CccK skrev 2015-09-09 09:35:03 följande:
Min älskade underbara pojkvän omkom i en mc olycka för en vecka sedan. I Min värld står tiden stilla medans tiden faktiskt ändå tickar på. Känner sån stress med att gå tillbaka till jobb, skola, börja äta, kunna tänka på något annat än honom, planera det sista farvälet så det blir perfekt och samtidigt undrar jag bara varför det hände! Jag saknar honom så mycket och jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Jag ska, tillsammans med hans pappa, planera begravningen. Det ligger mest på mig då jag stod honom närmast men jag har ingen aning om hur jag ska kunna ge den finaste människa jag någonsin träffat en tillräckligt fin begravning för att hedra honom.
Har någon nått tips angående begravning för sin älskade och hur man själv klarar av det?
Beklagar din stora förlust. Jag förlorade min man för fyra veckor sedan efter nästan 11 år tillsammans och tre barn. Han begravdes i måndags. Begravningen blev mycket fin och värdig.
Mitt tips är att fundera på hur du tror att din pojkvän ville ha det, vilken musik han gillade osv. Det brukar vara orgelmusik på in -och utgång, sedan en eller två solosånger samt några psalmer. Jag valde bl.a. två Beatleslåtar som in -och utgång och kantorn spelade dessa jättefint på orgel. Kistan valdes i min mans favoritfärg blå, begravningsceremonin skedde i min hemstad där vi bott i några år men han jordfästes idag i en annan församling där många i hans släkt vilar, bl.a. mormor och morfar. Det är mkt att tänka på men försök att se hur han ville ha det så brukar det lösa sig. Låt alla som vill komma på begravning och minnesstund göra det, det brukar vara viktigt för folk att få komma.
Du har rätt att vara hemma från jobb och skola en vecka utan sjukskrivning (tror jag) men sedan får du vända dig till Vårdcentralen för läkarintyg om du behöver vara hemma längre, vilket du säkert behöver. Ta den hjälp du erbjuds helt enkelt, ibland är det skönt att prata med någon utomstående. Gråt, gråt, gråt, ilska är också vanligt samt känslor av orättvisa. Jag har på dessa fyra veckor gått igenom allt detta och det kommer ta tid att skapa sig en fungerande tillvaro igen. Saknaden är stor.
Kram till dig och jag hoppas att något jag skrev varit till nytta.