• iolanthe

Behöver en 3-åring umgås med andra utan sina föräldrar?

Klockan är mycket och jag är trött så jag orkar inte skriva hur långt som helst så jag ska försöka fatta mig kort .

Jag var hemma med dottern tills hon var 2 år, det var för ett år sen. Från september till april gick hon hos dagmamma deltid, det gick bra 2 mån och sen grät hon så gott som varje morgon och ville inte gå .

Jag gick på mammaledigt i slutet av april och dottern lämnade hemma. Jag bor i Finland och här finns inga 15-timmars regler och vi bor i en kommun med stor platsbrist i dagvården så barnen blir bokstavligen utslängda när dom får syskon. Så alla församlingar och öf har dagklubbar 2 förmiddagar i veckan för hemmabarnen, från ca 3 års ålder.

Jag och min man tog beslutet att dottern inte ska gå i nån klubb alls. Vi har ingen i vår by utan måste hämta och lämna vilket tar 20 min i varje riktning och jag tänkte att det blir mer ett stressmoment än avkoppling att börja med detta med en bebis dessutom. Här på området där vi bor finns en lekpark där det finns barn så gott som alla förmiddagar, jag har många vänner som är hemma med barn och vi besöker öf en gång i veckan. Vi har dessutom nära till både morföräldrar, farfar och våra syskon, så vi träffar närmaste släkten varje vecka. Så vi har inga problem att få tiden att gå egentligen. Hos mormor och morfar får hon dessutom vara nästan när som helst om hon vill, då dom är pensionerade.

Problemet är att jag blir så himla osäker då alla andra har det äldre syskonet i en klubb och jag kan inte bestämma mig för huruvida dottern behöver det eller inte. Efter mycket velande har vi bestämt att hon ska börja trots allt. Men då blir dottern alldeles gråtfärdig och säger att hon inte vill. Och det är ju för sin egen skull hon ska gå, för att hon ska ha kul, så det känns ju fel att tvinga henne när hon säger att hon inte vill. Men samtidigt är hon bara 3 år, alldeles för liten för att fatta ett sånt beslut, och inte tror jag hon vet vad det innebär heller.

Innan vi fick lillasyster älskade hon att vara hos mormor och morfar, men sen dess vill hon inte alls bli lämnad där, sist grät hon och var helt ifrån sig när jag åkte. Hon säger att hon vill det, men när vi väl är där och jag ska åka ändrar hon sig och håller fast sig i mig och gråter.

Och samtidigt blir jag ju orolig att hon ska bli alldeles för mammig om hon går hemma med mig ett år till medan alla jämnåriga är i dagvård eller klubbverksamet. Men sen är det ju en del av mig som tycker att hon är ju liten ännu, och att det kommer en dag då hon måste iväg om morgnarna så varför inte njuta av tiden som är nu då vi får ha sovmorgon varje dag och ingen stress.

Så snälla ge mig råd någon!

• Svar på tråden Behöver en 3-åring umgås med andra utan sina föräldrar?
  • doriah

Jag har samma dilemma med min 3 1/2åring. Hon har ääälskat sitt dagis men nu i våras så tvärvände det och hon vill inte gå dit. Jag skulle gladeligen ha henne hemma men för hennes egen del hoppas jag att hon kommer att vilja vara på dagis nu i höst. Om alla hade sina Storasyskon hemma vore det en sak men nu blir hon ju, precis som du säger oroar dig, mammig och...ärligt talat lite utanför - och det är de sista jag vill. Det är superjobbigt, jag vet. Har inga svar men tänkte ändå att det kan vara skönt att veta att det finns fler

Elsa och Lovis mamma
  • iolanthe

Det är just mammigheten jag funderar mest på, jag var hemma med mamma tills jag var 6 och det var min man också. Och vi var rätt mammiga båda två och ville bara vara med mamma. Och så vill jag inte att dottern ska bli. Hittills har hon i och för sig inte visat några såna tendenser, hon är jättesocial och framåt och orädd, och jag vill att hon ska förbli sån också.

Utanför tror jag däremot inte att hon kommer att bli, för här där vi bor är alla barnen utspridda på olika dagis och dagmammor, det är först som 5-åringar som byns barn kommer att samlas på samma förskola, och då kommer stället att vara nytt för alla och även kompisarna om man inte umgåtts privat.

• emson

kanske är det vanligt att runt 3 år bli ledsen. Man kan ju sätta ord på saker samtidigt som man blir mer medveten om allt runt omkring sig. Min 3 åring säger på kvällen att han inte vill gå till dagis och så börjar den lilla läppen darra så mammahjärtat smälter nåt kolossalt. Samtidigt så vet jag ju att han nästa morgon när vi kommer till dagis studsar in och är jättenöjd men helt klart mer medveten just nu om att han faktiskt blir lämnad och helst vill han vara hemma med oss. Nu är jag ju inte föräldraledig längre sedan två veckor utan både min man och jag jobbar och även den lilla har börjat på dagis.

• mammamutilltre

Om du tycker att det bara är ett stressmoment att lämna henne där så tror inte jag hon far illa av att vara hemma med dig, träffar ni lite vänner med barn och går till lekparken där hon träffar barn så är det ju bra.
    Alla barn är olika och en del trivs bättre hemma så är det bara, men kanske det är så att det är en reaktion på att hon blivit storasyster och hon vet att du är hemma med bebisen?
    Min mamma var hemma tills jag gick i tvåan och jag har klarat mig bra.

Följ ditt hjärta, känner du mest för att ha henne hemma så ha det, om ett år är väl bra att hon börjar.

• Angel73

Barn behöver inte aktiveras och träffa barn varje dag, du är hennes trygga punkt i livet och eftersom ni inte isolerar er utan hittar på lite saker i veckan som även innefattar barn så skulle jag haft henne hemma, tids nog ska hon iväg och passa tider och bli lämnad men vill du inte så tycker jag inte du ska göra det.
    Försök skapa lite kontakter på ÖF så kanske ni kan ta en fika någon annan dag hos någon så träffar hon ju barn fler dagar i veckan

• Svärdlilja

Jag tror att man i samhället blir så påverkad av att alla måste gå på dagis, jag tror inte et. Jag är hemma med 3 och 1,5 åring de leker tillsammans och träffar andra ibland och de verkar må bra!

• iolanthe

Vi gjorde som så att vi berättade för dottern att vi ska åka till klubben och så ser vi om hon tycker det är kul, det var hon helt med på. Och eftersom klubben är samma lokaler som ÖF med samma ledare så sprang hon raka vägen in och leka, det var inga som helst problem. Lite ovant för henne förstås att sitta still vid morgonsamling och sånt, men det gick super ändå. Jag satt utanför hela tiden och några gånger var hon ut och kollade, men inte mer med det. Och nu för en stund sen frågade hon när vi ska åka dit igen.

Jag vill också förtydliga att det inte handlar om att hon inte skulle träffa andra barn, för det gör hon, nästan varje dag. Utan mer om huruvida det är bra för henne att umgås med andra barn, och vuxna, på egen hand, utan mamma.

Svar på tråden Behöver en 3-åring umgås med andra utan sina föräldrar?