• BettanB

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger del 3

Klipper in ts från förra tråden:

Hej alla,
    här kommer en fortsättningstråd på ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger.

Det finns redan jättebra trådar här i forumet med massor av erfarenheter och värdefull kunskap om missfall och att förebygga missfall.

Den här tråden är inte istället för dem. Det här är tänkt som en renodlad faktatråd. Här hjälps vi åt att samla fakta så att vi lättare kan läsa in oss och bli experter. :)

Det kan vara referat från böcker och artiklar eller från samtal med kunniga läkare /forskare. Vi anger alltid källa! (Fast kanske inte om det är samtal med den egna läkaren, det är väl inte praxis här? Det verkar som om det ska vara initialer då bara)

Det kan vara länkar till hemsidor, rapporter, artiklar. Det kan vara "hemmagjorda" översättningar från textsnuttar på andra språk som ger fakta.

Det behöver inte vara långa referat eller långa texter. Allt från 1 rad och uppåt är välkommet! :)

Så det här är inte tänkt att vara en tråd för personliga berättelser. Men om man vill berätta hur ens personliga erfarenheter hänger ihop med de fakta man presenterar är det ok. :) Bara man är tydlig med att skilja styckena från varandra.

Välkomna som faktasamlare och läsare!

Gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Samlingstråd:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Piratpartist, javisst!
  • Svar på tråden Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger del 3
  • BettanB
    Eva Lotta skrev 2009-08-31 19:02:52 följande:
    alltså jag måste få fråga...det här med bakteriell vaginos eller vad det heter? Kan man ha det utan att ha några symptom? Efter 12 missfall vill jag utesluta allt...hur kollar man om man har det? Vanlig husläkare? Kan ju tillägga att jag är 44 nu och tänker gå vidare med ÄD men om det är något man kan göra så vill jag försöka med det först Lotta
    Beklagar verkligen alla dina missfall.
    Gyn skulle jag tro kollar det; har för mig att det är ett rätt enkelt topstest. Vad har du kollat upp för andra risker? Är du med i SIS?
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    Eva Lotta skrev 2009-08-31 19:17:20 följande:
    japp, jag är med i SIS...jättebra site med massa tips. Vi har gjort utredning på su men inga fel har hittats varken på make eller mig. Jag är reumatiker och misstänker starkt att det är immunologiskt. Har varit i kontakt båda med Lucia Nilsson och Leif Mathiesen men mina missfall är så tidiga (oftast) att jag inte hinner få plus på stickan utan får andra tecken på en avstannad graviditet. På SU vill de inte göra mera ingående test utan hänvisar mig till en klinik som de samarbetar med(gbgs kvinnoklinik) De är dock väldigt dyra. Något som slagit mig är varför de inte tar sperma test...det är ju så att spermier som är halvtaskiga ex. utan svans faktiskt kan göra en kvinna gravid men sen blir det missfall? Någon som vet? kramisar...och tack för svar..
    Kom gärna över i vår "prattråd" ist.
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger del 3