För er som inte har ägg, hur skulle det kännas att ta emot ett ägg?
Jag är i nuläget inte i behov av att ta emot donerade ägg, håller på med ivf och kvaliteten på mina ägg tycks vara bra. Men, innan vi kom så här långt så funderade jag över hur jag skulle tänka om det visade sig att mina ägg inte höll för befruktning.
Jag skulle absolut känna att det var mitt barn. (Har faktiskt inte tänkt tanken att min man skulle få barn med en annan kvinna visst kommer ägget från en annan kvinna, men det skulle ändå ha vuxit i min kropp i nio månader.)
Det enda jag skulle tycka kunde vara negativt skulle vara att barnet inte skulle känna till hela sin genetiska historia om det skulle drabbas av någon sjukdom, om det skulle vara en tjej som ville skaffa p-piller (ärftliga anlag för blodpropp) etc.
Jag skulle inte tveka att adoptera heller, jag tror inte att biologin är så viktig. Jag skulle älska mitt barn oavsett om jag delade gener med det eller ej. Däremot tycker jag att det är fint att det finns möjlighet för barnet att "stilla sin nyfikenhet" kring sin biologiska härkomst.
Om vi lyckas få barn genom ivf så vill jag gärna donera ägg. Och jag skulle gärna vilja att min sambo skulle donera spermier (men det skulle såklart vara hans beslut. Jag skulle inte heller i detta fall se det som att han fick barn med en annan kvinna).
Jag vet hur mycket det betyder och kunde jag hjälpa någon att få ett efterlängtat barn så skulle jag göra det. Om vi inte lyckas få barn vet jag inte hur jag ställer mig, då skulle det nog kännas svårare att donera. Men det får jag tänka mer på om den dagen kommer.