• callimero

40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?

De ser mer av äggets kvalitet, exakt hur vet jag ej.

Deras statistik är:

Resultaterne fra Copenhagen Fertility Center

De sidste 500  IVF og ICSI behandlinger på klinikken:

Resultater af gravide efter start fordelt på aldersklasser:

Alder ved start af behandlingen

< 30 år   - 40%

30-34 år  - 39%

35-39 år  - 34%

> 40 år    - 21%

• callimero

De länkade även vidare till denna amerikanska sida, ser att ICSI ger några sämre chanser något de svenska läkarna jag frågat har sagt inte spelar någon roll.

Age <35 Live births per retrieval, IVF without ICSI 42.6%, IVF with ICSI 41.3%
    Age 35–37 Live births per retrieval, IVF without ICSI 37.0%, IVF with ICSI 35.2%
    Age 38–40 Live births per retrieval, IVF without ICSI 26.5%, IVF with ICSI 24.4%
    Age 41–42 Live births per retrieval, IVF without ICSI 15.3%, IVF with ICSI 11.7%
    Age >42 Live births per retrieval, IVF without ICSI 7.0%, IVF with ICSI 4.3%

www.cdc.gov/ART/ART02/sect2_fig25-32.htm%2029

• callimero

isisis - jag vet det finns både ägg- och embryodonation, men jag är inte beredd att överge ivf än. Det var i det syftet jag la upp tråden. Det är marginella chanser men jag vill inte sluta så länge jag får fina ägg tillbaka, ja fina på ytan och befruktade.

Hittade lite nyare statistik sammanställd från flera amerikanska klinikers resultat. Siffrorna är inte höga men långt bättre än 1%, de sätter tillbaka upp till 3 embryon ser jag så det kanske ökar på viss procent:

2007 PREGNANCY SUCCESS RATES
    Type of Cycle    Age of Women
    Fresh Embryos From Nondonor Eggs    <35    35-37    38-40    41-42 c
    Number of cycles    42119    23503    20608    9535
    Percentage of cycles resulting in pregnancies    45.7    37.2    28.1    18.4
    Percentage of cycles resulting in live birthsb    39.6    30.5    20.9    11.5
    Percentage of retrievals resulting in live birthsb    42.9    34.2    24.4    14.0
    Percentage of transfers resulting in live birthsb    45.9    36.9    27.1    16.0
    Percentage of transfers resulting in singleton live births    29.9    25.7    20.6    13.6
    Percentage of cancellations    7.6    10.8    14.1    17.8
    Average number of embryos transferred    2.2    2.5    2.8    3.1
    Percentage of pregnancies with twins    33.2    28.2    21.6    14.0
    Percentage of pregnancies with triplets or more    3.5    4.5    4.0    2.5
    Percentage of live births having multiple infantsb    34.9    30.4    23.9    15.4

• callimero

Jag VET att missfallsrisken är hög! Jag må hoppas och vilja men du behöver inte slå mig i ansiktet med fakta jag redan vet. Läs TS och vad jag frågade efter?!

isisisis skrev 2009-08-30 19:23:09 följande:
    Men intressantare är ju statistiken av antal behandlingar som lyckats bli en fullgången graviditer efter 41,42 och 43. MF riskerna är ju skyhöga ocks efter 40. Hur många patienter har de haft? Det vet man inte med den statistiken.
    Mmm?
    Jag ångrar jag la upp tråden.

isisisis skrev 2009-08-30 19:48:44 följande:
    Mmm. Får hoppas då Stort lycka till
  • callimero

Jag är redan självmordsbenägen så nu fick jag ytterligare skäl att göra slut på helvetet.

• callimero

Så varför komma med en massa fakta jag inte bett om? Har du läst TS? Ett tips för att undvika att sparka på någon som redan ligger.

Att tro att jag är så korkad att jag missat risken för missfall?

Jag frågade inte efter allt detta. Och skriver man "Mmm" är det i min värld ett sätt att säga, "Jaja, tror du det så".

• callimero

Förstår att det var därför du tipsade. Jag slukar det mesta i informationsväg så det är klart jag läst en hel del om kanske främst ÄD men också embryodonation eftersom min sambo eller exsambo har dåligt med spermier och defekta.

Detta med adoption har jag sökt i och lagt ner ganska raskt.

Läkaren på Sophiahemmet har inte sagt en siffra i procent, bara att det är tufft men att han inte nekar oss fler försök med resultaten vi fått. Han anser att det är så individuellt vilka chanser man har. Jag vet de är hårda mot oss äldre på SH, flera de nekat och då de inte säger nej vill ja hoppas det kan fungera med ivf.

• callimero
    AnnaKanna skrev 2009-08-30 22:26:02 följande:
    Men hur blir det med IVF försök om ert förhållande inte hänger ihop längre? Är det där tanken på IVF i Danmark kommer in?
    Precis. Det känns hemskt och helst skulle jag bara kägga mig ner och gråta i flera månader. Men det kan jag inte tillåta mig att göra.

Sophiahemmet är seriösa och tyvärr enligt många av oss, hårda i sin bedömning av oss äldre. Vet flera som gått vidare till andra kliniker, fått hjälp och lyckats.
  • callimero

Xanni och noncuro - tack! {#lang_emotions_heart}

Och ett stort lycka till nu noncuro, håll oss gärna uppdaterade om hur det går för dig.

• callimero

Falun verkar vara en human klinik. Pengahungrig skulle vissa statistikfrossare säkert hävda. Men de verkar vad jag förstått öppna för olika nya alternativ också.

Jag får bara höra det eviga "-det är inte tillräckligt vetenskapligt bevisat" drämt i ansiktet om jag frågar efter nya rön i metod och preparat.

Vore intressant om någon har erfarenheter som skiljer sig från mina av Sophiahemmet och deras inställning till ålder? Jag respekterar att de är seriösa och inte vill ge en falska förhoppningar, men det kanske finns en mellanväg?

Tack för ditt inlägg clearblue! Tummar åt dig nu!

• callimero

Ja Emma, det tär något fruktansvärt. Sen är det inte samma stress för en man rent fysiskt, tror min sambo eller exsambo inte riktigt kan förstå den starka ångest och skräck jag känner inför att kanse aldrig få uppleva miraklet att bli gravid och föda ett barn.

Har inte testat psykolog, går däremot hos kurator nu för att försöka reda ut all kaos.

Lycka till! Uppdatera gärna med hur det går.

Tack Chippi för ditt inlägg, det ger hopp!

S1R1 - hoppas det löst sig! Jag kommer själv ställas inför detta dilemma om jag beger mig till Danmar. Ska tala med dom idag.

• callimero

Jag ger inte upp! Är snart på g med ett 5:e försök ICSI/IVF, vill inte ens tänka på hur mycket vi lagt ut men lyckades det är det värt varenda öre.

Vi fick konstaterat manlig faktor det år jag skulle fylla 39 så det var kalla handen för mig. Tycker det är fruktansvärt diskriminerande mot mig som kvinna då det ej fanns några som helst fel hos mig förutom ålderssiffran. Sen höjdes den men då var det för sent för mig.

• callimero

Stort GRATTIS kaprifol! {#lang_emotions_sunny} Så härligt att läsa!!!

Jag har också den länken i mina favoriter och ör inne på exakt samma tes som dig. I vår ålder kan det ta än fler försök än om man är yngre att fånga in de gröna prickarna. Oroas jag med över om det kan vara något annat fle i kroppen som sätter käppar i hjulen, immunologiska faktorer tex. Men min klinik är tyvärr inte speciellt intressera av att kolla upp detta utan skyller allt på gamla ägg. Så det är till att jaga alternativa ställen för att ta prover eller få tex kortison utskrivet. Har ivarjefall fått ta kromosomtest nu men vet ej om vi hinner få resultatet innan detta försök är gjort.

Vilken klinik gick du hos?

• callimero

Läste din pres sen kapriofol. Många försök liksom jag.

Har till skillnad från dig varit hyfsat svårstimulerad men fått tillbaka fina embryon. De är inte direkt optimistiska på min klinik, känns som man hänger kvar på nåder. Den enda anledningen att vi får fortsätta göra fler försk är just fina embryon.

• callimero

Grattis noncuro! Tummar för ditt toppenembryo i magen. {#lang_emotions_sunny}

Själv har jag ÄP imorgon, nervöst för det finns bara 3 st i rätt stl.

• callimero

Ja, hoppas kunna sova lite i natt, sen följer hemska väntan på att de ringer från lab på tisdag.

Lycka till på VUL Pimpinellan!

Svar på tråden 40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?