• Flissi

Present till liten & föräldrarna?

Ska köpa lite grejer till en kompis som fick en liten v24.
    Han är nu fyra veckor & väger nästan ett helt kg.

När börjar man klä på dem?
    Vilken storlek ska man köpa?
    Ni som fått så prematura barn, vad blev ni glada över att få?
    (Både till bebisen & till er själva)

Tackar jättemycke för lite tips & hoppas att mamman inte tjuvläser ;)

• Svar på tråden Present till liten & föräldrarna?
  • KatjaKaj

pytteliten.net finns en massa fina saker.

Det är lite olika när man börjar klä på dom , men vad jag vet så börjar man inte med kläder innan dom lämnat kuvösen.
    Om han nu ligger i kuvös.

Storlek 40 eller 44 har vår tjej nu och hon väger 1995 gram.
    (Men hon had strl 40 när hon vägde 1300gram också)

En sak som vi fick till vår tjej som vi blev jätte glada över var just ett sånt fot&hand avtrycks kit.
    Det är rätt häftigt för man glömmer bort hur små fötterna och händerna var.

Lycka till :)

• Therese33

Man börjar klä dom när dom har kommit ur kuvösen, jag hade köpt något fint gosedjur, det fick vi och det var jätteuppskattat!

• Embla H

En filt! Det var den present vi kunde börja använda först. När man kan börja sitta kängru är det mysigt att använda en egen filt och inte sjukhuset.
    Till föräldrarna är mitt tips hjälp om ni bor så att det går. Ge dem t ex mat som bara är att värma och äta på sjukhuset. Eller ett presentkort på att ni städar deras hus / rensar rabatter / fyller kylen eller liknande innan de kommer hem. Det är knappast sådant man vill börja med när man kommer hem efter en lång sjukhusvistelse.

• Flissi

Hittade lite fina saker på pytteliten :)
    Finns det andra bra sidor? Vilka märken har så smått som 40 eller mindre?

De flyttar under denna tiden, så massa hjälp till det kommer de självklart att få med packning & upppackning.
    Och mat har jag förstått kan va gott då det mest micras engångsförpackningar. Snart får de förhoppningsvis komma "hem" så då blir det ju lättare att träffa dem. Det kanske finns riktigt kök där också. Just nu är de i Lund 35 mil bort.

• Flissi

Hittade lite fina saker på pytteliten :)
    Finns det andra bra sidor? Vilka märken har så smått som 40 eller mindre?

De flyttar under denna tiden, så massa hjälp till det kommer de självklart att få med packning & upppackning.
    Och mat har jag förstått kan va gott då det mest micras engångsförpackningar. Snart får de förhoppningsvis komma "hem" så då blir det ju lättare att träffa dem. Det kanske finns riktigt kök där också. Just nu är de i Lund 35 mil bort.

• Frila2

Vad roligt att du tänker på dem nu när de har det tungt!

Jag hade inte köpt något gosedjur, bara för att jag tror att man får mycket sådant. Många vet inte vad de ska köpa och då blir det ett gosedjur. Tror vi har 8 st lite mindre nallar hemma.  

pytteliten.net som du tittat på har lite grand men det finns fler kläder här: http://meandmy.se/ Jag har köpt rätt mycket där, i både stl 38 och 44 och de var jättebra. Mycket smalare och mer "rätt" i storleken än tex Polarn o Pyret. Ett plagg från PoP i stl 40 kunde min dotter ha när hon i andra märken hade stl 50 (och var 4 månader). Det var totalt gigantiskt tills hon hade förbi stl 44.  Jag hade helt klart lagt lite pengar på kläder i 38 och 44 från just meandmy.

En mysig filt är ett bra tips också, tänka bara på att det ska vara lite fleecematerial, det får inte ludda. Lätt att tvätta är viktigt, de får inte användas så många dagar i rad.

Om ni inte befinner er i samma stad kanske du kan be någon du känner åka upp till dem med lite take away-mat ibland. Man tröttnar på matlådor och färdigmat.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2

Nu vet jag inte var du bor men kom precis på att GeKås Ullared har prematurkläder från storlek 32. Nu brukar man inte behöva ha 32 eftersom de inte har kläder när de ligger i kuvös vilket de gör i början med det är kul att det finns. De har lite i 40 som verkar rätt bra i storlek och fantastikst bra grejer i 44. Dotterns första pyjamas var därifrån och det var otroligt bra kvalitet.

Tänk också på att i början när de har storlek 38 och 40 så ligger de oftast i värmebädd och då ska de inte ha kläder som täcker för mycket eftersom de ska ta upp värmen från bädden. Endast bodys används i början. Byxor och pyjamaser använder man när de är lite större och har flyttat från värmebädden och framförallt när de är hemma sedan. Där skulle jag rekommendera stl 44. Även lite tjockare kläder, typ utekläder finns på meandmy.se Har inte hittat det någon annanstans. 

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • KatjaKaj
    Frila2 skrev 2009-08-27 22:25:25 följande:
    Nu vet jag inte var du bor men kom precis på att GeKås Ullared har prematurkläder från storlek 32. Nu brukar man inte behöva ha 32 eftersom de inte har kläder när de ligger i kuvös vilket de gör i början med det är kul att det finns. De har lite i 40 som verkar rätt bra i storlek och fantastikst bra grejer i 44. Dotterns första pyjamas var därifrån och det var otroligt bra kvalitet. Tänk också på att i början när de har storlek 38 och 40 så ligger de oftast i värmebädd och då ska de inte ha kläder som täcker för mycket eftersom de ska ta upp värmen från bädden. Endast bodys används i början. Byxor och pyjamaser använder man när de är lite större och har flyttat från värmebädden och framförallt när de är hemma sedan. Där skulle jag rekommendera stl 44. Även lite tjockare kläder, typ utekläder finns på meandmy.se Har inte hittat det någon annanstans. 
    Hej , när Novalii kom ut i värmebädd nu för 2 veckor sedan så fick hon ha byxor och pyjamasar strumpor också =)
    Hon fick faktiskt inte ligga i bara body hon skulle gärna ha med ben och långa ärmar.
    Men det är kanske olika från sjukhus till sjukhus.

Vi fick också en jätte fin filt , och den är vi glada över.
    En riktigt mjuk mysig bebis filt som används dagligen.

Och just detta med matlådor är väldigt upskattat när man ligger i lund , det enda som finns är en micro så man blev VÄLDIGT trött på findus felix och dafgård.
    Hemmalagad mat var som gourmet mat. :D
  • Ad Infinitum

Jag köpte en fin Laban filt från Klippans Yllefabrik till min vän som fick sin son tidigt. Uppskatatt!

• Frila2
    maddlyn skrev 2009-08-27 23:15:21 följande:
    Hej , när Novalii kom ut i värmebädd nu för 2 veckor sedan så fick hon ha byxor och pyjamasar strumpor också =)Hon fick faktiskt inte ligga i bara body hon skulle gärna ha med ben och långa ärmar.Men det är kanske olika från sjukhus till sjukhus.Vi fick också en jätte fin filt , och den är vi glada över.En riktigt mjuk mysig bebis filt som används dagligen.Och just detta med matlådor är väldigt upskattat när man ligger i lund , det enda som finns är en micro så man blev VÄLDIGT trött på findus felix och dafgård.Hemmalagad mat var som gourmet mat. :D
    Men, att det skiljer så mycket. Hos oss var de så noga med att ha så lite kläder som möjligt på men ett täcke över. 

Grattis till ett stort, stort steg. Härligt!
  • nattkatt

Halloj!
    klart man blir glad över saker man får till bebisen. men efter 7 paketet med en sockersöt body i, så börjar man ledsna...
    något jag upptäckt som går åt är små handdukar och filtar!

annars så blev iallafall JAG väldigt glad över att få saker som man behövde men som var aptråkiga att köpa; blöjor, ammningskupor, våtservetter, babytvål, mm.

• Flissi

Tack för tipsen allihopa!
    Hde tänklt köpa en såndär prem.nyfödd bok på pytteliten, som tur va pratade jag med henne precis innan jag hann beställa & då sa hon att just fått en sån :o)
    Finns ju inte jätteutbud till de små så det blir nog dubbelt av en del kan jag tänka. Så bestämde att köpa lite mer till föräldrarna & bara lite saker till Liten!

• sth67

Hej jag har ett litet tips. Om du bor i stockholm ? jag vet jätte söta bebis mössor från BAMBAM dom är ganska små och bebisar som väger ca 3,5 kg när dom föds kan max ha dom i 3 månader. På mössan står det "bad hair day " eller "girls just want to have fun" på. För 99 kr. Finns även i en silverfärgad box med kam o borste i för 198 kr. Inboxa mig så kan jag förklara vart dom finns.

• Flissi

Nu har jag äntligen, efter 6 veckor fått träffa min sötevän :)
    De var tvungna att komma hem båda för de ska flytta mitt allt detta nästa helg.
    Iallfall gjorde vi en box med Lundmyrs "pytteliten" kläder (vilka inte alls var så små...tror nog bestämt en normal nyfödd skulle kunna ha 40 ett bra tag!!) & en supermjuk tunnare filt.
    Till min kompis & hennes sambo gjorde jag en "kräftskiva". En korg fylld med allt man har på kräftskivebordet. (Inkl. hattar, ljus & snapsvisor såklart )

Allt var väldigt uppskattat iallafall, men det bästa var ju att få träffa henne & få se Liten på film/foto!!!!

Tack igen för tipsen alla!

• Emmy K
    Flissi skrev 2009-09-07 19:15:12 följande:
    Nu har jag äntligen, efter 6 veckor fått träffa min sötevän :) De var tvungna att komma hem båda för de ska flytta mitt allt detta nästa helg. Iallfall gjorde vi en box med Lundmyrs "pytteliten" kläder (vilka inte alls var så små...tror nog bestämt en normal nyfödd skulle kunna ha 40 ett bra tag!!) & en supermjuk tunnare filt. Till min kompis & hennes sambo gjorde jag en "kräftskiva". En korg fylld med allt man har på kräftskivebordet. (Inkl. hattar, ljus & snapsvisor såklart ) Allt var väldigt uppskattat iallafall, men det bästa var ju att få träffa henne & få se Liten på film/foto!!!! Tack igen för tipsen alla!
    Hej Flissi

Jo jag tycker också att storlek 40 är "stort". Egentligen så skulle nog en normalstor nyfödd bebis kunna ha storlek 40 men det är det inte många som tänker på.

Jag trodde länge att storlek 50 var det enda alternativet för nyfödda och till mitt andra barn köpte jag en jättestilig skjorta som han skulle ha på första fotograferingen. Han badade i den och det såg jättelöjligt ut. Så vill man ha något som passar bra i början även om barnet växer ur det på några veckor så kan det vara roligt att ha ett par plagg i storlek 40 med i BB-väskan.

Vad gulligt av dig att tänka på din kompis och göra lite extra för dem. Man behöver lite omtanke när man lever neo-livet.
  • Emmy K

Ursäkta, jag menade att jag tycker att storlek 44 ofta passar de normalstora fullgågna barnen, inte storlek 40.

Svar på tråden Present till liten & föräldrarna?