• Måneskin

40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?

Jag blev gravid vid 43 års ålder IVF (FET) trots att alla läkare sa att jag egentligen borde ha gett upp sedan jag var 41 år pga dåligt amh värde. Om du fått ut 2 bra ägg så kör på bara! Mitt tips är att också dubbelkolla så att dina äggledare är fria och inte blockerade. Jag visste inte om att jag hade t ex hydrosalpinx förrän en läkare i Spanien upptäckte det på ultraljud (!) när jag var 42 år. Det kan förekomma vid blockerade äggledare. Den vätskan kan sippra in i livmodern och göra miljön fientlig, dvs minskar chanserna betydligt att bli gravid. Jag opererade bort mina båda äggledare efter detta och pausade IVF i 3 månader. 

Året innan dess gjorde jag en hysteroskopi i Sverige där de upptäckte att jag hade massor med ärrvävnad (troligen pga efter en skrapning 28 års ålder). Ärrvävnaden rensades bort så att ny vävnad kunde växa fram. Trots att jag hade gjort massor med ultraljud så upptäckte inte ärrvävnaden förrän de gick in med kameran. 

Jag var alltså mer eller mindre utdömd av alla läkare och de skyllde hela tiden på ?gamla ägg? när det egentligen var mest fel på min livmoder. 

Sen när jag fixade till min livmoder och opererat bort äggledarna så blev jag gravid på 3:e försöket vid lite över 43 års ålder. 

Blev besviken att min gynekologi inte sa till mig vid 39 års ålder om att kolla äggledarna och att inte råda mig om hysteroskopi, detta då de visste min historia med skrapningen mm. 

Om någon är intresserad utav IVF mediciner så har jag överblivna som jag ger bort och helst då till någon som är 40 plus och inte kan få på recept, är bla menopur, fostipur mm.

Svar på tråden 40+ och lyckats med ivf? Hur många försök krävdes innan ni lyckades?