• jost78

V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16

Tiden går fort - ny tråd igen, minsann!

• jost78

1977Maria: Hur går det med laxabonet? Det är verkligen jobbigt att dricka. Mig hjälper det bäst att dricka fort, ta lite saft mellan, och hålkla för näsan. Lycka till!

Idag har jag fått tätningsringar av min sköterska som jag ska prova, så får vi se om det blir bättre. Hoppas!

• jost78

Nalla, jo jag minns att du hade problem... Jag har Sensura endels, till min enpipiga stomi. Sköterskan tror att det läcker för att jag har en liten "grop" i huden vid sidan av stomin. Ska hämta ringarna idag, så får vi se. Jag har kanske ett läckage i veckan just nu, vilket kanske inte låter så mycket, men eftersom det är totalt oförutsägbart NÄR det kommer, blir det ju att jag oroar mig inte en gång i veckan, utan typ ofta!

• jost78

Jaha ja. Idag när jag och sambon var och handlade, kände jag hur det började kännas misstänkt varmt på magen. Som tur var hade stället en kundtoalett, som jag kunde smita in på. Och visst var det läckage, IGEN, och ordentligt också. Var bara att kassera både trosor och strumpbyxor (så nu har jag storhandlat troslös... ). Sedan upptäckte jag att den nya påsen inte fäste särskilt bra, och det enda jag hittade i väskan att "förstärka" med var ett trosskydd... så det tejpade jag fast på magen. Måste säga att det funkade rätt bra!

Men det är ju inte kul det här. Mina påsar släpper inte, utan det liksom väller fram under kanten. Fast jag hade ingen tätningsring på, hade just bytt påse så trodde väl inte det skulle behövas.

Nåja. Nu är jag hemma och har fått duscha, och dessutom gnälla lite, så nu känns det bättre!

• jost78

Plastpåsar och tejp, haha... fast inte roligt just då, förstås!

Ett läckage TILL idag. Jag tycker det blir sämre med tätningsringarna! Blir det inte bättre väldigt snart får jag ringa sköterskan igen.

Idag är det helt underbart väder här, så jag har precis varit ute en lång runda. Skönt!

• jost78

Hej alla

Även om jag inte skriver, så läser jag och tänker på er! Det har varit väldigt mycket omkring mig den senaste tiden. Men det mesta av det beror på en väldigt rolig sak - jag är gravid!!!

Alltså - i våras var jag så sjuk att ingenting var roligt. I maj opererades jag, och fick höra att jag nog inte skulle kunna bli gravid det närmsta halvåret eller året. Och det kändes rätt logiskt, med tanke på att det var den tredje operationen sedan november förra året och att min kropp gått igenom så mycket - men vi slutade iaf skydda oss, för att ge kroppen en chans att vänja sig av vid p-pillren och sådär... och redan i juli blev jag gravid!

Det har varit rätt mycket läkarspring sen dess - diskussioner kring hur jag ska föda (eller snittas) som långt ifrån är avslutade, en stomi som bråkar och liksom drar sig in i magvecken och därför blir det läckage, och så en massa blandat illamående. Men det är ju lättare att ta när man vet VARFÖR! Jag är så himla glad, har längtat efter barn länge men fått skjuta på det pga sjukdomen.

I lördags hade sambon 30-årsfest och då berättade vi för vännerna, och idag berättade jag på jobbet - och här! Imorgon ska jag prova ut nya bandage. Jag mår rätt taskigt - illamående och trött - men jag är ju så glad så det är ok!

• jost78

Tack allesammans! Sköterskan hade ett par teorier om vad som var fel, dels ska jag prova att klippa plattorna annorlunda, dels testa konvexa bandage. Så får vi se. Ikväll är jag ensam hemma så det blir tjej-dvd och klippa stomiplattor, haha.

• jost78

Hej nya . Det här är ett toppenställe!

Jag har nu fått prova konvexa bandage - och vilken lättnad! Inga läckage än så länge, peppar peppar. De är ju lite klumpigare, men hellre det än läckage! Inte minst som jag faktiskt åker på semester nu till helgen - till Tokyo! Jag har packat massa bandage i olika väskor, det vore ju lite tråkigt om väskan kom bort så man stod utan bandage.

Ang graviditeten, så har det blivit en del diskussioner om hur jag ska föda, dvs vaginalt eller snitt. Jag vet just nu inte vad jag ska tro. Är inte så sugen på fler bukoperationer om det går att undvika, men risken med vaginalt är att min prolaps "lossnar" igen. Det krångliga är ju, att min diagnos är väldigt ovanlig från början, och när den väl drabbar, drabbar den oftast de över 60 år... så det finns ju inte så mycket erfarenhet av graviditet i samband med detta. Men jag har bett dem rådgöra med min fantastiska magdoktor, och det är ju inte dags förrän i april, så det ska nog ordna sig.

• jost78

Hej hela gänget!

Efter två veckors semester har jag nu läst ifatt det mesta. Kramar till alla som behöver & vill ha!

Våra två veckor i Tokyo var jättefina, och tack vare de nya konvexa bandagen har det funkat ganska smärtfritt med magen också. Skönt! En liten höjdpunkt var att vi passade på att gifta oss, på Svenska ambassaden. Så ja.... nygift, gravid & relativt problemfri med magen - livet är faktiskt snällt mot mig just nu!

• jost78

Här är en till som har det rätt bra. Det blir ju lätt att man skriver mindre när saker funkar, men det kan ju också vara trevligt att läsa.

Idag har varit en stor dag! Vi var på ultraljud och såg den lilla - och, som det verkar, friska och mycket livliga! - bebisen för första gången. Det var jättehäftigt. Och när jag stannar upp och tänker på hur dålig jag var i våras och att det bara är ett halvår sedan jag opererades, känner jag mig så otroligt glad och tacksam...

Dessutom har vi idag skrivit kontrakt för ett hus vi ska flytta till. Vi ville gärna flytta innan bebisen kommer, och nu blir det flytt i slutet av februari och beräknad förlossning i mitten av april.

Så nu ska jag laga middag och sedan ska vi korka upp lite alkoholfri champagne och fira att livet är fint just nu!!

Svar på tråden V.V.S-tråden-Våga Vägra Skov! Tråd nummer 16