Inlägg från: Mammut och Papput |Visa alla inlägg
  • Mammut och Papput

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

De är ju ämnena som skiljer.

Att läsa till jurist blir mycket fackspråk i text. Säkert supertråkigt att läsa. Socionom är nog mycket böcker om samhälle. Förskolelärare är nog mycket samhälle/genus/beteendevetenskap också. Läkare är mycket basvetenskap man måste nöta in. Människokroppen, kemi, mikrobiologi, farmakologi osv...

Jag har läst till sjuksköterska och varje kurs har väl mellan 5 och 15 kursböcker. Man behöver inte alltid läsa alla. Ibland måste man läsa lite i flera av dem eller mycket i några av dem. I någon kurs har man kommit långt på anteckningar från föreläsningar.

• Mammut och Papput
    junimagi skrev 2009-08-30 23:36:17 följande:
    Ja det är nog lite så jag resonerar också. Man läser kanske ungefär lika mycket men just "tyngden" i litteraturen skiljer sig? Jag tänker på de som pluggar till läkare - måste de lära sig alla kroppens delar på latin? Var på akademibokhandeln i går och gick igenom de läkarstuderandes hylla. Det var en riktig mastordon bok (!!) med bara ord på latin. Det måste vara enormt slitsamt att lära sig allt de!
    Jag är sjuksköterska och ska kunna alla kroppsdelar, ben, delar av organ, osv osv saker på latin. Jag ska kunna förklara ett läkemedels nerbrytningsprocess i kroppen, hur det åker genom cellväggar och in i molekyler och sånt. Hur det omvanlas och utsöndras i lever och njurar. Läkare läser ännu djupare.

De är väl mest de äldre böckerna som har ett tungt språk. Nu är det bättre tror jag. Men det är ju ren fakta man läser. Att läsa på universitet är ju den högsta läran eller vad man ska säga. Inget att jämföra med en biologibok från gymnasiet precis. På universitet står det som det är i böckerna och man måste hänga med på föreläsningarna för att kunna pussla ihop alla kunskaper man hör. Man har inget samarbete med läraren heller, på samma sätt. Det är självständigt arbete. Och man måste vara konsekvent och bestämd från början att man ska engagera sig i det. Att bli yrkesutbildad är ett ansvar - att du ska kunna ditt yrke osv osv. Och då måste man ju läsa.
  • Mammut och Papput
    junimagi skrev 2009-08-30 23:53:53 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-08-30 23:51:06 följande: Ja jag håller absolut med dig. Trivs du med ditt arbete då? Vilket område arbetar du inom?
    Jag älskar mitt jobb. Jobbar som sjuksköterska i äldreomsorgen. Har lärt mig så mycket om livet, döden och mig själv. Jag har ganska stort ansvar då vi inte jobbar nära någon läkare. Vi ringer bara och meddlar att tant Agda fått infektion och de säger att vi ska ge dem ett visst penicillin i 10 dagar. Om någon får hjärtinfarkt eller lungödem så behandlar vi dem och ringer sedan doktorn. Man jobbar mycket ensam och har stort ansvar runt lidande och sånt =/ Men älskar det! Skulle tråkas ihjäl av att jobba på avdelning på sjukhus och bara hasa efter doktorn och ta blodtryck hela dagarna...
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...