknande yrken) faktiskt kan bli riktigt bra på det de gör. Och då är det väl frid och fröjd. Men när det finns folk som INTE passar i yrket söker sig dit, enkom just för lönen och prestigen, ja, då har vi alla ett problem. Då har marknadsfundisarna fel - det är inte de bästa och mest kompetenta som söker sig till jobben, utan de girigaste. Och att det kan leda till problem är ju inget nytt direkt.
    Tror inte att man blir läkare bara för lönens skull. Visst är det en faktor som lockar, du far dock inte glömma att läkare har ett väldigt stort ansvar. Det ansvaret skulle t.ex. inte var värt pengarna för mig. Sen sa haller jag med om att manga läkare är rätt kalla och har ingen känsla för att förmedla budskap pa rätt sätt. Det kanske är ett maste för att klara av att jobbet.
  • Hedi
    Argo skrev 2009-09-03 16:44:14 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:11:08 följande:
    Den dagen det är brist på människor som kan tänka sig att utföra tråkiga arbeten - då får de konkurrera med lön eftersom arbetet i sig inte är intressant nog.Logiken i att det är låga löner för jobb som kan betraktas som skitjobb ligger i att det finns många som är beredda att ta dem.Tillgång och efterfrågan, du vet.
    Det beror ju främst pa att de anställda är utbyttbara. Det är systemet som är det viktiga, det är enkla uppgifter som de flesta kan klara av. Andra yrken som läkare, jurister, ingenjörer bestitter en speicalkompetens där är det personen som är det primära.
  • Hedi
    Argo skrev 2009-09-03 17:41:08 följande:
    Det är ju i grunden samma sak. Eftersom arbetsuppgifterna är förhållandevis enkla så finns det stor tillgång på "utbytbara" personer att utföra dem.
    Det var inte menat att syfta pa ditt svar, utan till det citatet. Blev lite fel sorry.
  • Hedi

Dorian: Alltsa jag förstar lite hur du tänker, visst kan en person som har 19,4 var bättre lämpad en nagon som har 20,0. Jag tror ocksa att det till viss del finns de med 20,0 som väljer att plugga till läkare för att de har hög status. Det helt sjuka i Sverige är ju att de lottar in de som har 20,0. De far ju ha nagon sorts kösystem eller komplettera med t.ex. intervjuver. Däremot sa anser jag att en läkare skall tjäna bra med pengar. Vi ska inte heller glömma de som arbetar för läker utan gränser osv, de gör ju verkligen en nobel instas.

• Hedi

Jag tycker det är helt sjukt att det är en san stor procent som kommer in via högskoleprov. Det är tre ämnen som testats, det säger inte särskilt mkt. Manga av dem som kommer in via detta prov har inte höga betyg sedan innan för att de är lata och inte orkar plugga. Det är även de som oftast hoppar av utbildningar för att de inte pluggar. Nä ta bort det skitprovet.

• Hedi
    jaghopparhögt skrev 2009-09-03 23:15:13 följande:
    Jag är snarare för motsatsen. Ta bort betygen och sök enbart på prov.
    Va sa du menar att ett prov kan ersätta 3 ars studier? dessutom sa maste proven anpassas efter den utbilning man söker.
  • Hedi
    Åsa skrev 2009-09-03 23:27:20 följande:
    Jag ser inte riktigt problemet. Inget urvalssystem är perfekt men jag kan inte se att säg betyg från /fri/skolor med betygsinflation skulle vara mer rättvisande. Ett två år gammalt betyg i säg "medieteknik" säger nog inte mycket om kapaciteten att lära biologi heller. De som har de "höga" betygen har ju samma möjlighet att göra högskoleprov de, och om de inte klarar det, vad säger det om deras kapacitet? Många länder har ju enbart provintagning till högre utbildning för övrigt.
    De som har höga betyg fran början är vana vid att plugga, tror inte man kan fjäska sig till 20,0.
  • Hedi
    jaghopparhögt skrev 2009-09-03 23:39:23 följande:
    Det är det som blir problemet, man kan plugga sig till bra betyg fast man har låg intelligens. Man förstår helt enkelt inte vad kan man utan man kan det bara, och sådana kunskaper försvinner snabbt och är väldigt ytliga. Sen är det lite avett problem att man inte gör någon skillnad på om man har 20.0 i enkla flumkurser eller i svåra och utmanande kurser. Inte heller gör det skillnad i vilken nivå läraren har satt på kursen.
    Men hela poängen är den att man kan inte glassa pa universitetet pa samma sätt som manga av dem som skrivit högskoleprovet gjort pa gymnasiet. Om de nu är sa himla smarta sa hade de väl sätt till att fa bra betyg, eller?
  • Hedi
    jaghopparhögt skrev 2009-09-04 09:25:47 följande:
    Det handlar ju inte om att "glassa". Bevisligen så är de ju smarta om de har fått ett bra poäng på högskoleprovet oavsett hur dåliga gymnasiebetyg de har. Sen vad de har valt att göra på gymnasiet är ju inte direkt relevant, det är väl deras ensak. Bara för att man är smart nu så behöver man ju inte ha varit det för fem år sedan och motsatsen. Högskoleprovet bevisar ju att de är kompetenta nog att studera på högskola. Förstår inte riktigt varför folk med höga betyg från gymnasiet gnäller på högskoleprovet, om de nu verkligen har den kunskapen som deras betyg säger att de har så är det ju bara att sätta sig och skriva 1.9-2.0 på högskoleprovet. Det lär ju inte vara några problem alls va? Eller?
    Ok men da kan vi ju göra sa att vi tar bort viktiga ämen som historia, naturkunskap, samhäll, ekonomi osv och bara läser engelska, svenska och matte. Det handlar om att ha en viss allmänbildning. Självklart kan man besitta kunskaper i historia för att man lärt sig själv (ofta inte fallet). Det jag menar är att om det nu ska finnas ett kunskapsprov maste det täcka in ett större kunskapsomrade.
  • Hedi

Sen sa kan man faktiskt träna pa hp och för att skriva bra pa det, sa jag vet inte om det har sa mkt med intelligens att göra. Det är iaf igen garanti.

• Hedi

Jaghopparhögt: Jag tycker du har en väldigt konstig inställning. Skillnaden mellan behörighet alltsa bara g da eller mvg är ju väldigt stor. För att fa ett Mvg maste du kunna dra slutsatser och analysera vilket är oerhört viktigt för framtida studier. Varför ska man börja ta sin studier först pa allvar pa Universitetet?

• Hedi
    jaghopparhögt skrev 2009-09-05 23:37:53 följande:
    Exakt och på högskoleprovet visar du att du kan dra slutsatser och analysera. Och det är vattentätt, alla har samma krav och alla rättas på samma sätt. En rättning som ligger helt utanför någons personliga åsikt. Ser du poängen?
    Den svenska delen bestar ju b.la. av ord- och läsförstaelse. Läsförstaelsen handlar ju om att säga om a, b eller c typ stämmer in pa texten. Tycker inte den formen av uppgifter säger sa mkt om att dra slutsatser eller analysera. Antingen sa föstar du ju sprak eller innebörden av dess ord eller inte. Da är mattedelen bättre.
  • Hedi

Alltsa om det är nagon/nagra utbildningar som borde tilldelas hög status sa är det ju ingenjörsutbildningar.

• Hedi
    Themis skrev 2009-09-06 17:30:29 följande:
    Åsa: Det handlar inte bara om att komma in-det handlar om att komma ut också. Flera av de mest krävande tekniska utbildningarna kräver inte särksilt höga betyg för att man ska komma in, men inte många har hjärna nog att klara att bli civ. ing. i teknisk fysik.
    haller med
  • Hedi

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-06 18:04:41 följande:

Varför det?
    Förmodligen för att jag själv är usel pa den typen av ämnen. Tror inte att var och varannan skulle klara den typen av utbildnig, därför tycker jag verkligen det är en prestation.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...